2023-12-06, 10:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Knappast ingenting i det du skriver stämmer ju med verkligheten.

Läs avtalet din sopa.
Citera
2023-12-06, 10:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur menar du: vilket NATO-kort? USA har redan ratificerat Sveriges NATO-ansökan.

Ja. Men Sverige är ikke fullvärdiga medlemmar. O det ligger på USA att få styr på Turkarna…
O när Turkarna o Ungrare skrivit på så får USA tillträde….
Det är så man gör affärer.

Nu är det ju som att betala en hantverkare i förskott…
Citera
2023-12-06, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Läs avtalet din sopa.

Tog argumenten slut när jag synade din bluff
Citera
2023-12-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tryggare är en sak som kan diskuteras de flesta relaterar till den "hemska" Putin men få tänker på vilken ledare USA kan få i framtiden, Greider tog upp det (Morgonstudion) även om utpekandet som var mot Trump är överilat enligt mig, då ser jag det som farligare med nuvarande President men han har som sagt en poäng vi vet inte vad för ledare USA kan få i framtiden.

Ja vilket genidrag av SD med den videon såg den redan förra veckan.

Varför skriver du "hemska" Putin? Tycker du inte själv att han är en hemsk och oerhört farlig ledare? Det är ju liksom inte längre en fråga öppen för debatt. Putin är en efterlyst krigsbrottsling och misstänkt folkmördare samt han uppträder hotfullt mot omvärlden och samarbetar öppet med förtryckande diktaturer.

Och varför hänvisar du till vad Greider tycker? Han är ju den mest erkända kontraindikatorn som finns (nåja, i stark tävlan med Aftonbladets Anders Lindberg) för att något är dåligt/ bra. Han är erkänd extremvänster och de har aldrig haft Sveriges bästa för ögonen utan istället vänsterns/ kommunismens.

Som med alla andra avtal kan även detta omförhandlas eller sägas upp vid behov. Vi får utgå från vad som gäller nu. USA är det största fria landet i världen och de enda med styrka nog att stå emot Ryssland, Kina och diverse andra mörkerkrafter. Självklart är vi team USA i detta läge!

Tillägg: För oroliga själar kan hänvisas till avtalets punkt 1, 29 och 30 angående hur Sveriges intressen ska respekteras samt hur avtalet kan tolkas, omförhandlas och sägas upp.
https://www.regeringen.se/contentassets/9667514048894b09a02cd21fadabfec9/avtal-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2023-12-06 kl. 10:53.
Citera
2023-12-06, 10:47
Medlem
Jag kan tänka mig att USA vill flytta bort sina kärnvapen från den oberäknelige basarturkens territorier och kanske placera här i Sverige istället. Inte mig emot.
Citera
2023-12-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Trams & off topic.

Jag bor på en trygg plats i Sverige. Med USA-beskydd och ett stort hav mellan oss och lille mannen i kremlin så bör man inte ligga vaken om natten.

Sverige har ju ett mycket större hot än Putin mot sig kommer att skörda människoliv
Citera
2023-12-06, 10:48
Medlem
Fantastiskt, underbart bra
Citera
2023-12-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ja. Men Sverige är ikke fullvärdiga medlemmar. O det ligger på USA att få styr på Turkarna…
O när Turkarna o Ungrare skrivit på så får USA tillträde….
Det är så man gör affärer.

Nu är det ju som att betala en hantverkare i förskott…

Snarare gör avtalet oss säkrare under resterande tiden av ansökningsprocessen. Avtalet har säkerligen skyndats på just för att Erdo och Orban saboterat ansökningsprocessen för Sverige.
Citera
2023-12-06, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Tog argumenten slut när jag synade din bluff

Tvärtom. Det är du som framstår som en idiot eftersom du inte läst avtalet. Ta gärna ut ett exempel där jag har fel.

Stämmer det inte att:

- USA får tillgång till ett stort antal svenska militärbaser?

- USA får förvara precis vad de vill på dessa baser inklusive kärnvapen?

- Ett obegränsat antal amerikanska soldater som dessutom inte lyder under svensk lag får vistas på svensk mark?
Citera
2023-12-06, 10:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Inte betallänk https://www.dn.se/varlden/avtal-om-fordjupat-forsvarssamarbete-med-usa-undertecknat/

Nu är det alltså spikat, Tidölaget har sålt ut vårt land?
Är Pålle Jonasson en riktig quisling?
Vill vi verkligen ha kärnvapen på Moder Sveas jord?
Inget annat än lekstuga, rövslickeri för USA och mer provokation mot Ryssland!
Citera
2023-12-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
USA får ha ett obegränsat antal soldater i Sverige som lyder under amerikansk lag. Det kommer alltså uppstå situationer där amerikanska soldater begår brott (tex gruppvåldtar nån stackare) och inte kan gripas och straffas enligt svensk lag.

Vi får innerligt hoppas att det inte sker men om det skulle vara så illa så kommer de att dömas efter amerikansk lagstiftning och inte efter svensk. Jag tror nog att våldtäktsmännen skulle föredra att dömas efter svensk lagstiftning.

"Ett normalstraff i Europa ligger på 3–4 år, medan straffmaximum i vissa amerikanska delstater är livstids fängelse"

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ldt%C3%A4kt

"Nya draget: Dödsstraff för våldtäkt mot barn
Floridas guvernör Ron DeSantis – som snart väntas offentliggöra sin kandidatur för att bli republikansk presidentkandidat – har undertecknat ett lagförslag om dödsstraff för grova sexbrott mot barn. Det rapporterar flera medier."

https://omni.se/nya-draget-dodsstraff-for-valdtakt-mot-barn/a/XbeVzb

"
Citera
2023-12-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Det får stå för dig, jag tycker inte att han är sinnesrubbad. USA försökte genom nazisterna sno åt sig Rysslands natur resurser men den röda armen gjorde sitt jobb, det var först och kom ihåg FÖRST efter att den röda armen gått in i Europa och vunnit över Hitler som USA hjälpte världen och bombade Tyskland haha 😅...Jänkarna är farliga men jag står på deras sida låt ryssjäveln komma...

Snack om att ha noll koll på historia. Gick du i skola i Sovjet måhända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in