2023-12-05, 21:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenlogi789
Tja hålla igång sjukvården kanske så politikerna har något göra, skapa arbetstillfällen.

Staten bränner miljardbelopp på vaccin för att politikerna ska ha något att göra? Tycker du själv att det låter som en trolig anledning till att man vaccinerar mot covid19?
Citera
2023-12-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Kan ju också ha med årstiden att göra...

Virus muterar olika beroende på årstider?
Eller vad menar du?
Citera
2023-12-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Virus muterar olika beroende på årstider?
Eller vad menar du?

Jag menar att folk tenderar att bli mer sjuka under nuvarande årstid än under andra årstider.
Citera
2023-12-05, 22:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Nej, det stod ingen motivering där. Om det hade funnits en vettig motivering i texten så hade du citerat den.

Nu tror jag minsann vi har ett troll här. Lustigkurre där.

Citat:

Frågan är alltså: Hur har man försäkrat sig om att PCR-test kan påvisa covid-infektion?
Om man inte har tagit reda på den saken först, så går testen knappast att använda som "gold standard".

Jag är inte mikrobiolog. Även om jag känner till grunderna för PCR. Men jag har å andra sidan inte gjort testet till gold standard heller. Du får fråga de som gjort detta om du vill veta mer.
Citat:

Borde vara rätt lätt att motivera en sån sak. Om någon hade haft ett vettigt svar.

Borde också vara lätt att läsa 2 rader text. Men det är det inte alla som tycker uppenbarligen.
Den har blivit golden standard "Due to its high sensitivity och specitivity."

Det står ju i inlägget du här besvarade.

Citat:

Rätt komiskt att du oroar dig för att jag ska bli triggad, när du precis själv kukat ur och skrivit "bitch" i föregående stycket.

Och du säger att jag kukar ur. Ta det inte personligt. Jag är bara budbärare här. Du får ta det med de du kallar charlataner och som vi andra kallar experter och vetenskapliga instanser.
Citat:

Får jag fråga dig:
Skulle du vara ok med att PCR kallades för "gold standard" även om det inte funkade alls för att påvisa covid-infektion?
Är det något du bryr dig om överhuvudtaget?
Om så vore fallet skulle jag vara övertygad om att jag saknar förståelse för testet och experterna kan saker jag inte kan. Om jag istället skulle vara foliehattbeklädd idiot som kallade experter för charlataner, skulle jag väl bete mig ungefär som du gör här. Tror jag.
Citera
2023-12-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej dessa vacciner fungerar inte på det sättet, vilket de flesta känner till vid det här laget.

Det står ingenstans att vårdpersonal i alla åldrar ska vaccinera sig. Det som är rekommenderat är att vårdpersonal i riskgrupp eller äldre än 49 år rekommenderas att vaccinera sig mot covid 19. Det är det enda jag lyckats läsa mig till.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/om-vaccinerna-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/ Jag vet inte om jag är blind, men jag kan inte se någonstans att vårdpersonal är rekommenderade att vaccinera sig. Det är riskgrupper som rekommenderas vaccin och vårdpersonal som tillhör riskgrupp.

Nej FHM skriver att vårdpersonal ska vaccinera sig om de vårdar personer med kraftigt nedsatt immunförsvar: "Rekommendationen omfattar även vård- och omsorgspersonal samt hushållskontakter till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2023/november/dags-for-vaccination-mot-influensa-och-covid-19/

Sidan du länkar till är en uppdaterad äldre sida om tiden från 1 oktober, och sidan jag hänvisar till är publicerad 6 nov 2023 och har gått ut till gick ut till media och refereras av nyhetsmedier, som till exempel TV 4: https://www.tv4.se/artikel/5lYm2Ou86Xx9vWdXucLn5/ny-vaccinoffensiv-efter-dramatiska-oekningen-av-covid-19

Så det är solklart: FHM rekommenderar att vård- och omsorgspersonal (underförstått i alla åldrar) ska vaccinera sig mot Covid om de vårdar personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.
Citera
2023-12-05, 23:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Nej FHM skriver att vårdpersonal ska vaccinera sig om de vårdar personer med kraftigt nedsatt immunförsvar: "Rekommendationen omfattar även vård- och omsorgspersonal samt hushållskontakter till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2023/november/dags-for-vaccination-mot-influensa-och-covid-19/

Sidan du länkar till är en uppdaterad äldre sida om tiden från 1 oktober, och sidan jag hänvisar till är publicerad 6 nov 2023 och har gått ut till gick ut till media och refereras av nyhetsmedier, som till exempel TV 4: https://www.tv4.se/artikel/5lYm2Ou86Xx9vWdXucLn5/ny-vaccinoffensiv-efter-dramatiska-oekningen-av-covid-19

Så det är solklart: FHM rekommenderar att vård- och omsorgspersonal (underförstått i alla åldrar) ska vaccinera sig mot Covid om de vårdar personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.

Du snackar skit. Det är influensavaccinet som har den rekommendationen.

Citat:
Influensavaccination rekommenderas därutöver till barn från 6 månader som tillhör riskgrupp för allvarlig sjukdom i influensa. Rekommendationen omfattar även vård- och omsorgspersonal samt hushållskontakter till personer med kraftigt nedsatt immunförsvar.
Citera
2023-12-05, 23:47
Medlem
"The Best Investment Bill Gates Has Ever Made"

https://www.youtube.com/watch?v=Prf8JDBsYZ8

Bill gates briefing to CIA about vaccin and VMat2 GOD Gene
https://rumble.com/vq7608-project-fun-vax-bill-gates-vmat2-god-gene-bill-gates-briefing-to-cia-041320.html
Senast redigerad av broodbrood 2023-12-05 kl. 23:55.
Citera
2023-12-05, 23:54
Medlem
Citat:
Du snackar skit. Det är influensavaccinet som har den rekommendationen.

Ja du har rätt, skulle du säga att influensavaccinet är lika onödigt som covidvaccinet?
Citera
2023-12-05, 23:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
De är duktiga lobbyister på läkemedelsbolagen. Vill de ha in sina produkter på marknaden så får de in sina produkter oavsett om det faktiskt finns ett behov eller tanke på allvarliga biverkningar. Det gäller bara att få fram rätt studier som pekar i deras riktning, som de självklart gör själva.

De har lyckats sälja in idén att det bara finns ett botemedel och att ingen är säker förrän alla är säkra: dvs alla är vaccinerade med deras magiska preparat.

Komplett skitsnack med andra ord. Och det visste nog de flesta tidigt som hade en hjärna att tänka med. För vad är ett vaccin? Jo ett vaccin tar man INNAN man blir sjuk, inte efteråt. Ska man sälja in ett vaccin till folk som redan varit sjuka i sjukdomen som vaccinet ska skydda mot, så är det inte ett vaccin utan något helt annat. Men tyvärr svalde allt för många betet och började mobba oss som inte gick på bluffen och gick frivilligt med på att införa segregation i samhället via vaccinpass.

Hört talas om reinfektion?
Dessutom var vi många som aldrig blev sjuka i covid. Jag isolerade mig till dess att jag var vaccinerad och har aldrig varit sjuk i covid tack vare upprepade vaccineringar. Hade inte vaccinen funnits hade dödstalen varit enorma vid det här laget. Vaccin är näst efter isolering det bästa sättet att slippa sjukdom.

Att ingen vill ha något med smittsamma sjukdomar att göra är inte så konstigt.
Citera
2023-12-05, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja du har rätt, skulle du säga att influensavaccinet är lika onödigt som covidvaccinet?

Nej det något annat. Men de brukar inte vara så effektiva alltid. Vi får se hur det går denna vinter. Själv har jag inte tagit det, men har aldrig haft influensan heller på väldigt länge.
Citera
2023-12-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Jag menar att folk tenderar att bli mer sjuka under nuvarande årstid än under andra årstider.

Jag menar att man verkar bli sjukare av nuvarande variant av covid än av tidigare sedan Omicron.
Tror inte det har med årstider att göra.
Citera
2023-12-06, 00:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ställer mig tvivlande till att kapaciteten kommer återställas till fullo, men vi kan ju alltid hoppas.
Ärrbildningar på lungorna efter t.ex. lunginflammation läker i princip alltid fullt ut. I extrema fall kan det finnas kvar mindre ärrvävnad.

Däremot finns det då och då andra skador på lungorna efter COVID som gör att folk knappt orkar ta sig fram för egen maskin utan att bli andfådda. Hur det här påverkar en idrottare behöver man inte ens gissa sig till.

Allt med det här viruset verkar handla om slumpen eller kanske något som vi ännu inte kan kartlägga fullt ut. Det är ju som sagt bara vissa som råkar illa ut. Den betydande majoriteten slipper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in