2023-12-05, 19:44
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Nja, kanske inte tjänar på det som det är nu, visst blir det lite enklare och snabbare att passera kassan med redan betalda varor. Jag kan tänka mig att det i en förlängning av detta kan komma att bli en ren utlämningskassa för beställda och betalda varor, ganska gött att då bara kunna glida förbi kön med alla varseljackor med två flak Norrlands.

Ja, någon form av utlämningskassa vore smidigt, det är ju få som beställer men en extra utgång vid en bemannad kassa kanske skulle fungera.. bara visa och gå ut.. eller utgång som öppnas när man scannar en kod som sitter på varorna.
Citera
2023-12-05, 20:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, det är rätt märkligt Egentligen är det väl bara Systembolaget som tjänar på det..
Antingen ska man ju ha varan eller inte. Du kan välja att inte hämta ut den och då får du återbetalt pengarna, som vid vilket återköp som helst. Du kan även hämta ut den, men lämna tillbaka varan inom 30 dagar efter köp och då får du också pengarna åter.
Citat:
Nja, kanske inte tjänar på det som det är nu, visst blir det lite enklare och snabbare att passera kassan med redan betalda varor. Jag kan tänka mig att det i en förlängning av detta kan komma att bli en ren utlämningskassa för beställda och betalda varor, ganska gött att då bara kunna glida förbi kön med alla varseljackor med två flak Norrlands.
Tycker sällan det är någon större kö på Bolaget, generellt tycker jag de är bra på att bemanna kassorna. Även om det är tre fyra stycken framför går det ofta fort.

Tycker nog det går snabbare att plocka på sig det man vill ha och betala vanligt än att behöva vänta på att någon kommer ut med ett paket. Men visst, jag tror också vi kommer handla på andra sätt i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Då har det ändrats, sist jag beställde en back öl så fick jag ett SMS dagen efter jag beställde där det stod att jag kunde komma dagen efter och hämta det på Systembolaget jag beställde den i. Alltså 2 dagar.
Detta gäller ju inte alla varor, det beror på vilken leverantör som har varan, Systembolaget har många olika leverantörer. Dessutom beror det ju på när just det bolaget har leverans från den leverantören nästa gång. Det kan gå olika fort relaterat till flera faktorer.
Citera
2023-12-05, 20:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, någon form av utlämningskassa vore smidigt, det är ju få som beställer men en extra utgång vid en bemannad kassa kanske skulle fungera.. bara visa och gå ut.. eller utgång som öppnas när man scannar en kod som sitter på varorna.
Eller typ paketboxar, du går in och scannar av QR-koden, lagerroboten hämtar din låda och luckan öppnas när den finns på plats.
Citera
2023-12-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Antingen ska man ju ha varan eller inte. Du kan välja att inte hämta ut den och då får du återbetalt pengarna, som vid vilket återköp som helst. Du kan även hämta ut den, men lämna tillbaka varan inom 30 dagar efter köp och då får du också pengarna åter.

Tycker sällan det är någon större kö på Bolaget, generellt tycker jag de är bra på att bemanna kassorna. Även om det är tre fyra stycken framför går det ofta fort.

Tycker nog det går snabbare att plocka på sig det man vill ha och betala vanligt än att behöva vänta på att någon kommer ut med ett paket. Men visst, jag tror också vi kommer handla på andra sätt i framtiden.

Detta gäller ju inte alla varor, det beror på vilken leverantör som har varan, Systembolaget har många olika leverantörer. Dessutom beror det ju på när just det bolaget har leverans från den leverantören nästa gång. Det kan gå olika fort relaterat till flera faktorer.

Ja, för mig personligen är det inga problem att det nu ändrats, jag hämtar ut det jag beställer. Dock kan jag tänka mig att folk drar sig för att beställa då de ska betala i förskott, vilket drabbar mindre leverantörer med produkter främst i beställningssortimentet. Att beställa från Systembolaget medför ju vissa risker också, det händer titt som tätt att beställa varor visar sig vara slut, det levereras fel varor, varor med fel årgång levereras eller skadade varor levereras, då blir folk antagligen lite halvsura på att behöva vänta två veckor på att återbetalning ska ske.
Citera
2023-12-05, 20:49
Medlem
Citat:
Eller typ paketboxar, du går in och scannar av QR-koden, lagerroboten hämtar din låda och luckan öppnas när den finns på plats.

Ja, om det går att lösa hur man identifierar sig, med BankID etc.. Systembolaget är ju noga med att kontrollera ålder. Och idag när man betalat i förskott och ska hämta beställningen måste man visa legitimation så de vet man är köparen.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-12-05 kl. 20:52.
Citera
2023-12-05, 20:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, för mig personligen är det inga problem att det nu ändrats, jag hämtar ut det jag beställer. Dock kan jag tänka mig att folk drar sig för att beställa då de ska betala i förskott, vilket drabbar mindre leverantörer med produkter främst i beställningssortimentet. Att beställa från Systembolaget medför ju vissa risker också, det händer titt som tätt att beställa varor visar sig vara slut, det levereras fel varor, varor med fel årgång levereras eller skadade varor levereras, då blir folk antagligen lite halvsura på att behöva vänta två veckor på att återbetalning ska ske.
Ja, det har säkert sina sidor också. Som jag fattat det så är det två veckors väntan på återbetalning om man inte kommer och hämtar ut, kommer du dit och ser att det är fel så kommer du säkert få återbetalt direkt, eller ja - inom tre fyra bankdagar som är brukligt när man gör återköp i vilken butik som helst.

Jag tror införandet av systemet har framförallt två skäl:
- Första skälet torde vara det att folk inte okynnesbeställer saker som de skiter i att hämta och som sen butiken blir stående med. Det begränsar ju även möjligheterna för att leverantörerna ska fula sig med att någon beställer utan att hämta ut, detta då i syfte att bättra på försäljningen av produkten för att den då så småningom ska hamna i ordinarie sortiment.

- Det andra är att det tar tid att hantera obetalda beställningar i kassan, dessa verkar slås in på ett annat sätt och det verkar krångla ibland, jag har varit med om det flera gånger att någon orutinerad kassörska får be någon van kollega komma för att kunna knappa i rätt.
Citera
2023-12-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, det har säkert sina sidor också. Som jag fattat det så är det två veckors väntan på återbetalning om man inte kommer och hämtar ut, kommer du dit och ser att det är fel så kommer du säkert få återbetalt direkt, eller ja - inom tre fyra bankdagar som är brukligt när man gör återköp i vilken butik som helst.

Jag tror införandet av systemet har framförallt två skäl:
- Första skälet torde vara det att folk inte okynnesbeställer saker som de skiter i att hämta och som sen butiken blir stående med. Det begränsar ju även möjligheterna för att leverantörerna ska fula sig med att någon beställer utan att hämta ut, detta då i syfte att bättra på försäljningen av produkten för att den då så småningom ska hamna i ordinarie sortiment.

- Det andra är att det tar tid att hantera obetalda beställningar i kassan, dessa verkar slås in på ett annat sätt och det verkar krångla ibland, jag har varit med om det flera gånger att någon orutinerad kassörska får be någon van kollega komma för att kunna knappa i rätt.

Ja, man får hoppas det fungerar lika smidigt i de fallen som när man reklamerar en defekt vara, då får man ju återbetalning inom någon dag.

Ja, okynnesbeställningar lär vara det man vill åt, så butiker slipper hantera det ingen hämtar ut. Och det lär bli smidigare i kassan, man vet ju själv när man beställt och personen i kassan får sitta med alla papper och mata in i kassan.
Citera
2023-12-05, 21:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, man får hoppas det fungerar lika smidigt i de fallen som när man reklamerar en defekt vara, då får man ju återbetalning inom någon dag.

Ja, okynnesbeställningar lär vara det man vill åt, så butiker slipper hantera det ingen hämtar ut. Och det lär bli smidigare i kassan, man vet ju själv när man beställt och personen i kassan får sitta med alla papper och mata in i kassan.
Ja, jag tycker det är rätt väg av Systemet att gå. Förra året, typ vid denna tid, så hade jag beställt tre flaskor olika vitt vin. De kom som tre separata beställningar då jag under några dagar hittade lite kul saker jag ville prova med frugan. Tänkte att jag väntar att hämta till alla tre kommit - smidigast så. Sen när jag ändå var på för att hämta dessa tänkte jag att jag kan ju köpa lite julöl och glögg med. Så det blev nog ett tjugotal ölflaskor av olika märken och tre fyra olika glögg. Ställde upp allt snyggt på bandet när jag var i kassan inkl specialbeställningarna. Tyckte summan var något låg, så jag sa "blev det inte mer, fick du med allt?" Jodå hon sa att hon slagit in allt. Tog kvitto packa i en låda och körde hem. Väl hemma tänkte jag att jag ska kolla kvittot, och då var bara två av de tre beställningsvarorna inknappade.

Trodde nästan inte det var möjligt, då jag har för mig att de alltid räknar det totala antalet flaskor och om det inte stämmer får de inte slutsumman i kassan, i alla fall var det så för länge sedan på bolaget, men det kanske är borta med den kontrollen.

Tänkte att, de kanske hör av sig om den flaskan jag inte betalt, men de gjorde de aldrig och det är väl så att de inte får spara kunduppgifter på vem som beställt vad. Så där sparade jag nästan 200 kr.
Citera
2023-12-05, 22:21
Medlem
Jag beställer varje vecka då mitt närmsta systembolag har ganska tråkigt utbud av öl. Oftast har jag varorna på under 7 dagar.
Citera
2023-12-05, 22:40
Medlem
vad skall du beställa?
Citera
2023-12-05, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Men då hade SB ölen på sitt eget lager, den kom inte från leverantörens lager.
Du kanske inte såg att jag skrev upp till 8-10 dagar.

Jag har för mig att vid det tillfället jag beställde så kom det från en annan Systembutik, men är lite osäker på det. Har de inget eget lager längre så kan man förstå att det tar längre tid!
Citera
2023-12-06, 00:33
Medlem
Det var väl många som inte hämtade ut de beställda varorna.
Därav de nya reglerna att betala i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in