2023-12-05, 16:29
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det kan ta åtta till tio arbetsdagar. Det beror säkert lite på hur ofta det bolaget får leverans från den leverantören - om de har fasta leveransdagar.

Jag har beställt en del via beställningssortimentet och det brukar stå att det tar just åtta till tio dagar. Men ofta upplever jag att det går fortare, det beror säkert dels på om just det bolaget har fasta leveransdagar från den leverantören eller om de bara skickar direkt vid beställning. Sen beror det ju på hur snabb leverantören är på att få iväg din beställning. Min upplevelse är att det ofta kommer inom fem dagar.

Det kanske tar längre tid nu vid juletider.
Citera
2023-12-05, 16:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det kanske tar längre tid nu vid juletider.

Nja, beställer du nu så tror jag nog inte att leveransen tar längre tid än vanligt. Men visst kan det kanske ta någon dag extra om åkerierna har mycket att göra.

EDIT: Du betalar för det du beställer när du lägger beställningen, inte när du hämtar varan. De har ändrat på detta och det är väl för att slippa att folk ska okynnesbeställa saker som de sen inte hämtar.
Citera
2023-12-05, 16:34
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nja, beställer du nu så tror jag nog inte att leveransen tar längre tid än vanligt. Men visst kan det kanske ta någon dag extra om åkerierna har mycket att göra.

EDIT: Du betalar för det du beställer när du lägger beställningen, inte när du hämtar varan. De har ändrat på detta och det är väl för att slippa att folk ska okynnesbeställa saker som de sen inte hämtar.

Ja, det verkar som en bra sak att göra. Det finns många "roliga" människor där ute.
Citera
2023-12-05, 17:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
14 dagar från ankomst till butik. Det tar vanligtvis 4-8 dagar i praktiken från beställning tills varan kommer till butiken. Numera måste man betala beställningar i förskott, tidigare kunde man betala när man hämtade ut beställningen i butiken.

Sedan när då?

Jag brukar beställa något någon gång i månaden då de varor jag är intresserad av extremt sällan är tillgängliga på mitt lokala Systembolag. Det brukar ta runt fem arbetsdagar och hittills har jag aldrig varit tvungen att betala i förskott. Senast jag beställt något och betalade när jag hämtade var i slutet av november.

Då det inte finns något köpkrav över huvud taget på beställningarna (Personalen brukar upplysa om just detta när jag går igenom leveransen av varor jag beställt.) verkar det ytterst märkligt att betalning i förskott skulle krävas.

Edit:
Det är inte möjligen så att det skulle krävas vid så kallad "privatimport" via Systembolaget då det gäller varor Systembolaget inte tillhandahåller utan enbart fungerar som förmedlingstjänst för?
Senast redigerad av Allaballawalla 2023-12-05 kl. 17:07.
Citera
2023-12-05, 17:17
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Sedan när då?

Jag brukar beställa något någon gång i månaden då de varor jag är intresserad av extremt sällan är tillgängliga på mitt lokala Systembolag. Det brukar ta runt fem arbetsdagar och hittills har jag aldrig varit tvungen att betala i förskott. Senast jag beställt något och betalade när jag hämtade var i slutet av november.

Då det inte finns något köpkrav över huvud taget på beställningarna (Personalen brukar upplysa om just detta när jag går igenom leveransen av varor jag beställt.) verkar det ytterst märkligt att betalning i förskott skulle krävas.

Edit:
Det är inte möjligen så att det skulle krävas vid så kallad "privatimport" via Systembolaget då det gäller varor Systembolaget inte tillhandahåller utan enbart fungerar som förmedlingstjänst för?

Det har kommit senaste veckorna, beställer man hem till butik måste man numera betala i förskott(kort/swish eller direktbetalning via bank). Man har dock inte informerat om detta, såg det när jag skulle beställa nyligen. Tydligen är beloppet bara reserverat så hämtar man inte ut beställningen eller ångrar sig får man tillbaka summan inom två veckor, som jag förstått det.

https://www.winetable.se/artiklar/forskottsbetalning-infors-pa-systembolaget/

Edit: Står mer här:

https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/till-butik/betala-vid-bestallning/
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2023-12-05 kl. 17:22.
Citera
2023-12-05, 17:29
Bannlyst
Citat:
Sedan när då?

Edit:

Sedan alldeles nyligen.
Citera
2023-12-05, 17:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det har kommit senaste veckorna, beställer man hem till butik måste man numera betala i förskott(kort/swish eller direktbetalning via bank). Man har dock inte informerat om detta, såg det när jag skulle beställa nyligen. Tydligen är beloppet bara reserverat så hämtar man inte ut beställningen eller ångrar sig får man tillbaka summan inom två veckor, som jag förstått det.

https://www.winetable.se/artiklar/forskottsbetalning-infors-pa-systembolaget/

Edit: Står mer här:

https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/till-butik/betala-vid-bestallning/

Ja,, där ser man...

Blev förvånad då det, som du skriver, inte informerats om att ett sådant system är på väg in.

Märkligt upplägg med tanke på hur det tjatas om att man har möjlighet att ångra sitt köp, men det finns säkert någon folkhälsotanke bakom det hela.

Well, det gör varken till eller från för min del. Har en förmåga att inte beställa sånt jag inte vill ha och då får man ju ändå betala för sig någon gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Sedan alldeles nyligen.

Man lär sig något nytt varje dag...
Citera
2023-12-05, 18:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ja,, där ser man...

Blev förvånad då det, som du skriver, inte informerats om att ett sådant system är på väg in.

Märkligt upplägg med tanke på hur det tjatas om att man har möjlighet att ångra sitt köp, men det finns säkert någon folkhälsotanke bakom det hela.

Well, det gör varken till eller från för min del. Har en förmåga att inte beställa sånt jag inte vill ha och då får man ju ändå betala för sig någon gång.

Man lär sig något nytt varje dag...

Ja, det är rätt märkligt Egentligen är det väl bara Systembolaget som tjänar på det..
Citera
2023-12-05, 18:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ja, det är rätt märkligt Egentligen är det väl bara Systembolaget som tjänar på det..
Nja, kanske inte tjänar på det som det är nu, visst blir det lite enklare och snabbare att passera kassan med redan betalda varor. Jag kan tänka mig att det i en förlängning av detta kan komma att bli en ren utlämningskassa för beställda och betalda varor, ganska gött att då bara kunna glida förbi kön med alla varseljackor med två flak Norrlands.
Citera
2023-12-05, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Upp till 8-10 dagar om varan ligger på leverantörens lager.

Då har det ändrats, sist jag beställde en back öl så fick jag ett SMS dagen efter jag beställde där det stod att jag kunde komma dagen efter och hämta det på Systembolaget jag beställde den i. Alltså 2 dagar.
Citera
2023-12-05, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Om du menar hemleverans av en vara så tog det ca 4 dagar för mig och jag bor 10 min ifrån bolaget så de är inte de snabbaste.
Det skickas inte från bolaget 10 min bort från dig…..
Citera
2023-12-05, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Då har det ändrats, sist jag beställde en back öl så fick jag ett SMS dagen efter jag beställde där det stod att jag kunde komma dagen efter och hämta det på Systembolaget jag beställde den i. Alltså 2 dagar.

Men då hade SB ölen på sitt eget lager, den kom inte från leverantörens lager.
Du kanske inte såg att jag skrev upp till 8-10 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in