2023-12-04, 11:22
Medlem
Ingen som vet nåt mer? Hur kan de fortfarande inte ha löst detta?
Citera
2023-12-04, 17:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Bra lista, tror att den stämmer i sannolikhet!

Tack, nu var det bara själva modellen till en lista.

Frågan är kanske hur få alternativ man kan få ner det till och ändå känna sig säker att man täckt in alla möjligheter.

Jag gjorde ett överslag i huvudet för någon/några veckor sen och kom då fram till sisådär 7 alternativ. Men alla dessa 7 är inte helt troliga längre.
Citera
2023-12-04, 19:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag är tveksam till att barnen skulle tillföra något till maten, ettåring en borde inte ha tillfälle att dels leka ute själv utan tillsyn och måste väl ha maten på golvet för att komma åt att sätta något i den, däremot kan de haft något kärl som de lekt med ute och haft något giftigt i. Giftiga ämnen kan väl fästa i plast i någon mån.
Citera
2023-12-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Symtomen är identiska med att inta amfetaminbas. Vad menar du att det är som skiljer? Har du läst tråden om tjejen som drack detta för något år sedan?

Amfetaminbas är alltså inte drogen amfetamin utan en del i tillverkningen av den

"Amfetaminbas" är rent bensedrin i oljeform. "Amfetamin" är den generella beteckningen på salter av densamma, vanligen hydrokloriden. (Därtill i allmänhet utblandad med laktos, magnesiumkarbonat eller liknande).

Den fysiologiska effekten är identisk, då det i vart fall endast är katjonen, [C6H5CH2CH(CH3)NH3]+ som är verksam! Däremot skiljer ju koncentrationen av densamma en smula bevars.

Att salter i praktiken föredras på den illegala likaväl som den legala marknaden hänger samman med att aminen i oljeform snabbt oxideras och förstörs i kontakt med luftsyret!
Citera
2023-12-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack, nu var det bara själva modellen till en lista.

Frågan är kanske hur få alternativ man kan få ner det till och ändå känna sig säker att man täckt in alla möjligheter.

Jag gjorde ett överslag i huvudet för någon/några veckor sen och kom då fram till sisådär 7 alternativ. Men alla dessa 7 är inte helt troliga längre.

De vanligaste förgiftning symptomen är väl att någon fått i sig regörings- eller lösningsmedel som finns i hemmet, speciellt då barn. Men eftersom det är vanligt borde det ju vara grundligt utrett. Men kanske det funnits ett mer ovanligt medel?
Men samtidigt verkar det som att de är inne på att det är en medveten förgiftning, vilket öppnar för ett mer förslaget sätt kanske. Både till hur och med vad.
En gåva som inte är given i närtid? Påslakanset med örngott som preppats med något? Badlakan?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-12-04 kl. 22:40.
Citera
2023-12-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De vanligaste förgiftning symptomen är väl att någon fått i sig regörings- eller lösningsmedel som finns i hemmet, speciellt då barn. Men eftersom det är vanligt borde det ju vara grundligt utrett. Men kanske det funnits ett mer ovanligt medel?
Men samtidigt verkar det som att de är inne på att det är en medveten förgiftning, vilket öppnar för ett mer förslaget sätt kanske. Både till hur och med vad.
En gåva som inte är given i närtid? Påslakanset med örngott som preppats med något? Badlakan?

Vet vi verkligen att någon faktiskt är misstänkt? Rubriceringen mord/vållande sätts ju ofta för att få utredningstekniska möjligheter.

Kanske kan detta vara en ledtråd - de kanske inte misstänker någon utan bara analyserar vad som hänt och hur?

Märkligt case detta.
Citera
2023-12-04, 23:13
Medlem
Citat:
Vet vi verkligen att någon faktiskt är misstänkt? Rubriceringen mord/vållande sätts ju ofta för att få utredningstekniska möjligheter.

Kanske kan detta vara en ledtråd - de kanske inte misstänker någon utan bara analyserar vad som hänt och hur?

Märkligt case detta.

Nej, de har inte sagt något om någon specifik misstänkt. Av Sammens uttalande i media har de gått från ena hållet till det andra och tillbaka igen (misstänkt mord, vållande och mord igen).
Citera
2023-12-04, 23:19
Medlem
Deagle66s avatar
Har namnen på föräldrarna kommit fram?
Citera
2023-12-04, 23:41
Medlem
Citat:

Märkligt case detta.

Ingen är vad jag vet misstänkt! Vilket torde försvaga teorierna om droger/exotiska voodoogifter betänkligt!

Jag är säker på att "de" analyserar vad som hänt; men om det vore fråga om en katastrofal felmedicinering, får vi någonsin veta det, eller kommer det att mörkas? För att inte nedsvärta den redan hårt kritiserade sjukvården?
Citera
2023-12-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ingen är vad jag vet misstänkt! Vilket torde försvaga teorierna om droger/exotiska voodoogifter betänkligt!

Jag är säker på att "de" analyserar vad som hänt; men om det vore fråga om en katastrofal felmedicinering, får vi någonsin veta det, eller kommer det att mörkas? För att inte nedsvärta den redan hårt kritiserade sjukvården?
Hur tänker du med felmedicinering? Av hela familjen? De var ju sjuka när de kom till sjukhuset? Nu förstår jag inte hur du menar eller vad sjukvården skulle ha gett i såna fall. Labbsvar och övriga analyser går inte att mörka heller för den delen. Inte heller är det sannolikt att all inblandad personal skulle gå samman i nån sorts pakt.
Citera
2023-12-05, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mediastinum
Hur tänker du med felmedicinering? Av hela familjen? De var ju sjuka när de kom till sjukhuset? Nu förstår jag inte hur du menar eller vad sjukvården skulle ha gett i såna fall. Labbsvar och övriga analyser går inte att mörka heller för den delen. Inte heller är det sannolikt att all inblandad personal skulle gå samman i nån sorts pakt.

Jag tänker i första hand på den förbryllande uppgiften (som föralldel kan vara felaktig!) att personer med "magsjuke"symptom skulle ha ordinerats alvedon av ambulanspersonalen!
Citera
2023-12-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tänker i första hand på den förbryllande uppgiften (som föralldel kan vara felaktig!) att personer med "magsjuke"symptom skulle ha ordinerats alvedon av ambulanspersonalen!
Fast det är inte så konstigt att ett barn ordineras Alvedon. Troligen ont i magen, kanske feber. Alvedon är förstahandsval och i princip något man alltid ger sjuka barn. Finns både mixtur och stolpiller. Så det är inget konstigt alls med det. Också effektivt när det ges intravenöst, även till vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in