2023-11-30, 15:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Läser nu (på flera nyhetssidor) att ICA återkallar jordgubbar från Egypten för att leverantör upptäckt otillåtna bekämpningsmedel.
Citera
2023-11-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Läser nu (på flera nyhetssidor) att ICA återkallar jordgubbar från Egypten för att leverantör upptäckt otillåtna bekämpningsmedel.

Men några jordgubbar har de väl inte sagt att de ätit? Och jag har svårt att tro att någon skulle dö av otillåtna bekämpningsmedel på ICAs jordgubbar? I så fall borde fler än familjen blivit sjuka?
Citera
2023-11-30, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men några jordgubbar har de väl inte sagt att de ätit? Och jag har svårt att tro att någon skulle dö av otillåtna bekämpningsmedel på ICAs jordgubbar? I så fall borde fler än familjen blivit sjuka?

Nä, men tydligen förekommer det att det påträffas i diverse livsmedel. Och kanske det slinker igenom en sändning då och då som inte upptäcks?
Och det förekommer kanske än mer där importören inte har någon ambition om att undvika otillåtna bekämpningsmedel (som jag antar att ICA och de större kedjorna har).

Och symptomen kan stämma tycker jag nog.
https://giftinformation.se/lakare/substanser/organiska-fosforforeningar/
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-30 kl. 19:23.
Citera
2023-11-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Snälla, glöm bara amfetaminbasen! Symptomen överensstämmer inte på en fläck, och polisen hade huggit direkt, som en gädda på en självlysande wobbler, om det gällt deras kära knark!

Symtomen är identiska med att inta amfetaminbas. Vad menar du att det är som skiljer? Har du läst tråden om tjejen som drack detta för något år sedan?

Amfetaminbas är alltså inte drogen amfetamin utan en del i tillverkningen av den
Citera
2023-11-30, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Haken möjligen då att fallet ansetts av polisen som så unikt att de tvingats gå utrikes för att ha något att jämföra med.

Den där ölflaskan var väl f ö i just polisens förvar vill jag minnas.

Men ngt rejält skadligt bör det ha varit…

Det har du visserligen rätt i.
Ölflaskan visste de ju dock vad den innehöll, kanske är så ovanligt att man inte riktigt vet hur man ska analysera blod/urin/organ? Är ju extremt giftigt och symtomen är identiska.
Citera
2023-11-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Tycker detta verkar ganska osannolikt. Hon som drack amfetamin ur ölflaskan fick inte i sig några droppar, hon tog några klunkar.
Att någon av föräldrarna skulle ha ägnat sig åt amfetamin tillverkning är också fullständigt osannolikt. Dels, vad vi vet, saknade dom kemiutbildning och syntes av amfetamin luktar mycket illa. Grannarna skulle ha reagerat på lukten. Dessutom är det mycket svårt att få tag på ingående kemikalier. Dom måste i så fall smugglas in till Sverige.
Amfetamin och amfetamin derivat ingår i sjukhusens droganalyser och skulle upptäckts mycket tidigt. Dessutom krävs mer än lite pulverrester för att däcka en hel familj.

Vad jag förstår så spottade hon ut direkt då det smakade så otroligt vidrigt.

Varför skulle det vara så orimligt att någon av föräldrarna tillverkar amfetamin eller är en del av amfetamintillverkning? De flesta som verkar i den branschen är inte direkt akademiskt utbildade i kemi.
Kan ju vara rester från tidigare hyresgäst eller vad som helst.
Citera
2023-11-30, 22:37
Medlem
Citat:
Eller att de förvarar det åt någon annan, som kanske har mer under polisens lupp?

Ja det är också en mycket rimlig teori.
Citera
2023-12-01, 00:23
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vad jag förstår så spottade hon ut direkt då det smakade så otroligt vidrigt.

Varför skulle det vara så orimligt att någon av föräldrarna tillverkar amfetamin eller är en del av amfetamintillverkning? De flesta som verkar i den branschen är inte direkt akademiskt utbildade i kemi.
Kan ju vara rester från tidigare hyresgäst eller vad som helst.
Eller att den tidigare lägenhetshavaren glömt kvar en flaska eller nåt i ett skåp/garderob?
Han var ju dömd för ringa narkotikabrott 2022.
När jag flyttade in i min lägenhet, så hade det lämnats kvar ett antal saker i några skåp.
Trots att lägenheten ska,ha varit besiktad.
Senast redigerad av rubin22 2023-12-01 kl. 00:25.
Citera
2023-12-01, 14:55
Medlem
Citat:
Nä, men tydligen förekommer det att det påträffas i diverse livsmedel. Och kanske det slinker igenom en sändning då och då som inte upptäcks?
Och det förekommer kanske än mer där importören inte har någon ambition om att undvika otillåtna bekämpningsmedel (som jag antar att ICA och de större kedjorna har).

Och symptomen kan stämma tycker jag nog.
https://giftinformation.se/lakare/substanser/organiska-fosforforeningar/

Ja det låter ju inte helt otänkbart. Men kan det vara sådana koncentrationer? De borde ju stoppat och gått ut med varningar direkt om de misstänkt detta?
Citera
2023-12-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja det låter ju inte helt otänkbart. Men kan det vara sådana koncentrationer? De borde ju stoppat och gått ut med varningar direkt om de misstänkt detta?

Jag tror inte specifikt det är jordgubbarna eller något från ICA. Kanske större risk med exempelvis importerade juicer, lotions & potions som även är paketerade i andra länder (var dessa bekämpningsmedel används)?
Koncentrationerna kanske inte behöver vara höga ifall personen får en allergisk reaktion utöver det att bli sjuk (som liknande magsjuk), sådant är kanske beroende av att man exponeras för det upprepade gånger?
Citera
2023-12-04, 01:33
Medlem
Lonnrots avatar
Jag undrar om det vore en vits att försöka stolpa de fem–tio mest sannolika förloppen. ”Sannolikt” givet vad vi vet / kan veta, och vad som kan uteslutas. Färre än fem går nog inte.
På modellen:
A) Barnen finner något höggradigt giftigt i / utanför bostaden som de tillsätter till maten när föräldrarna inte är i köket.
B) Mamman förgiftar samtliga via mat/dryck inkl. sig själv.
C) Tidigare hyresgäst eller de som renoverade lgh (eller ngn som tagit sig in i bostaden när den stod tom) har kontaminerat ngt med ngn drogbas eller annan höggradigt giftig substans.
D) Unge, ungdom eller agent har placerat ngt (utsida bostad) som utsöndrar gift intill lghs inloppsventilation.

Man behöver inte gå in på motiv, så blir det mindre att skriva… och flera scenarion kan s a s slås ihop.

”Ockham style”, dvs koka ner till det helt nödvändiga.

Antalet platser/ytor/faciliteter som kunde vara aktuella för omärklig förgiftning är i princip begränsat. Likaså gifterna. Och likaså ”motiven”. Knutpunkterna mellan dessa borde då kunna listas.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-12-04 kl. 01:38.
Citera
2023-12-04, 03:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag undrar om det vore en vits att försöka stolpa de fem–tio mest sannolika förloppen. ”Sannolikt” givet vad vi vet / kan veta, och vad som kan uteslutas. Färre än fem går nog inte.
På modellen:
A) Barnen finner något höggradigt giftigt i / utanför bostaden som de tillsätter till maten när föräldrarna inte är i köket.
B) Mamman förgiftar samtliga via mat/dryck inkl. sig själv.
C) Tidigare hyresgäst eller de som renoverade lgh (eller ngn som tagit sig in i bostaden när den stod tom) har kontaminerat ngt med ngn drogbas eller annan höggradigt giftig substans.
D) Unge, ungdom eller agent har placerat ngt (utsida bostad) som utsöndrar gift intill lghs inloppsventilation.

Man behöver inte gå in på motiv, så blir det mindre att skriva… och flera scenarion kan s a s slås ihop.

”Ockham style”, dvs koka ner till det helt nödvändiga.

Antalet platser/ytor/faciliteter som kunde vara aktuella för omärklig förgiftning är i princip begränsat. Likaså gifterna. Och likaså ”motiven”. Knutpunkterna mellan dessa borde då kunna listas.
Bra lista, tror att den stämmer i sannolikhet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in