2023-12-05, 07:07
Medlem
urress avatar
1.Blir ni ofta missförstådda och i vilka sammanhang använder ni er av engelska ord och uttryck i vardagen som när ni handlar, talar med myndigheter, går till doktorn eller ordnar broschyrer för företaget. 2.Upplever ni att personerna ni talar med oftast inte förstår er i Sverige och vilka ord och uttryck anser ni att gemene man bör kunna, och vilka ska man undvika.
Senast redigerad av urres 2023-12-05 kl. 07:10. Anledning: _
Citera
2023-12-05, 07:14
Medlem
SvenBergmans avatar
Svenskan har fått influenser utifrån i många hundra år, från Franska, Tyska och Engelska främst. Senaste 20 åren har vi fått mer långväga intryck från Arabiska och det stör mig.

Engelska intryck stör mig inte alls, det känns naturligt.
Citera
2023-12-05, 07:16
Avslutad
Stör mig inte allt för mycket så länge det inte går till överdrift. Bara man slänger in något engelskt ord uttryck då och då . Bara det inte blir "cringe ".
Citera
2023-12-05, 07:25
Medlem
urress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Svenskan har fått influenser utifrån i många hundra år, från Franska, Tyska och Engelska främst. Senaste 20 åren har vi fått mer långväga intryck från Arabiska och det stör mig.

Engelska intryck stör mig inte alls, det känns naturligt.

Engelska stör inte mig heller. Men det verkar som att personen man talar med inte alltid vill erkänna att det inte förstår vad jag säger. Det är något som kommer naturligt när man använder engelskan så mycket.
Citera
2023-12-05, 07:32
Medlem
Liberationfronts avatar
Då jag har en tämligen internationell umgängeskrets som består av både Tysk, Svensk, Engelsk och Italiensk/Spansk förstående talande så blandar vi hej vilt. Alla förstår inte allt jämt. Ibland dyker något Turkiskt upp, ibland något Balkan ord/mening. Tycker detta är spännande och visar på starkt lingvistiskt intellekt.

Sen visst har jag kollegor som blandar med engelska o svenska men det känns påklistrat. Har överseende med detta. Vissa är idioter som för sig med olika språk vissa är proffs.
Citera
2023-12-05, 07:35
Medlem
MrDonutss avatar
Japp. Svenska ordförrådet är ganska begränsat om man jämför med ex engelska. Låna ord är inga konstigheter så länge svensk motsvarighet saknas
Citera
2023-12-05, 07:37
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Engelska stör inte mig heller. Men det verkar som att personen man talar med inte alltid vill erkänna att det inte förstår vad jag säger. Det är något som kommer naturligt när man använder engelskan så mycket.

Det låter märkligt. Svenskarna är ju kända för att ha en bra engelska. engelsktalande som flyttar hit har svårt att lära sig svenska för att vi är så mån om att genast börja prata engelska.

Det kanske snarare än något fel på din umgängeskrets? 😉
Citera
2023-12-05, 07:39
Bannlyst
I den mån det går talar jag alltid svenska utan att blanda. Alla ord som folk tycker saknar motsvarighet på svenska är oftast bara ett utslag av deras bristande språksinne och påverkan av popkulturen.
Citera
2023-12-05, 07:39
Medlem
urress avatar
Citat:
Det låter märkligt. Svenskarna är ju kända för att ha en bra engelska. engelsktalande som flyttar hit har svårt att lära sig svenska för att vi är så mån om att genast börja prata engelska.

Det är nog ett missförstånd. Det är ett tiotal länder i världen som ligger på ungefär samma nivå som svenskarna när det kommer till färdigheten att tala engelska.
Citera
2023-12-05, 07:40
Avslutad
Citat:

Det är rätt vanligt att språkpoliser med en pinne i röven låtsas att de inte förstår
Citera
2023-12-05, 07:43
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är rätt vanligt att språkpoliser med en pinne i röven låtsas att de inte förstår

Haha 🤣 sant! Men jag trodde att det var vanligare i Frankrike. Dom ruskar oförstående huvudet direkt om man bara säger "hello".
Citera
2023-12-05, 07:46
Medlem
Det låter som det kanske inte är så bra engelska ts använder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här