Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Postgirot bytte namn till Plusgiro när Nordea köpte upp den 2005 dvs för snart 20år sedan.
Autogiro fungerar bara för de som erbjuder det och man behöver registrera det i förväg men annars funkar det utmärkt, har det för akasse-avgift och brf-avgift. Dvs sånt som är återkommande och som ger problem om man skulle missa.
På tal om autogiro:
Jag har samtliga mina regelbundna räkningar på autogiro.
Plötsligt får jag meddelande om 1 av dem, att jag inte betalt den räkningen.
Min bank kunde plötsligt inte betala den räkningen och inte jag heller manuellt via internetbanken.
Jag fick som förklaring därifrån räkningen skickades att de bytt bankgironummer.
Det hade de inte.
Så jag kan tyvärr inte förklara vad som plötsligt hände med denna räkning och som legat på autogiro i snart 10 års tid.
Jag fick ringa huvudkontoret och så att jag fick möjlighet att betala denna räkningen+ att en ful markering bredvid mina räkningar hos detta företaget togs bort.
Jag har lärt mig att det inte går att lita på något betalsystem fullt ut utan man måste själv ha slavkoll hela tiden och så att de räkningar man har blir betalda.
En missad räkning i dag och hela ens liv kan gå under och det till och med när man gjort allt man kan för att få den betald genom det digitala betalsystemet.
Man får väl täcka upp med fler betalmetoder än bara 1 så ska man väl förhoppningsvis gå säker.