Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-04, 12:36
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draculark
Går det att betala räkningar utan BankID och isåfall hur? Har inget BankID tillgängligt just nu och måste betala in några räkningar senast idag
Gå till din bank och aktivera nytt bank id
Citera
2023-12-04, 14:39
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bank-id på fil i datorn fungerar i de flesta fall lika bra.

Min bank har inte kvar det, iaf.

Jag tror bankid kommer att bli enda sättet, det är därför jag är orolig och söker en backup och då i form av två mobiler och två abonnemang(hos två skilda operatörer).
Då har man det ena ifall det andra, av en eller annan anledning, försvinner och tid på sig att fixa till det så man har två betalvägar igen.
Även för att identifiera sig med förstås också.
Citera
2023-12-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Min bank har inte kvar det, iaf.

Jag tror bankid kommer att bli enda sättet, det är därför jag är orolig och söker en backup och då i form av två mobiler och två abonnemang(hos två skilda operatörer).
Då har man det ena ifall det andra, av en eller annan anledning, försvinner och tid på sig att fixa till det så man har två betalvägar igen.
Även för att identifiera sig med förstås också.

"Har inte kvar det". Har inte hört talas om någon bank som valt bort det, vilken bank är det?
Extra mobil skadar inte, enbart för bank-id så räcker det med tillgång till Wifi.
Citera
2023-12-04, 16:04
Medlem
Citat:
"Har inte kvar det". Har inte hört talas om någon bank som valt bort det, vilken bank är det?
Extra mobil skadar inte, enbart för bank-id så räcker det med tillgång till Wifi.
Skandiabanken har slutat med BankID på fil som en tjänst sedan några månader. Tidigare nedladdade BankID på fil hos dem kan användas tills de går ut.
Citera
2023-12-04, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Skandiabanken har slutat med BankID på fil som en tjänst sedan några månader. Tidigare nedladdade BankID på fil hos dem kan användas tills de går ut.

Kollade nu på F, där står: "För att skaffa BankID behöver du vara över 16 år och ha ett privatkonto. BankID på datorn är giltigt i tre år."
Verkar märkligt att någon bank inte har med den varianten, klart enklast att hantera så länge man oftast jobbar vid samma dator .
Citera
2023-12-04, 17:19
Medlem
Citat:
Kollade nu på F, där står: "För att skaffa BankID behöver du vara över 16 år och ha ett privatkonto. BankID på datorn är giltigt i tre år."
Verkar märkligt att någon bank inte har med den varianten, klart enklast att hantera så länge man oftast jobbar vid samma dator .

Nordea stödjer inte heller bankid på fil. Dessutom har de fasat ut dosan med kod. Trots att det ser ut som att man kan logga in med dosan så måste man då ringa supporten och tillsammans med dem logga in.

https://netbank.nordea.se/login/

Samhället håller på att låsa in sig i en dominerande lösning vilket är en dålig utveckling om det mobila nätet skulle gå ner (strömavbrott, sabotage, mjukvarubugg osv). "Fördelen" med en enda lösning är att makten då kan stänga av "dissidenter" från att kunna hantera sin ekonomi, betala räkningar osv.
Citera
2023-12-04, 17:23
Medlem
Citat:

https://www.skandia.se/kontakta-skandia/kundservice/bankid-logga-in/

Citat:
Skandia utfärdar inte längre BankID på fil

Vi vill informera dig som använder BankID på fil att Skandia ej längre utfärdar BankID på fil.

Anledningen till att BankID på fil håller på att avvecklas hos oss på Skandia är att denna typ av BankID ej stödjer nya säkerhetsfunktioner som tex digital kontroll av ID-handling som kommer bli allt vanligare framöver.

För att fortsatt komma åt din produkter och tjänster i Skandia så hänvisar vi dig istället till att antingen hämta ett Mobilt BankID, eller ett certifikat.

Du som redan har ett BankID på fil kan fortfarande använda det hos Skandia.
Citera
2023-12-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Min mamma körde med autogiro för några få år sedan, funkar det ännu? Bankgiro borde ju gå ändå ännu för postgiro lär vara svårt numera?

Kuvertgiro heter det på Nordea - googlade snabbt, och det lär ju finnas fler banker som har samma tjänst. Autogiro finns också kvar.
Citera
2023-12-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Min mamma körde med autogiro för några få år sedan, funkar det ännu? Bankgiro borde ju gå ändå ännu för postgiro lär vara svårt numera?

Postgirot bytte namn till Plusgiro när Nordea köpte upp den 2005 dvs för snart 20år sedan.

Autogiro fungerar bara för de som erbjuder det och man behöver registrera det i förväg men annars funkar det utmärkt, har det för akasse-avgift och brf-avgift. Dvs sånt som är återkommande och som ger problem om man skulle missa.
Senast redigerad av Engineer 2023-12-05 kl. 17:50.
Citera
2023-12-06, 01:02
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Postgirot bytte namn till Plusgiro när Nordea köpte upp den 2005 dvs för snart 20år sedan.

Autogiro fungerar bara för de som erbjuder det och man behöver registrera det i förväg men annars funkar det utmärkt, har det för akasse-avgift och brf-avgift. Dvs sånt som är återkommande och som ger problem om man skulle missa.

På tal om autogiro:
Jag har samtliga mina regelbundna räkningar på autogiro.
Plötsligt får jag meddelande om 1 av dem, att jag inte betalt den räkningen.
Min bank kunde plötsligt inte betala den räkningen och inte jag heller manuellt via internetbanken.
Jag fick som förklaring därifrån räkningen skickades att de bytt bankgironummer.
Det hade de inte.
Så jag kan tyvärr inte förklara vad som plötsligt hände med denna räkning och som legat på autogiro i snart 10 års tid.
Jag fick ringa huvudkontoret och så att jag fick möjlighet att betala denna räkningen+ att en ful markering bredvid mina räkningar hos detta företaget togs bort.

Jag har lärt mig att det inte går att lita på något betalsystem fullt ut utan man måste själv ha slavkoll hela tiden och så att de räkningar man har blir betalda.
En missad räkning i dag och hela ens liv kan gå under och det till och med när man gjort allt man kan för att få den betald genom det digitala betalsystemet.
Man får väl täcka upp med fler betalmetoder än bara 1 så ska man väl förhoppningsvis gå säker.
Citera
2023-12-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
En missad räkning i dag och hela ens liv kan gå under och det till och med när man gjort allt man kan för att få den betald genom det digitala betalsystemet.
Man får väl täcka upp med fler betalmetoder än bara 1 så ska man väl förhoppningsvis gå säker.

Eftersom de flesta räkningar har förfallodag kring de sista dagarna i månaden är det inte fel att ha som rutin:
* den 25e: kolla att lönen kom in korrekt
* den sista dagen: kolla att räkningarna betalats och dragits från kontot korrekt
Citera
2023-12-06, 03:45
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Eftersom de flesta räkningar har förfallodag kring de sista dagarna i månaden är det inte fel att ha som rutin:
* den 25e: kolla att lönen kom in korrekt
* den sista dagen: kolla att räkningarna betalats och dragits från kontot korrekt

Slavkoll, som jag skrev, ja.
En mycket bra rutin med ett bestämt datum i slutet av varje månad+ dagen efter ens räkningar ska ha varit betalda så kollar man även det.

Jag läste nyss om hur vanligt det är att personer som uppbär ekonomiskt bistånd blir bostadslösa(vräkta) för att Sociala inte betalar den hyra och den el de ska.
Det kan gå flera månader så plötsligt står en person inför vräkning för att sociala inte gjort sitt jobb.
Så har man någon annan som betalar åt en så kan man inte lita på det heller utan då får man själv kolla med hyresvärden om hyran inkommit när den skall+ även hos elbolaget om elräkningen kommit in som den skall.

Inget är värt att hamna på gatan för och som man själv har möjlighet att förhindra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in