2023-12-03, 20:08
Medlem
smickras avatar
Vilka är skådespelarna i serien?
Står inte i eftertexterna.
Citera
2023-12-03, 20:25
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Statister
Citera
2023-12-03, 21:08
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Ja, grov sågning. Så här:

Tio minuter läggs på de allra första besökarna. Många hitte-på om hur de var och betedde sig. När källor efterfrågas i eftersnacket får man svaret ”kreativ förståelse” och ”sunt förnuft”.

Jonatan Lindströms fantasier om vad forntidsmänniskorna tänkte på pekas särskilt ut. Bojs undrar närmast vad han har där att göra.

De första bönderna och den revolution det innebar fick bara 13 minuter. Stridsyxekulturen, dvs våra direkta förfäder, ges sex minuter vilket Bojs kallar "än mer skandalöst". Och på de sex minuterna hann de med pangfelet att de kom hit på hästryggen.
Lindström strikes back! Eller, nåja.

Jonatan känner med de förhistoriska folken. Osedvanligt connected kille. Antropologer vet att nutida studerade jägarfolk gör handtecken, därför är det rätt att säga att de gjorde det för 15 000 år sedan. Det reds kanske på en och annan pålle redan 1500 år innan vi faktiskt vet att hästarna och ryttarna faktiskt spred sig över Europa. Därför var det inte fel att säga att indoeuropéerna kom ridande.

Jonatan avslutar med följande magnifika von oben-perspektiv:

Citat:
Medias trovärdighet plågas i dag av åsiktsjournalister som struntar i fakta och sprider felaktigheter för att få genomslag, något Bosse Lindqvist förtjänstfullt belyser i DN 18 oktober 2023. Det är därför lite olyckligt när även en seriös vetenskapsjournalist i tillfällig affekt blir osaklig, men jag uppfattar det som en engångssynd och vill understryka att jag uppskattar Karin Bojs populärvetenskapliga arbete i övrigt. Inget skulle göra mig mer glad än om hon hör av sig och vi diskuterar lästipsen, arkeologiska fakta och populärvetenskapens villkor!

https://www.dn.se/sverige/jonathan-lindstrom-karin-bojs-borde-lasa-pa/

Själv betraktar jag Jonatan Lindström mest som en underhållande pajas.
Citera
2023-12-03, 21:12
Medlem
Crapmagics avatar
Nej jag kände inte igen bilden (tavlan) från historieböckerna

David Linden - författare, är man forskare då?, hittills har väl bara forskare fått uttala sig?

Citat:
https://bulletin.nu/author/david-lind-n
Jag är författare och historiker. På Bulletin är jag kulturchef.

Vad kan vi vänta oss härnäst? Åsa Lindeborg som faktiskt också är historiker?
Senast redigerad av Crapmagic 2023-12-03 kl. 21:43.
Citera
2023-12-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag var bekant med en för många år sedan i första avsnittet. Hon sysslade med amatörteater så jag vill tro att merparten kommer från sådana ensambler.
Citera
2023-12-03, 22:19
Medlem
Reimers avatar
Stön och stånk, hur fan får man behandla en så pass viktig tid i Sveriges historia på det sätt de gör i den här delen?

SVT kan tammefan inte få till det.

Eftersnacket är ju i alla fall nästan uthärdligt får jag medge.
Citera
2023-12-03, 22:42
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stön och stånk, hur fan får man behandla en så pass viktig tid i Sveriges historia på det sätt de gör i den här delen?

SVT kan tammefan inte få till det.

Eftersnacket är ju i alla fall nästan uthärdligt får jag medge.
Dom intervjuade professor prutt! vad skrattade man åt på medeltiden? Gustav korumpa! allt för att Emma Mohlin ska ha nått att prata om, man ville prata om det i 5 minuter

Ett tjyvnyp från Cecilia i vanligt ordning, "att hålla rätt på alla gubbarna" (kungar)
hon ville gärna förbise existensen av drottningarna
Senast redigerad av Crapmagic 2023-12-03 kl. 23:01.
Citera
2023-12-03, 22:44
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag var bekant med en för många år sedan i första avsnittet. Hon sysslade med amatörteater så jag vill tro att merparten kommer från sådana ensambler.
Jaså, jag tyckte mig se att det var Mia Kulle som var Heliga Birgitta? tyckte mig känna igenden udda skallformen
Citera
2023-12-03, 23:08
Medlem
Tervulls avatar
Avsnitt 5

Erik av Pommern spelas av någon som ser ut som en blatte och förmodligen är från Mellanöstern. Enligt alla avbildningar hade Erik av Pommern rödblont hår och blå ögon. SVT är besatta av vart folk kommer ifrån och vilken hudfärg de har. Dom skriver ju om historien och bryr sig inte. Jag tror inte för ett ögonblick att de första svenskarna var negrer heller. Aldrig!
Senast redigerad av Tervull 2023-12-03 kl. 23:11.
Citera
2023-12-03, 23:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Erik av Pommern gestaltas i serien som en invandrare från Mellanöstern när han enligt alla avbildningar hade rödblont hår och blå ögon. SVT måste hela tiden ha med inslag av våra kulturberikare fast dom inke fanns här då. Annars blir det rasism.

Har slutat se stats-sänd TV sedan 20 år tillbaka, men stämmer detta man läser i tråden att Sverige egentligen skapades av negrer och araber? Jag tycker det låter orealistiskt???
Citera
2023-12-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Jaså, jag tyckte mig se att det var Mia Kulle som var Heliga Birgitta? tyckte mig känna igenden udda skallformen
Jag kan knappast uttala mig om ledande roller när den jag kände igen spelade en flicka mitt i en stenålders by.
Citera
2023-12-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Nej jag kände inte igen bilden (tavlan) från historieböckerna

David Linden - författare, är man forskare då?, hittills har väl bara forskare fått uttala sig?

Vad kan vi vänta oss härnäst? Åsa Lindeborg som faktiskt också är historiker?

Så här står det om Lindén i Wikipedia:

Citat:
David Lindén är född i Indien, men uppväxt i Nyköping. Lindén studerade historia vid universitetet i engelska Newcastle mellan 2006 och 2009 och var forskarstuderande i modern politisk historia mellan 2010 och 2015 vid King's College i London där han forskade om Kalla kriget och påbörjade en avhandling om den brittiska nya högerns inflytande på skandinavisk politik.

David Lindén debuterade som författare år 2016 med en bok om kyrkomannen Hemming Gadh. Den följdes år 2018 av en biografi över riksrådet Johan Skytte. År 2019 kom en biografi om den kortvariga drottningen Karin Månsdotter och år 2020 en bok om Stockholms blodbad.

Sedan 2017 är han korresponderande ledamot i Kungliga Skytteanska Samfundet

https://sv.wikipedia.org/wiki/David_Lind%C3%A9n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in