Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Ja, grov sågning. Så här:
Tio minuter läggs på de allra första besökarna. Många hitte-på om hur de var och betedde sig. När källor efterfrågas i eftersnacket får man svaret ”kreativ förståelse” och ”sunt förnuft”.
Jonatan Lindströms fantasier om vad forntidsmänniskorna tänkte på pekas särskilt ut. Bojs undrar närmast vad han har där att göra.
De första bönderna och den revolution det innebar fick bara 13 minuter. Stridsyxekulturen, dvs våra direkta förfäder, ges sex minuter vilket Bojs kallar "än mer skandalöst". Och på de sex minuterna hann de med pangfelet att de kom hit på hästryggen.
Lindström strikes back! Eller, nåja.
Jonatan
känner med de förhistoriska folken. Osedvanligt connected kille. Antropologer vet att nutida studerade jägarfolk gör handtecken, därför är det rätt att säga att de gjorde det för 15 000 år sedan. Det reds
kanske på en och annan pålle redan 1500 år innan vi faktiskt vet att hästarna och ryttarna faktiskt spred sig över Europa. Därför var det inte fel att säga att indoeuropéerna kom ridande.
Jonatan avslutar med följande magnifika von oben-perspektiv:
Citat:
Medias trovärdighet plågas i dag av åsiktsjournalister som struntar i fakta och sprider felaktigheter för att få genomslag, något Bosse Lindqvist förtjänstfullt belyser i DN 18 oktober 2023. Det är därför lite olyckligt när även en seriös vetenskapsjournalist i tillfällig affekt blir osaklig, men jag uppfattar det som en engångssynd och vill understryka att jag uppskattar Karin Bojs populärvetenskapliga arbete i övrigt. Inget skulle göra mig mer glad än om hon hör av sig och vi diskuterar lästipsen, arkeologiska fakta och populärvetenskapens villkor!
https://www.dn.se/sverige/jonathan-lindstrom-karin-bojs-borde-lasa-pa/
Själv betraktar jag Jonatan Lindström mest som en underhållande pajas.