2023-12-03, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja man kan ju alltid hoppas att de får mesta möjliga straff.
Tyvärr kommer de även vid maxstraff, en så hög dom som 10 års fängelse komma ut under 2029 dvs när Z bara är 13 år. Hennes 14 månader äldre syster är då också fortfarande minderårig och de två yngre syskonen ännu yngre.

Rent teoretiskt (tack för god info Haaag) kan föräldrarna då tydligen bli vårdnadshavare för de minderåriga syskonen igen.
Z kommer de nog aldrig få lägga vantarna på, men om det inte kan bevisas/misstänkas att de gjort eller kommer göra något klart olämpligt mot varje enskilt minderårigt syskon kan de få ta hand om vart och ett av dem igen.

Det vore väldigt fel och obehagligt, enligt min egen uppfattning. De här två vuxna individerna borde aldrig anförtros något barn igen så länge de lever. Utmärkt att modern låtit sterilisera sig.
De borde inte ens ha rätt att ha djur - katt eller hund. Inga levande varelser borde någonsin behöva hamna i deras våld.

Har det inte pratats om att mamman ska genomgå en stor sinnesundersökning efter rättegången, hon kan isf få livstid inom sluten psykvård, och pappan kanske snubblar och dör på kåken på samma sätt som Lilla hjärtats-pappa gjorde, vem vet vad som kan hända? Låt oss be en stilla bön till våra gudar om detta.
Citera
2023-12-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Har det inte pratats om att mamman ska genomgå en stor sinnesundersökning efter rättegången, hon kan isf få livstid inom sluten psykvård, och pappan kanske snubblar och dör på kåken på samma sätt som Lilla hjärtats-pappa gjorde, vem vet vad som kan hända? Låt oss be en stilla bön till våra gudar om detta.

Jag har väldigt svårt att tro att hon kommer bli dömd till rättspsyk. Hon är fullt medveten om vad hon har gjort och detta är inte under psykos eller likande… absolut att minst sagt är personlighetsstörd men detta har hon inte gjort under någon psykos direkt..
Citera
2023-12-03, 16:58
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRembrandt
Ja det var troligtvis inte en enskild händelse mer än att det blev högre dos. Sen skrev dom i sms till varandra, hädanefter använder vi inte ättika eller liknande. Det jag undrar hur dom gjorde det, medan lilla Z skrek och grät eller om dom intalade henne att det var medicin och att hon behöver ha medicinen eller om dom använde sömnmedel på henne först så att hon sov och väcktes av smärta när ättikan förstörde hennes mage

Tror Z var nästintill medvetslös kvällen/natten till julafton. Hon lyckades kanske mumla fram att hon frös och var törstig och fick då som svar en slang nedtryckt i halsen och via den itvingad ättika.
Det hade med största sannolikhet hänt tidigare också, men denna gång blev det för mycket ättika.
Vem av J och D som var den som bestämde om ättikan tror jag mest på J.
Citera
2023-12-03, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Jag har väldigt svårt att tro att hon kommer bli dömd till rättspsyk. Hon är fullt medveten om vad hon har gjort och detta är inte under psykos eller likande… absolut att minst sagt är personlighetsstörd men detta har hon inte gjort under någon psykos direkt..

Har för mig att de hittat tecken på allvarlig psykisk störning och att det är därför en stor sinnesundersökning ska göras. Stämmer det så bör vi nog invänta resultatet av undersökningen och inte försöka ge oss på bedömningar inom ett fält som vi inte fullt behärskar.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/rattspsykiatrisk-undersokning/

Citat:
Även icke-psykotiska tillstånd kan utgöra en allvarlig psykisk störning i de fall då störningen är av så uttalad grad att den påverkar verklighetsvärderingen.
Citera
2023-12-03, 17:13
Medlem
Citat:
Har för mig att de hittat tecken på allvarlig psykisk störning och att det är därför en stor sinnesundersökning ska göras. Stämmer det så bör vi nog invänta resultatet av undersökningen och inte försöka ge oss på bedömningar inom ett fält som vi inte fullt behärskar.

Jag skulle säga att RPUn görs för att undanröja tvivel och obehindrat kunna döma henne till fängelse och inte vård.

Det blir fängelse, snart ute igen med skyddade identiteter.
Citera
2023-12-03, 17:17
Medlem
Citat:

Absolut. Men har man en allvarlig psykisk störning så är man inte direkt kapabel till att ta hand om det vardagliga livet, familjen osv osv … den här kvinnan har ett jävla kontrollbehov på ALLT. Kvinnan skriver till och med till sin man vad han ska säga till sjukvårdspersonalen, till socialtjänst osv. Hon verkar också kapabel till att ta hand om alla andra barn, förutom Z….
Citera
2023-12-03, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag skulle säga att RPUn görs för att undanröja tvivel och obehindrat kunna döma henne till fängelse och inte vård.

Det blir fängelse, snart ute igen med skyddade identiteter.

Ja du tycker om att skapa drama i tråden
.

Hur förklarar du att de hittat tecken på en allvarlig störning, handlar det om att obehindrat kunna döma henne till fängelse och inte vård.
Citera
2023-12-03, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Absolut. Men har man en allvarlig psykisk störning så är man inte direkt kapabel till att ta hand om det vardagliga livet, familjen osv osv … den här kvinnan har ett jävla kontrollbehov på ALLT. Kvinnan skriver till och med till sin man vad han ska säga till sjukvårdspersonalen, till socialtjänst osv. Hon verkar också kapabel till att ta hand om alla andra barn, förutom Z….

Du glömmer att de hittat tecken på en allvarlig psykisk störning. Hur förklarar du det? Varför ens göra en stor sinnesundersökning om det inte behövs?
Citera
2023-12-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ja du tycker om att skapa drama i tråden
.

Hur förklarar du att de hittat tecken på en allvarlig störning, handlar det om att obehindrat kunna döma henne till fängelse och inte vård.

Drama?

Om personutredningen rekommenderar en P7a och P7an visar att en allvarlig störning KAN ha förelegat/föreligger. Då GÖRS en RPU.

Vilka lögner anklagar du mig för egentligen?
Citera
2023-12-03, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Drama?

Om personutredningen rekommenderar en P7a och P7an visar att en allvarlig störning KAN ha förelegat/föreligger. Då GÖRS en RPU.

Vilka lögner anklagar du mig för egentligen?

De hittade alltså tecken på en allvarlig psykisk störning i syfte att undanröja misstankar om en allvarlig psykisk störning med hjälp av en stor sinnesundersökning, så att de obehindrat ska kunna döma henne till fängelse? Fantastisk logik.

Citera
2023-12-03, 17:32
Medlem
Citat:
Du glömmer att de hittat tecken på en allvarlig psykisk störning. Hur förklarar du det? Varför ens göra en stor sinnesundersökning om det inte behövs?

Det glömmer jag inte. Däremot kan de inte döma en person till rättspsyk med SUP om den ej gått igenom RPU… Det är väl klart de behöver gå vidare om de har fått fram något i P7an!
Citera
2023-12-03, 17:32
Medlem
colis avatar
En allvarlig psykisk störning är inte att likställa med att fängelseförbud därför alltid råder.

Man kan ha en allvarlig psykisk störning, men ändå vara fullt kapabel att skilja mellan rätt och fel och begått brottet väl medveten om att det var ett brott. Då brukar fängelse dömas ut.

Jag tror att utredningen kanske kommer fram till att J har en mer eller mindre allvarlig psykisk störning, (vilken mor gör så här annars??) men att den inte räcker för att fängelseförbud råder.

Hon har ju varit planerande, listig och manipulativ av sms-en att döma.
J vet att det som gjordes mot Z var brottsligt redan när det gjordes och idag - det är därför hon ljuger och förnekar. Då blir det nog fängelse.
Senast redigerad av coli 2023-12-03 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in