2023-12-03, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Av förhören med Z framkommer att hon inte vill/orkar/kan berätta rätt många saker.
Hon undanhåller, kanske förtränger, detaljer. Det är en god överlevnadsinstinkt hos hjärnan, det gör att hon som det barn hon är kan gå vidare, fokusera framåt. Det gynnar henne, får henne att orka.

Men hon var 5-6 år när en stor del av det hemska hände. Hon minns naturligtvis armbrotten, skållandet, bilbarnstolen, mörkret, kylan och ljuden från de andra som umgicks, lekte och åt tillsammans.
Och hon minns och vet hur hon fick i sig ättikan.

Det kommer komma flashbacks för henne, Z kommer kanske så småningom berätta sanningen och mer detaljer och fakta. När hon vågar och litar på att föräldrarna inte längre har eller kommer få någon makt över henne igen.

Frågan är om det egentligen då är så bra att modern fortfarande påminner Z om att modern finns där i skuggorna genom att Z får brev från henne. - även om breven är neutrala?
Z har ju uttryckligen sagt att hon inte vill tillbaka till föräldrarna, att hon inte tycker om dem, att de skadat och varit elaka mot henne och att just modern gjorde henne mest illa.

Vore det inte bättre att Z under en längre tid framöver fick slippa allt som har med de plågsamma minnena att göra och slippa både träffar, telefonsamtal och också brev från de f.d (sic!) föräldrarna?
I vart fall tills Z rotat sig och vågar trotsa deras förbud att berätta detaljer?
Tills rättegången är över så de inte heller psykologiskt kan påverka Zs vittnesmål?
Att föräldrarna i verkligheten borde vara som dockorna som symboliserade föräldrarna under förhören med Z och som hon då la i en burk och stängde in så de inte kunde komma ut, inte ha någon kontakt med eller skada Z?

Borde verkligen moderns brev förmedlas till Z, förövarens brev till offret som så tydligt varit fullständigt i förövarens makt?

Det är väldigt rimliga och viktiga frågor du ställer! Man kan väl "dela upp problematiken" såhär:

Häktet/frihetsberövandet
En häktad person har rätt att skicka ut brev i vilken omfattning denne vill. Men har man restriktioner (vilket mamman har) så kommer breven att läsas av åklagaren. Huvudregeln är då att brev till målsägande stoppas eftersom detta kan påverka utredningen/vittnesmål. Dock blir det lite speciellt när det rör en förälder och dennes barn för då kommer ju Barnkonventionen och "Barnets rätt" in i bilden.
Är det då "neutrala brev" så kan det ibland vara svårt för åklagaren att hindra dessa brev, även om jag för egen del kan tycka att man hellre skall avslå än släppa igenom dessa.

Familjehemmet/Fosterföräldrarna
Givetvis kan fosterföräldrarna se till att dessa brev inte kommer barnet tillhanda (det kanske dom rent av gjort) och då är ju ingen skada skedd. Dock kan även fosterföräldrarna hamna i en knivig sits eftersom det ingår i deras uppdrag att "stötta barnet i kontakten med familj och vänner" samt "samarbeta med barnets föräldrar om både vardagliga och större saker", men inte minst att lyssna till barnets bästa/åsikt/vilja (barnet kanske vill ta emot brev från föräldrarna).

Jag personligen hoppas iallafall att barnet i allt väsentligt sluppit ta del av dessa brev.
Citera
2023-12-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Adoption sker väldigt sällan barn som är omhändertagna och i livet , upptill 18 år kan föräldrar gång på gång starta en begäran om att barn ska få komma hem .
Finns ju några fall där 15 - åring äntligen fått bli adopterad av familjehemsföräldrar eller där det vid 18 år blir adoption för då.kan intr de biologiska föräldrarna hindra detta

Ingenting av detta har jag motsagt i mitt tidigare inlägg :-)
Citera
2023-12-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det borde införas en lägre tolerans från skola och vård att bli skyldiga att rapportera utevaro efter 2 fysiska av/ombokningar inom kort tid max 1 månad. Manipulativa föräldrar är experter på att undgå granskning och hitta på storys som folk går på.

Varken skola, BVC eller SOC har någon utbildning att tackla manipulativa föräldrar.

Det som jag tror kulminera i extrem tortyr av Z innan jul var att skolan informera J att de skulle koppla in egen psykolog som skulle göra en utvärdering av Z då skolan förmodligen ifrågasatte J om hjärnskada och att Z var annorlunda, något de inte alls såg i skolan.

Z har levt farligt sista tiden. Precis som ett av syskonen sa var anledningen till att de höll Z borta från skolan att hon pratade öppet om missförhållanden hemma. Hon fullständigt skrek på hjälp på barns sätt. Så isolering blev enda alternativet för J och D om deras plan med att få in Z på LSS skulle gå i lås

Kan bara hålla med. Tack för att du förser tråden med så viktiga uppgifter.
Jag kan bara föreställa mig hur otroligt ångestfylld lilla lilla Z måste ha varit. Inför att antingen dö eller prata.
Var det i syskonförhören du läste det om att hon börjat prata? Har läst FUP och förhören men man kan missa detaljer.
Citera
2023-12-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ingenting av detta har jag motsagt i mitt tidigare inlägg :-)
Nej , men många tror att föräldrar inte längre har vårdnaden när deras barn är placerade , barn kan vara placerade under hela uppväxten i samma familjehem men de biologiska föräldrarna är vårdnadshavare . Är svårt att ta bort vårdnaden trots att föräldrar kanske inte ens har regelbundet umgänge , så länge förälder inte gör det krångligt för barnet i familjehemmet så brukar vårdnad vara kvar , nya regler ska göra det lättare med vårdnadsöverflytt
Citera
2023-12-03, 14:30
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Nu vet jag inte, kan ha fel och detta kan ha utretts redan, men är det inte så att polisen inte får gå in och öppna någons tfn hursomhelst?
Det måste gälla ett brott som uppgår till minimistraffet två år.
Hur tänker man då? Är det S som är den misstänkte vars brott ska ha uppgått till två år (hon lär ju inte straffas öht eller ha begått ngt brott då hon inte är straffmyndig och ej ens är misstänkt för ngt brott) eller är det föräldrarnas brott som avses?

Detta kanske har avhandlats tidogare?.Reserverar mig för det isf. Och är tacksam för klargörande.

https://lawline.se/answers/far-polisen-ga-in-i-en-mobil-utan-tillstand

https://lawline.se/answers/far-polisen-tvinga-dig-att-lasa-upp-din-telefon

Hennes telefon är helt uppenbart Jasmines gamla. Alternativt att de delade på den då Jasmines ”var sönder”.
Senast redigerad av Chariter 2023-12-03 kl. 14:31. Anledning: Flera felaktiga citat kom in
Citera
2023-12-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Kan bara hålla med. Tack för att du förser tråden med så viktiga uppgifter.
Jag kan bara föreställa mig hur otroligt ångestfylld lilla lilla Z måste ha varit. Inför att antingen dö eller prata.
Var det i syskonförhören du läste det om att hon börjat prata? Har läst FUP och förhören men man kan missa detaljer.

Det är så mycket information i FUP som man både glömmer och förbiser av bara farten. Har själv läst om vissa delar främst de som berör bevisläget.

Ja det var i något av syskonförhören. Tror det var i Ms (osäkert) som det framkom, ska se om jag orkar leta upp. I S var det inte.

Sen det här med utvärdering av skolan med psykolog framkom i något av Js förhör precis innan hon börja med tystnaden.
Senast redigerad av viperstyle 2023-12-03 kl. 14:41.
Citera
2023-12-03, 15:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Hennes telefon är helt uppenbart Jasmines gamla. Alternativt att de delade på den då Jasmines ”var sönder”.
Är väl vårdnadshavare som äger mobiltelefon, går väl inte skrivas på minderårig.
Varför de inte bara öppnar telefonen är en gåta.
Citera
2023-12-03, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Av förhören med Z framkommer att hon inte vill/orkar/kan berätta rätt många saker.
Hon undanhåller, kanske förtränger, detaljer. Det är en god överlevnadsinstinkt hos hjärnan, det gör att hon som det barn hon är kan gå vidare, fokusera framåt. Det gynnar henne, får henne att orka.

Men hon var 5-6 år när en stor del av det hemska hände. Hon minns naturligtvis armbrotten, skållandet, bilbarnstolen, mörkret, kylan och ljuden från de andra som umgicks, lekte och åt tillsammans.
Och hon minns och vet hur hon fick i sig ättikan.

Det kommer komma flashbacks för henne, Z kommer kanske så småningom berätta sanningen och mer detaljer och fakta. När hon vågar och litar på att föräldrarna inte längre har eller kommer få någon makt över henne igen.

Frågan är om det egentligen då är så bra att modern fortfarande påminner Z om att modern finns där i skuggorna genom att Z får brev från henne. - även om breven är neutrala?
Z har ju uttryckligen sagt att hon inte vill tillbaka till föräldrarna, att hon inte tycker om dem, att de skadat och varit elaka mot henne och att just modern gjorde henne mest illa.

Vore det inte bättre att Z under en längre tid framöver fick slippa allt som har med de plågsamma minnena att göra och slippa både träffar, telefonsamtal och också brev från de f.d (sic!) föräldrarna?
I vart fall tills Z rotat sig och vågar trotsa deras förbud att berätta detaljer?
Tills rättegången är över så de inte heller psykologiskt kan påverka Zs vittnesmål?
Att föräldrarna i verkligheten borde vara som dockorna som symboliserade föräldrarna under förhören med Z och som hon då la i en burk och stängde in så de inte kunde komma ut, inte ha någon kontakt med eller skada Z?

Borde verkligen moderns brev förmedlas till Z, förövarens brev till offret som så tydligt varit fullständigt i förövarens makt?

Håller med fullständigt. Det handlar nog främst om förträngning, hjärnan har stängt av en del obehagligt. Det kommer att komma tillbaka i flashbacks. Men en del kommer inte att komma tillbaka förrän decennier senare, och det är inte säkert att allt kommer att komma tillbaka. Det är förmodligen isf en nåd.

Håller med om att breven från mamman inte bör förmedlas och inte heller borde Z träffa sina syskon innan rättegången är över, och tveksamt om Z ens bör fortsätta träffa en del av dem efter rättegången om de inte ändrar attityd till Z. Jag tror som jag tidigare påtalat att framför allt relationen mellan Z och hennes yngre syskon kan kultiveras till något positivt.
Citera
2023-12-03, 16:02
Medlem
Knut-Annes avatar
Läste (hittar tyvärr inte länken), att hennes magsäck hade gammal ärrvävnad från tidigare övergrepp.
Så alla funderingar om att det kan skett via en olycka, kan avskrivas.
Synnerligen grov misshandel kan tydligen ge tio år, hoppas att de hamnar där.
Citera
2023-12-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Läste (hittar tyvärr inte länken), att hennes magsäck hade gammal ärrvävnad från tidigare övergrepp.

Hellre att de åtalat för försök till mord, grov våldtäkt mot barn olaga frihetsberövande och grov misshandel.
Om de får tex 10 år är de ute om ca 5-6 år.
Citera
2023-12-03, 16:22
Medlem
colis avatar
Citat:

Ja man kan ju alltid hoppas att de får mesta möjliga straff.
Tyvärr kommer de även vid maxstraff, en så hög dom som 10 års fängelse komma ut under 2029 dvs när Z bara är 13 år. Hennes 14 månader äldre syster är då också fortfarande minderårig och de två yngre syskonen ännu yngre.

Rent teoretiskt (tack för god info Haaag) kan föräldrarna då tydligen bli vårdnadshavare för de minderåriga syskonen igen.
Z kommer de nog aldrig få lägga vantarna på, men om det inte kan bevisas/misstänkas att de gjort eller kommer göra något klart olämpligt mot varje enskilt minderårigt syskon kan de få ta hand om vart och ett av dem igen.

Det vore väldigt fel och obehagligt, enligt min egen uppfattning. De här två vuxna individerna borde aldrig anförtros något barn igen så länge de lever. Utmärkt att modern låtit sterilisera sig.
De borde inte ens ha rätt att ha djur - katt eller hund. Inga levande varelser borde någonsin behöva hamna i deras våld.
Senast redigerad av coli 2023-12-03 kl. 16:34.
Citera
2023-12-03, 16:31
Medlem
Citat:

Ja det var troligtvis inte en enskild händelse mer än att det blev högre dos. Sen skrev dom i sms till varandra, hädanefter använder vi inte ättika eller liknande. Det jag undrar hur dom gjorde det, medan lilla Z skrek och grät eller om dom intalade henne att det var medicin och att hon behöver ha medicinen eller om dom använde sömnmedel på henne först så att hon sov och väcktes av smärta när ättikan förstörde hennes mage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in