Citat:
Någon frågade om föräldrarna hade kontakt med barnen och jag gissar de har det på ett eller annat sätt. Läste någonstans i fup att mamman skickar brev till Z och att det är okej så länge som de är neutrala och inte kan förstöra utredningen. Och att hon hade skickat flera om jag fattade det rätt som hade lästs igenom och godkänt att de fick skickas till Z. Då borde hon ju absolut även har skickat till alla övriga barn med. Sen om hon får brev från dom oxå vet jag inte men hon hade iallafall skrivit brev som z fått. Enligt fup.
Av förhören med Z framkommer att hon inte vill/orkar/kan berätta rätt många saker.
Hon undanhåller, kanske förtränger, detaljer. Det är en god överlevnadsinstinkt hos hjärnan, det gör att hon som det barn hon är kan gå vidare, fokusera framåt. Det gynnar henne, får henne att orka.
Men hon var 5-6 år när en stor del av det hemska hände. Hon minns naturligtvis armbrotten, skållandet, bilbarnstolen, mörkret, kylan och ljuden från de andra som umgicks, lekte och åt tillsammans.
Och hon minns och vet hur hon fick i sig ättikan.
Det kommer komma flashbacks för henne, Z kommer kanske så småningom berätta sanningen och mer detaljer och fakta. När hon vågar och litar på att föräldrarna inte längre har eller kommer få någon makt över henne igen.
Frågan är om det egentligen då är så bra att modern fortfarande påminner Z om att modern finns där i skuggorna genom att Z får brev från henne. - även om breven är neutrala?
Z har ju uttryckligen sagt att hon inte vill tillbaka till föräldrarna, att hon inte tycker om dem, att de skadat och varit elaka mot henne och att just modern gjorde henne mest illa.
Vore det inte bättre att Z under en längre tid framöver fick slippa allt som har med de plågsamma minnena att göra och slippa både träffar, telefonsamtal och också brev från de f.d (sic!) föräldrarna?
I vart fall tills Z rotat sig och vågar trotsa deras förbud att berätta detaljer?
Tills rättegången är över så de inte heller psykologiskt kan påverka Zs vittnesmål?
Att föräldrarna i verkligheten borde vara som dockorna som symboliserade föräldrarna under förhören med Z och som hon då la i en burk och stängde in så de inte kunde komma ut, inte ha någon kontakt med eller skada Z?
Borde verkligen moderns brev förmedlas till Z, förövarens brev till offret som så tydligt varit fullständigt i förövarens makt?