Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-12-03, 01:13
  #1
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej Flashback!

Jag har en tanke som jag inte är beredd att släppa innan jag blivit helt motbevisad. Iofs ett jävligt svagt tankespår, men ändå...

Finns det många som tycker det är obehagligt att somna? T ex någon med dödsångest, som tycker att sömnen påminner lite väl mycket om döden: man måste "ge upp" och ligga där i stillhet, träda in i mörkret, in i det okända så att säga.... och vem vet om man vaknar.

Kan någon bara bekräfta att jag har rätt så ger jag mig 😜 finns den här rädslan?

Jag veeeeeet att det finns folk som drabbas av detta. Träd fram nu för helskotta.

Sov gott!
Citera
2023-12-03, 01:18
  #2
Avstängd
F.Hansens avatar
Tror inte det är någon större skillnad på att dö och att sova, förutom ev lidande vid döden och inga drömmar, det är väll det som folk är rädda för egentligen, lidandet.

Personligen ser jag mig som pånyttfödd varje morgon, det är livets gåva och ännu en chans att få göra nått här på jorden 🐣
Citera
2023-12-03, 01:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag har en tanke som jag inte är beredd att släppa innan jag blivit helt motbevisad. Iofs ett jävligt svagt tankespår, men ändå...

Finns det många som tycker det är obehagligt att somna? T ex någon med dödsångest, som tycker att sömnen påminner lite väl mycket om döden: man måste "ge upp" och ligga där i stillhet, träda in i mörkret, in i det okända så att säga.... och vem vet om man vaknar.

Kan någon bara bekräfta att jag har rätt så ger jag mig 😜 finns den här rädslan?

Jag veeeeeet att det finns folk som drabbas av detta. Träd fram nu för helskotta.

Sov gott!

Har jag blandat opiater med benso och/eller alkohol så kan det vara nojjigt att somna.
Citera
2023-12-03, 04:04
  #4
Medlem
Jag har i bland varit rädd för att somna pga att jag vet att jag kommer bli uppväckt efter bara en stund. Det har gjort att jag legat sömnlös och med ångest och skit. Men det har berott på ovan boende, så inte alls som TS.
Jag ser alltid fram emot att få somna för det är sjukt skönt. Vaknar jag efter så blir det så.
Citera
2023-12-03, 05:09
  #5
Medlem
piptazs avatar
Många gånger har jag träffat folk som är rädda för att somna för de tror inte att de ska vakna igen. Så de kämpar emot sömnen och frågar om och om igen ”kommer jag vakna igen? tänk om jag inte vaknar igen? kan du kolla så jag fortsätter andas om jag somnar?”

Så svar jaaa
Citera
2023-12-03, 05:12
  #6
Avstängd
Loveletter666s avatar
Kan man bli rädd av prasslande löv, likt den falska profeten lär varit, så kan man nog vara rädd för sömn med

Själv har jag drömt saker som att vakna , och annat mycket märkligt inkl sjuka saker . Men freden vare med mig, i Jesu Namn
Citera
2023-12-03, 08:26
  #7
Medlem
PHiLL0Ns avatar
Det är väl det bästa som finns när man lägger sig ner och att man bara vill somna, men så är jag en av dem som kan slockna på två sekunder så fort jag lägger huvudet på kudden
Citera
2023-12-03, 08:36
  #8
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Många gånger har jag träffat folk som är rädda för att somna för de tror inte att de ska vakna igen. Så de kämpar emot sömnen och frågar om och om igen ”kommer jag vakna igen? tänk om jag inte vaknar igen? kan du kolla så jag fortsätter andas om jag somnar?”

Så svar jaaa

Ah. Horsare möjligen? Bara gissar ☺️
Citera
2023-12-03, 08:51
  #9
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Jag har en tanke som jag inte är beredd att släppa innan jag blivit helt motbevisad. Iofs ett jävligt svagt tankespår, men ändå...

Finns det många som tycker det är obehagligt att somna? T ex någon med dödsångest, som tycker att sömnen påminner lite väl mycket om döden: man måste "ge upp" och ligga där i stillhet, träda in i mörkret, in i det okända så att säga.... och vem vet om man vaknar.

Kan någon bara bekräfta att jag har rätt så ger jag mig 😜 finns den här rädslan?

Jag veeeeeet att det finns folk som drabbas av detta. Träd fram nu för helskotta.

Sov gott!

Det behöver inte motbevisas eftersom du upplever detta själv. Det du upplever existerar. Men det hade varit mer osannolikt att du helt ensam om det. Säkert finns det flera. Enda gången jag har haft problem med att somna var under en period jag vaknade upp konstigt. Att kroppen sov men inte huvudet, och då inträffar något som kallas sömnparalys. Och det är läbbig skit. Men man framkallar det tydligen genom att gå och oroa sig för att det ska hända. Det försvann och kom aldrig mer tillbaka när jag släppte oron.
Citera
2023-12-03, 09:52
  #10
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakTant
Det behöver inte motbevisas eftersom du upplever detta själv. Det du upplever existerar. Men det hade varit mer osannolikt att du helt ensam om det. Säkert finns det flera. Enda gången jag har haft problem med att somna var under en period jag vaknade upp konstigt. Att kroppen sov men inte huvudet, och då inträffar något som kallas sömnparalys. Och det är läbbig skit. Men man framkallar det tydligen genom att gå och oroa sig för att det ska hända. Det försvann och kom aldrig mer tillbaka när jag släppte oron.

När har jag sagt att jag själv har det problemet? Jag har varken dödsångest eller sömnproblem.
Citera
2023-12-03, 10:01
  #11
Medlem
ElakTants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
När har jag sagt att jag själv har det problemet? Jag har varken dödsångest eller sömnproblem.

Nähä. En miss av mig i så fall. Kanske jag utgick ifrån att problemet tillhörde den som ställde frågan. Tar med min detta till nästa problem.
Citera
2023-12-03, 10:57
  #12
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakTant
Nähä. En miss av mig i så fall. Kanske jag utgick ifrån att problemet tillhörde den som ställde frågan. Tar med min detta till nästa problem.

Tackar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback