Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Vad gör man om dessa människor inte vill ha hjälp?
Det är ju det som är det svåra, många av dessa människor vågar inte och kanske intalar sig själva att nej jag har inga problem. Detta leder ju i att de kommer mer ner i sitt missbruk.
Det jag tycker är att när de åker fast så ska de vara tvång på att gå igenom programmen. Men det man ska komma ihåg det är att de finns så många nyanser och så många olika anledningar till att dessa personer gör som de gör. Det kan vara allt från ett beroende av sociala medier vilket man kan se mer hos unga förbrytare, de snapar oftast med många personer och tänker inte på att det är en annan människa bakom skärmen. Men hos dessa förbrytare kan man också i de flesta fall se en mycket skev självbild, oftast har de inte haft någon anknytningsperson i barndomen, och ingen villkorslös kärlek. De har oftast stora bekräftelsebehov. De kan också ha varit utsatta som barn för diverse vilket skapar trauman. Man behöver växa upp tidigt, sen när man är vuxen så är hjärnan inte färdigutvecklad pågrund utav trauma. Dessa människor GÅR att hjälpa med terapi och medicinering. Även trauman läker, även fast det tar tid.
Sen har man människor med narkotikaproblematik. Dessa människor har oftast ett dåligt konsekvenstänk och är väldigt impulsstyrda på grund utav drogerna men har också oftast något form av trauma som fått dem in på den vägen i livet.
Den sista punkten är ju pedofiler, de som tänder på barn innan puberteten, detta är en väldigt knepig fråga och dessa personer är oftast väldigt svåra att hjälpa. Men det man ska komma ihåg är att människors hjärnor är statiska, vilket betyder att de utvecklas hela tiden, vilket betyder att det går att hjälpa människor.
Sen har vi folk som oftast är äldre, men inte pedofiler. Dessa likt unga vuxna känner sig oftast otroligt ensamma och likt unga så tänker dom inte riktigt vad de gör online, de ser det som en snabb lösning för sin ensamhet. Även dessa går att hjälpa via terapi.
För oftast har alla dessa människor underliggande psykisk ohälsa, allt från depression till personlighetsstörningar. Det som gör att oftast män som agerar på detta sätt är väll dels testosteronet men också att man inte vågar söka hjälp, för män kan inte må dåligt, man tänker att ”det är väll inget fel på mig” men man kan inte se dina handlingar från andras perspektiv.