Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
AnthonyMorrisIII
God natt ttsp! Kul att du är tillbaka. Vad hände med vår diskussion ang NGO? Nu har du ett ypperligt läge att förlåta ujhs enligt versen att vända andra kinden till. Förlåt honom genom att inte rapportera honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnthonyMorrisIII
Där har du rätt. Jag som trodde han ville fortsätta diskutera FN och NGO medlemskapet.
Jehovas vittnen registrerade sig som NGO i avdelningen DPI för att få tillgång till information, inte för att stödja FN.
För att få tillgång till rapporter och nyheter från FN så krävde FN en registrering, men på den tiden sades det inget om att dom som registrerar sig
måste stödja det FN står för. Detta ändrades med tiden utan att man informerade redan inregistrerade organisationer.
Man kan fundera på varför FN kräver överhuvudtaget att man stödjer FN för att få tillgång till journalistisk information? Är det inte också så att Ryssland kräver att man stödjer kriget i Ukraina för att få tillgång till deras resurser?
När det uppmärksammades att man
måste stödja FN, så kunde Jehovas vittnen självklart inte vara kvar, och man gick ur. Och Jehovas vittnens motståndare var kvicka att göra en höna av en fjäder.
Fakta är att i det dokumentet som Jehovas vittnen fyllde i, så står det inget om att man måste stödja FN.
Det fanns inte ens ett ställe att skriva under på!, där man godkänner något, utan det var bara ett formulär där man fyllde i information om sin organisation, och då fick man tillgång till FN:s bibliotek. Men bara för att man registrerar sig i svenska bibliotek, så betyder det inte att man stödjer svenska staten.
Att FN gjorde en tabbe och inte informerade ordentligt om kraven, och speciellt att man inte krävde underskrift för dessa krav, kan Jehovas vittnen inte stå till svars för.
Varför skulle ledningen hos Jehovas vittnen ha intresse av att i smyg vara medlemmar i FN och i smyg stödja FN. Är det i själva verkligheten inte så enkelt som att man ville ha information från DPI, som betyder "Department of Public Information"?
Du kan också läsa vad jag svarade dig tidigare i detta ämne:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag antar nu att du har läst alla tidigare inlägg i Flashback när det gäller denna fråga?(egentligen tror jag det inte).
Anledningen till att Jehovas vittnen skrev in sig som Non Govermantal Organisation/ NGO, var för att få tillgång till FN.s arkiv för att kunna citera och skriva artiklar i Vakna och Vakttornet, för att få källmaterial för att kunna skriva journalistiska artiklar.
Senare, efter Jehovas vittnens undertecknande medlemskap, så ändrade sig FN, och ställde krav att NGO medlemmar är tvungna att stödja FN, och det var då som Jehovas vittnen sade upp sitt medlemskap i NGO.
Jag förstår inte varför det är så hemskt för dig. Tvärtom så borde du kritisera FN som utesluter vissa att få tillgång till information.
Enskilda Jehovas vittnen kan skriva in sig i olika bibliotek i Sverige, utan att man för den skull stödja politiken i Sverige, men om Sveriges Riksdag ställer krav att man måste stödja politiken i Sverige för att kunna låna ut böcker i Sveriges bibliotek, så kommer Jehovas vittnen att sluta besöka biblioteken i Sverige.
Detta har ännu inte hänt, men om Sveriges regering beslutar att utesluta Jehovas vittnen från biblioteken i Sverige, så må det vara hänt, och Jehovas vittnen söker sig vidare.
Det man kan fråga sig är om detta gynnar öppenhet och demokrati i Sverige och världen, att man måste stödja allt som Svenska Riksdag och allt som FN ställer som krav för att kunna få tillgång till informationen.
Denna fråga bryr sig dom flesta människor inte om, eftersom detta inte berör dom.
Detsamma tyckte dom flesta i Nazi-tyskland, så länge det inte stör mitt liv, så bryr jag mig inte.