2023-12-02, 06:13
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Undrar om det inte var tal om att Arboga kommun skulle köpa in betel, i a f bostäderna och ha som äldreboende. Hur det gick med detta vet jag inte.
Jag har sett att äldre beteliter (inte höjdarna) i USA ofta blir förflyttade till Kanade på ålderns höst. Detta sägs bero på att välfärden/pensionen för personer med låga livsinkomster är bättre där. Har du hört talas om detta?

Mig veterligen så kan inte amerikaner bara flytta in i Kanada och utnyttja välfärden hur som helst. Man måste skaffa visum och arbetstillstånd, man kan inte komma som en fattig gamling som aldrig vart med och betalat in skatt och begära att få ta del av sjukvård osv. Och amerikaner räknas inte som flyktingar. Sen tror jag inte att Kanada är så där jättemycket bättre än USA, ganska så utspridd fattigdom där med.
Citera
2023-12-02, 07:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Mig veterligen så kan inte amerikaner bara flytta in i Kanada och utnyttja välfärden hur som helst. Man måste skaffa visum och arbetstillstånd, man kan inte komma som en fattig gamling som aldrig vart med och betalat in skatt och begära att få ta del av sjukvård osv. Och amerikaner räknas inte som flyktingar. Sen tror jag inte att Kanada är så där jättemycket bättre än USA, ganska så utspridd fattigdom där med.

Poängen är att sjukvård i Kanada är mycket billigare än i USA, så har du mindre pengar så är det bättre att få sjukvård i Kanada än i USA.

När det gäller arbetstillstånd och visum så gäller generellt att alla utlänningar behöver visum och arbetstillstånd för att arbeta i Kanada, men det finns vissa undantag. Ett av dessa undantag är präster och kyrkoanställda som endast utför kyrkligt arbete (alltså inte städare).

Det går alltså för vittnen att hitta ett kryphål för en flytt till Kanada om de arbetar inom organisationen på något sätt och kan bevisa det.
Citera
2023-12-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag höll nästan på att säga "Vad var det jag sa?"😁😎

Skämt åsido, som JV blir man drillad i att gå förbi "svåra" frågeställningar. Man övas i att hålla samtalet på sina villkor och skifta fokus till sådant som man behärskar.Detta fungerar oftast bra när man talar med någon som är oförberedd och inte insatt i ämnet. Men i skrift på ett debattforum blir denna metod pinsamt uppenbar. Och det som skrivits står kvar i åratal.
Men ja, det finns helt klart intressanta sakfrågor att tala om.

Där har du rätt. Jag som trodde han ville fortsätta diskutera FN och NGO medlemskapet.
Citera
2023-12-02, 10:44
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
God natt ttsp! Kul att du är tillbaka. Vad hände med vår diskussion ang NGO? Nu har du ett ypperligt läge att förlåta ujhs enligt versen att vända andra kinden till. Förlåt honom genom att inte rapportera honom.
Citat:
Där har du rätt. Jag som trodde han ville fortsätta diskutera FN och NGO medlemskapet.

Jehovas vittnen registrerade sig som NGO i avdelningen DPI för att få tillgång till information, inte för att stödja FN.
För att få tillgång till rapporter och nyheter från FN så krävde FN en registrering, men på den tiden sades det inget om att dom som registrerar sig måste stödja det FN står för. Detta ändrades med tiden utan att man informerade redan inregistrerade organisationer.

Man kan fundera på varför FN kräver överhuvudtaget att man stödjer FN för att få tillgång till journalistisk information? Är det inte också så att Ryssland kräver att man stödjer kriget i Ukraina för att få tillgång till deras resurser?

När det uppmärksammades att man måste stödja FN, så kunde Jehovas vittnen självklart inte vara kvar, och man gick ur. Och Jehovas vittnens motståndare var kvicka att göra en höna av en fjäder.

Fakta är att i det dokumentet som Jehovas vittnen fyllde i, så står det inget om att man måste stödja FN.
Det fanns inte ens ett ställe att skriva under på!, där man godkänner något, utan det var bara ett formulär där man fyllde i information om sin organisation, och då fick man tillgång till FN:s bibliotek. Men bara för att man registrerar sig i svenska bibliotek, så betyder det inte att man stödjer svenska staten.

Att FN gjorde en tabbe och inte informerade ordentligt om kraven, och speciellt att man inte krävde underskrift för dessa krav, kan Jehovas vittnen inte stå till svars för.

Varför skulle ledningen hos Jehovas vittnen ha intresse av att i smyg vara medlemmar i FN och i smyg stödja FN. Är det i själva verkligheten inte så enkelt som att man ville ha information från DPI, som betyder "Department of Public Information"?

Du kan också läsa vad jag svarade dig tidigare i detta ämne:

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag antar nu att du har läst alla tidigare inlägg i Flashback när det gäller denna fråga?(egentligen tror jag det inte).

Anledningen till att Jehovas vittnen skrev in sig som Non Govermantal Organisation/ NGO, var för att få tillgång till FN.s arkiv för att kunna citera och skriva artiklar i Vakna och Vakttornet, för att få källmaterial för att kunna skriva journalistiska artiklar.

Senare, efter Jehovas vittnens undertecknande medlemskap, så ändrade sig FN, och ställde krav att NGO medlemmar är tvungna att stödja FN, och det var då som Jehovas vittnen sade upp sitt medlemskap i NGO.

Jag förstår inte varför det är så hemskt för dig. Tvärtom så borde du kritisera FN som utesluter vissa att få tillgång till information.

Enskilda Jehovas vittnen kan skriva in sig i olika bibliotek i Sverige, utan att man för den skull stödja politiken i Sverige, men om Sveriges Riksdag ställer krav att man måste stödja politiken i Sverige för att kunna låna ut böcker i Sveriges bibliotek, så kommer Jehovas vittnen att sluta besöka biblioteken i Sverige.

Detta har ännu inte hänt, men om Sveriges regering beslutar att utesluta Jehovas vittnen från biblioteken i Sverige, så må det vara hänt, och Jehovas vittnen söker sig vidare.

Det man kan fråga sig är om detta gynnar öppenhet och demokrati i Sverige och världen, att man måste stödja allt som Svenska Riksdag och allt som FN ställer som krav för att kunna få tillgång till informationen.

Denna fråga bryr sig dom flesta människor inte om, eftersom detta inte berör dom.

Detsamma tyckte dom flesta i Nazi-tyskland, så länge det inte stör mitt liv, så bryr jag mig inte.
Senast redigerad av ttsp 2023-12-02 kl. 10:46.
Citera
2023-12-02, 11:22
Medlem
Citat:
Jehovas vittnen registrerade sig som NGO i avdelningen DPI för att få tillgång till information, inte för att stödja FN.
För att få tillgång till rapporter och nyheter från FN så krävde FN en registrering, men på den tiden sades det inget om att dom som registrerar sig måste stödja det FN står för. Detta ändrades med tiden utan att man informerade redan inregistrerade organisationer.

Man kan fundera på varför FN kräver överhuvudtaget att man stödjer FN för att få tillgång till journalistisk information? Är det inte också så att Ryssland kräver att man stödjer kriget i Ukraina för att få tillgång till deras resurser?

När det uppmärksammades att man måste stödja FN, så kunde Jehovas vittnen självklart inte vara kvar, och man gick ur. Och Jehovas vittnens motståndare var kvicka att göra en höna av en fjäder.

Fakta är att i det dokumentet som Jehovas vittnen fyllde i, så står det inget om att man måste stödja FN.
Det fanns inte ens ett ställe att skriva under på!, där man godkänner något, utan det var bara ett formulär där man fyllde i information om sin organisation, och då fick man tillgång till FN:s bibliotek. Men bara för att man registrerar sig i svenska bibliotek, så betyder det inte att man stödjer svenska staten.

Att FN gjorde en tabbe och inte informerade ordentligt om kraven, och speciellt att man inte krävde underskrift för dessa krav, kan Jehovas vittnen inte stå till svars för.

Varför skulle ledningen hos Jehovas vittnen ha intresse av att i smyg vara medlemmar i FN och i smyg stödja FN. Är det i själva verkligheten inte så enkelt som att man ville ha information från DPI, som betyder "Department of Public Information"?

Vad sysslar en informationsavdelning egentligen med? Tänk efter. Noga.
Citera
2023-12-02, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater

Nej, men jag menar att de blir förflyttade innan de går i pension, och jobbar något eller några år på Betel i Kanada. Sålunda får de visum och arbetstillstånd.
Nu var det åtminstone 10 år sedan jag läste detta på ett internationellt forum, så reglerna har kanske hunnit ändras sedan dess
Citera
2023-12-02, 12:47
Medlem
Citat:

Om det nu inte var så farligt eller fel enligt dig att de vara medlemmar. Det var ju "bara" ett bibliotekskort. Varför överhuvudtaget går de då ur sitt medlemskap???
Jag har ju själv varit i direkt kontakt med avdelningen på FN. Dessutom ansökte din organisation om förnyat medlemskap varje år. Snacka om medvetet drag från din organisation. Så du menar att detta 👇🏼 är ren lögn direkt från FN:

In 1991 the Watchtower Bible and Tract Society of New York, the legal name under which the Jehovah’s Witnesses are registered in the United States of America, applied for association with the United Nations Department of Global Communications (then Department of Public Information). The NGO was formally associated in 1992 after the committee considered that the organization met the criteria for association.

In 2001 the organization requested the Department of Global Communications (then DPI) to terminate its association. As indicated by the then Chief of the Section, Mr. Paul Hoeffel, in his public letter that year, the organization had met the association criteria during the 10 years they were associated, and remained in good standing, with the United Nations Department of Global Communications (then DPI). Furthermore, NGOs associated with DGC (DPI), including those associated during the years 1992-2001, were required to submit a yearly accreditation form in order to renew the credentials for their representatives, as well as indicate their commitment to the values and mission of the United Nations and its Charter. We do not disclose the material or information submitted by NGOs to the United Nations Department of Global Communications for reporting purposes, but we can confirm that association with our Department was not a requirement to access the library.

We cannot comment on why organizations decide to apply for association with the United Nations Department of Global Communications. Only the organization itself can, and should, explain the reasons behind its actions and motives. The same goes for the reasons why organizations request their association to be terminated.

We can also confirm that the two letters that Mr. Paul Hoeffel issued on 11 October 2001, and 4 March 2004 are authentic and were issued and published on official UN websites for information purposes, given the volume of inquiries received after the publication of an article in a British newspaper on 8 October 2001. Both letters shared details on the association and later disassociation of the organization with the Department of Global Communications, the criteria for association, as well as the process and requirements to remain in good standing while associated with our Department.

Best regards,

Civil Society Unit

Department of Global Communications

United Nations
Senast redigerad av AnthonyMorrisIII 2023-12-02 kl. 12:50.
Citera
2023-12-02, 13:13
Medlem
Citat:
Om det nu inte var så farligt eller fel enligt dig att de vara medlemmar. Det var ju "bara" ett bibliotekskort. Varför överhuvudtaget går de då ur sitt medlemskap???

Jag förklarade, läste du inte vad jag skrev nyss?

FN krävde i efterhand att alla som är NGO är tvungna att stödja FN, vilket Jehovas vittnen inte kan göra och därför gick ur. Vänta nu, jag känner igen detta krav:

"Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan" (Upp 13:15-17 Bibel2000)
Citera
2023-12-02, 13:40
Medlem
Citat:
Jag förklarade, läste du inte vad jag skrev nyss?

FN krävde i efterhand att alla som är NGO är tvungna att stödja FN, vilket Jehovas vittnen inte kan göra och därför gick ur. Vänta nu, jag känner igen detta krav:

"Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan" (Upp 13:15-17 Bibel2000)

Vadå i efterhand? Har du bevis för det? För jag har bevis för att din organisation gick med på alla krav och dessutom uppfyllde samtliga krav för medlemskapet år efter år. Du måste bevisa att din organisation lämnade "pga" att FN "plötsligt" krävde att NGO måste stödja FN.

Jag citerade meddelandet jag fick direkt från den avdelningen men du verkar inte vilja känna på fakta eller ens se till den informationen som kommer direkt från FN själva. Men du kan få den här igen 👇🏼 LÄS DEN OCKSÅ!:

In 1991 the Watchtower Bible and Tract Society of New York, the legal name under which the Jehovah’s Witnesses are registered in the United States of America, applied for association with the United Nations Department of Global Communications (then Department of Public Information). The NGO was formally associated in 1992 after the committee considered that the organization met the criteria for association.

In 2001 the organization requested the Department of Global Communications (then DPI) to terminate its association. As indicated by the then Chief of the Section, Mr. Paul Hoeffel, in his public letter that year, the organization had met the association criteria during the 10 years they were associated, and remained in good standing, with the United Nations Department of Global Communications (then DPI). Furthermore, NGOs associated with DGC (DPI), including those associated during the years 1992-2001, were required to submit a yearly accreditation form in order to renew the credentials for their representatives, as well as indicate their commitment to the values and mission of the United Nations and its Charter. We do not disclose the material or information submitted by NGOs to the United Nations Department of Global Communications for reporting purposes, but we can confirm that association with our Department was not a requirement to access the library.

We cannot comment on why organizations decide to apply for association with the United Nations Department of Global Communications. Only the organization itself can, and should, explain the reasons behind its actions and motives. The same goes for the reasons why organizations request their association to be terminated.

We can also confirm that the two letters that Mr. Paul Hoeffel issued on 11 October 2001, and 4 March 2004 are authentic and were issued and published on official UN websites for information purposes, given the volume of inquiries received after the publication of an article in a British newspaper on 8 October 2001. Both letters shared details on the association and later disassociation of the organization with the Department of Global Communications, the criteria for association, as well as the process and requirements to remain in good standing while associated with our Department.

Best regards,
Civil Society Unit
Department of Global Communications
United Nations
Citera
2023-12-02, 13:42
Medlem
Citat:
Vadå i efterhand? Har du bevis för det?

Man kan inte bevisa något som inte existerar, men jag har bevis på dokument som man skulle fylla i och som var allmänt på den tiden.

Citat:
För jag har bevis för att din organisation gick med på alla krav och dessutom uppfyllde samtliga krav för medlemskapet år efter år.

Ok, visa dokument där Jehovas vittnen har skrivit under på att stödja FN som organisation.
Senast redigerad av ttsp 2023-12-02 kl. 13:52.
Citera
2023-12-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ok, visa dokument där Jehovas vittnen har skrivit under på att stödja FN som organisation.

Vet du vad...du lever i en djup förnekelse. Man kan få den uppfattningen om dig att du är vass och beläst osv. Men den här otäcka förnekelsen eller rädslan eller vad det är som din hjärna är drillad till att inte vilja se eller inte får se eller vad det är. Det är sorgligt för mig att se hos dig som min medmänniska. Tro mig. En sak ska du veta. Jag vill aldrig att du lämnar din tro på Jehova Gud, Jesus, heliga anden eller bibeln. Men att svälja lögn på lögn är inte rättvist mot dig som människa. Du förtjänar sanningen om sanningen alltid. Gud har aldrig lärt oss i sitt ord att vi ska lita blint på allt han säger. Han säger ju pröva och se att jag är god. Han vill ju att vi prövar honom.
Citera
2023-12-02, 14:10
Medlem
Citat:
Haha vilken fars, helt sinnessjukt.

Jag tror nog att dom flesta inser att du kör med Trumpism, ljuger utan att blinka.

Det värsta med er Jehovas vittnen är att ni förstår inte hur ni fostras eller programmeras kraftig till självförnekelse. Till och med att ni ska ifrågasätta ert eget förstånd och inte ens lita på ert eget förstånd. Så sorgligt. Jag ska verkligen be för dig ttsp jag menar det. OM den dagen kommer som jag också hoppas den gör. Att du vaknar ur denna koma så kom då ihåg mig. Kom ihåg detta: jag älskar dig som min medmänniska och enligt det andra budet i lagen och som även Yeshua sa skulle vara det tydliga tecknet bland hans lärjungar för världen att förstå att de är hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in