2023-12-01, 17:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Att du skulle vara högsta primtalet må du hävda, men
var är relevansen med dig som högsta primtal, den som omedelbart infinner sig när vi talar om Gud, vad är förklaringsvärdet med en hypotes om dig som högsta primtal?
Jag diskuterar inte ett gudsbegrepp som töms på hela eller delar av sitt innehåll för att du önskar det.
Så vad utgör annars relevansen?
Citera
2023-12-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vad baserar du det fetade på?

De de är alla dokumenterade folksagor som på sin höjd, i vissa avseenden, som bäst kan anses vara anekdotiska.

Med andra ord så är bevisvärdet för de påståenden som anges i dessa alltså lika högt, eller lågt som kanske är den mer korrekta beskrivningen.

Alltså! Vi har tre personer som alla påstår att deras farfars var bästa kompis med världens starkaste brottare som berättade att han sett en enhörning på riktigt. Utöver deras berättelser så finns det inga objektiva bevis om ens denna brottare existerat eller att farfars farfar ens kände någon sådan.
Citera
2023-12-01, 18:45
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
På vilket sätt avgöra man om en bok är objektivt helig eller inte.
Hur går man tillväga menar jag?

Jag har en bok här framför mig på skrivbordet just nu?

Hur exakt går jag tillväga för att avgöra om den är helig eller inte. Berätta?
Du är inte värd att få lära dig något om detta.
Citera
2023-12-01, 18:48
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Så vad utgör annars relevansen?
Relevansen med att du skulle vara det högsta primtalet? Men suck, vad har du ö.h. tillfört världsalltet? Vad går förlorat med dig?
Citera
2023-12-01, 20:40
Medlem
Citat:
Du är inte värd att få lära dig något om detta.

Du sitter här Calovus och hånar din egen guds påbud! Din svaga syndare!

”Herren Kristus ska ni hålla helig i era hjärtan. Var ständigt beredda att svara var och en som ber er förklara det hopp ni har. 1 Pet 3:15

Din herre kräver att du nu förklarar för en hedning som mig vilken metod jag ska använda för att avgöra om den bok som nu ligger framför mig på skrivbordet är vår heliga faders ord, eller bara en billig kriminalroman av en förtappad influencer?

Herren Calovius! Den allsmäktige fadern som vet allt, han vet ju också att det enda som verkligen kommer att övertyga mig, det är ju att du i detalj beskriver en objektiv och falsifierbar metod för att avgöra hur man vet att en bok är herrens ord och inte någon annas. ’

Så svara nu på min fråga! På ett sätt som tillfredställer mig och övertygar mig, eller du stå inför din herre den sista dagen och förklara varför du var så svag att att du byter mot herres ord!

Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike: Predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning. 3 Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra. 2 Tim 4

Se så! Det kliar i mina öron Caloivus
Citera
2023-12-01, 20:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du sitter här Calovus och hånar din egen guds påbud! Din svaga syndare!

”Herren Kristus ska ni hålla helig i era hjärtan. Var ständigt beredda att svara var och en som ber er förklara det hopp ni har. 1 Pet 3:15

Din herre kräver att du nu förklarar för en hedning som mig vilken metod jag ska använda för att avgöra om den bok som nu ligger framför mig på skrivbordet är vår heliga faders ord, eller bara en billig kriminalroman av en förtappad influencer?

Herren Calovius! Den allsmäktige fadern som vet allt, han vet ju också att det enda som verkligen kommer att övertyga mig, det är ju att du i detalj beskriver en objektiv och falsifierbar metod för att avgöra hur man vet att en bok är herrens ord och inte någon annas. ’

Så svara nu på min fråga! På ett sätt som tillfredställer mig och övertygar mig, eller du stå inför din herre den sista dagen och förklara varför du var så svag att att du byter mot herres ord!

Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike: Predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning. 3 Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra. 2 Tim 4

Se så! Det kliar i mina öron Caloivus
Det hopp jag har? Det har du inte frågat efter, så försök inte med det.
Du bluddrar om metod för att avgöra, som om du skulle kunna avgöra något ö.h. i andliga ting med det mindset du har f.n.
Ångar din ondska och gudlöshet, så tar vi det därifrån, ok? OK?
Citera
2023-12-01, 23:12
Medlem
Citat:
Det hopp jag har? Det har du inte frågat efter, så försök inte med det.
Du bluddrar om metod för att avgöra, som om du skulle kunna avgöra något ö.h. i andliga ting med det mindset du har f.n.
Ångar din ondska och gudlöshet, så tar vi det därifrån, ok? OK?

Det är just vad jag gör Calovius, och din herre är tydlig i vad han begär av dig!

Gå därför och gör människor från alla nationer till mina lärjungar,o döp dem i Fadern och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och kom ihåg att jag är med er alla dagar ända till slutet för världsordningen. Mat 28:19-20

Jag ber dig bara att du ska svara på vilken metod jag ska använda för att avgöra om den bok som nu ligger framför mig på skrivbordet är vår heliga faders ord, eller bara en billig kriminalroman av en förtappad influencer?

Om du kan det på ett för mig tillfredställande sätt så kommer det att övertyga mig att din lära, är den rätta läran.

Du begår inte bara en synd och bryter mot herrens ord genom att inte svara Calovius! Utan även när du säger jag jag inte förtjänar det.

Hans vilja är ju att alla slags människor ska bli räddaded och få ingående kunskap om sanningen. 5 För det finns en enda Gud och en enda medlare mellan Gud och människor, 1 Tim 2:4-5

Så kliv upp på plattan nu Calovius och utför vad Gud förväntar sig av dig, eller stå till svars för din svaghet inför din herre den sista dagen!
Citera
2023-12-02, 09:54
Medlem
Citat:
De de är alla dokumenterade folksagor som på sin höjd, i vissa avseenden, som bäst kan anses vara anekdotiska.

Med andra ord så är bevisvärdet för de påståenden som anges i dessa alltså lika högt, eller lågt som kanske är den mer korrekta beskrivningen.

Alltså! Vi har tre personer som alla påstår att deras farfars var bästa kompis med världens starkaste brottare som berättade att han sett en enhörning på riktigt. Utöver deras berättelser så finns det inga objektiva bevis om ens denna brottare existerat eller att farfars farfar ens kände någon sådan.

Jag frågade vad du baserar det på, men nu staplar du bara ytterligare overifierade påståenden på varandra.

Ett försök till.
Citera
2023-12-02, 10:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
På vilket sätt avgöra man om en bok är objektivt helig eller inte.
Hur går man tillväga menar jag?

Jag har en bok här framför mig på skrivbordet just nu?

Hur exakt går jag tillväga för att avgöra om den är helig eller inte. Berätta?
För att en berättelse ska vara helig så måste den vara sann. Och det är du som måste avgöra vilket. Men det räcker förstås inte att berättelsen är sann utan den ska också leda människor rätt, dit de vill komma (vare sig de vet om det eller inte). För att avgöra detta behövs en övertygelse och en sann världsbild.
Citera
2023-12-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag frågade vad du baserar det på, men nu staplar du bara ytterligare overifierade påståenden på varandra.

Ett försök till.

Jag baserar det på de fakta som finns tillgängliga. Det är ingen som ex ens vet var historierna i bibeln kommer ifrån, och än mindre vem som ursprungligen skrev dom.

Har du några hårda fakta, så presentera dem gärna.
Citera
2023-12-02, 19:17
Medlem
Citat:
Jag baserar det på de fakta som finns tillgängliga. Det är ingen som ex ens vet var historierna i bibeln kommer ifrån, och än mindre vem som ursprungligen skrev dom.

Har du några hårda fakta, så presentera dem gärna.

Jaha, och vilka fakta är det?

Menar du att ingen vet vem som skrev Paulus epistlar trots att Paulus, hans brev och församlingarna han skrev till bevisligen fanns, det kan du väl ändå inte mena
Och om du menar att han skrev sagor så avslöjar du dels att du inte ens öppnat Bibeln och dels inte vet vad en saga är.

Eller vad menar du egentligen??

Ett försök till.
Citera
2023-12-03, 07:09
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är just vad jag gör Calovius, och din herre är tydlig i vad han begär av dig!

Gå därför och gör människor från alla nationer till mina lärjungar,o döp dem i Fadern och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och kom ihåg att jag är med er alla dagar ända till slutet för världsordningen. Mat 28:19-20

Jag ber dig bara att du ska svara på vilken metod jag ska använda för att avgöra om den bok som nu ligger framför mig på skrivbordet är vår heliga faders ord, eller bara en billig kriminalroman av en förtappad influencer?

Om du kan det på ett för mig tillfredställande sätt så kommer det att övertyga mig att din lära, är den rätta läran.

Du begår inte bara en synd och bryter mot herrens ord genom att inte svara Calovius! Utan även när du säger jag jag inte förtjänar det.

Hans vilja är ju att alla slags människor ska bli räddaded och få ingående kunskap om sanningen. 5 För det finns en enda Gud och en enda medlare mellan Gud och människor, 1 Tim 2:4-5

Så kliv upp på plattan nu Calovius och utför vad Gud förväntar sig av dig, eller stå till svars för din svaghet inför din herre den sista dagen!
Du ska inte avgöra något, som en självcentrerad ateist är du fel ute och likväl högmodig så det skriker om det. Sluta tro på dig själv - du är inte förmer än någon annan.
Läs Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in