2023-12-01, 20:10
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja den blir lite intressant. Kvalitetsjustering finns ju inte längre som argument enligt experterna. Blir nog något med säsong och köpläge trots recession och vår fortfarande skenande kärninflation. Tror inte elpriserna nämns, alternativt att V-journalisterna vill ha elstöd och andra bidrag igen. Sen ska väl tomträttsavgifterna efterskänkas. Blir att poppa lite popcorn när detta kraftiga ras presenteras.

Men klart spännande hur statistiken skall läggas fram. Trots allt bor väl typ 40% av alla Svenska journalister på kniv-söder varav de till största delen bor i bostadsrätter där (orkar inte gräva fram fakta i frågan, men går det såklart om någon önskar). Oklart vad en journalist tjänar men jag skulle gissa på 50k/månad i snitt, ja det blir väl en knaper vegansk jul för dessa BLT´s.
Du skriver generellt mycket strunt men här överträffade du dig själv. Allting handlar inte om att tala ner till andra eller snacka bort saker. Jag förstår inte det sjuka tvång du har att hela tiden hävda dig själv och dina gissningar.

Vad är det som är så svårt att ta in rörande att det på sistone faktiskt har kommit en hel del positiva tongångar från ECB och andra aktörer som faktiskt är på nivån över hoppfullt tänkande. Tänk gärna över möjligheten att allt INTE kommer att skita sig totalt.
Citera
2023-12-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du skriver generellt mycket strunt men här överträffade du dig själv. Allting handlar inte om att tala ner till andra eller snacka bort saker. Jag förstår inte det sjuka tvång du har att hela tiden hävda dig själv och dina gissningar.

Vad är det som är så svårt att ta in rörande att det på sistone faktiskt har kommit en hel del positiva tongångar från ECB och andra aktörer som faktiskt är på nivån över hoppfullt tänkande. Tänk gärna över möjligheten att allt INTE kommer att skita sig totalt.
Oklart vad du yrar om här, nämnde jag mig själv ens? Nä det gjorde jag nog inte väl? Ja det är fastställt nu att räntan nog toppat, men det senaste året när folk utlovat räntetoppen är såklart lite komiskt. Så utveckla nu, var jag hade fel och på vilket sätt jag hävdat mig, kompis
Helt ärligt verkar du inte ha alla hästarna hemma. Skulle tro du inte har en högskoleutbildning, möjligtvis har du det inom pedagogik eller genusvetenskap eller nåt annat ämne där man hittar på saker.
Senast redigerad av Niklas86 2023-12-01 kl. 20:40.
Citera
2023-12-01, 20:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vad är det som är så svårt att ta in rörande att det på sistone faktiskt har kommit en hel del positiva tongångar från ECB och andra aktörer som faktiskt är på nivån över hoppfullt tänkande.

Har ECB sagt något annat än "higher for longer" nu? Är väl den vanliga samlingen äggsperter som spekulerar i framtidens tillbaka till nollräntan mest vad jag sett.

I Aktuellt efter recessionssiffrorna kom in nu försökte man ju vrida det till något gött eftersom RB tydligen inte behöver höja 25p till nu eftersom ekonomin går så illa
Citera
2023-12-01, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Är det någon som har teorier kring hur massmedia ska spinna kring den brutala nedgången i november. Villor i stockholms län föll 7 procent på en månad.
Extra: "Villor i Stockholms län tar en lektion i fallskärmshoppning. Enligt insiders är det enda som är säkert att experterna är mer vilse än en GPS i ett svart hål."
Citera
2023-12-01, 22:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Extra: "Villor i Stockholms län tar en lektion i fallskärmshoppning. Enligt insiders är det enda som är säkert att experterna är mer vilse än en GPS i ett svart hål."

"UNIKT köpläge! Nu vänder det - aldrig nånsin blir det billigare. Experterna överens: Räntan sänks och bostadspriserna kommer nå ATH till våren."
Citera
2023-12-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag sätter min FB-heder på spel att vi har högre priser i december 2023. Citera mig gärna.
Citerar. Högre priser i December 2023 var ja, kan vi utvärdera denna hedern nu i December 2023 vs Januari 2023 då inlägget lades. Jag tror vi i a f behöver invänta November års priser för hus (som jag tror Barf avsåg, då hen bor i ett sådant enligt egen utsago, för facit). En nagelbitare om FB hedern. Personligen tycker jag inte den hedern betyder nåt, men säger såklart något om ens förmåga till bra prognoser.
Citera
2023-12-02, 00:22
Avstängd
Citat:
Citerar. Högre priser i December 2023 var ja, kan vi utvärdera denna hedern nu i December 2023 vs Januari 2023 då inlägget lades. Jag tror vi i a f behöver invänta November års priser för hus (som jag tror Barf avsåg, då hen bor i ett sådant enligt egen utsago, för facit). En nagelbitare om FB hedern. Personligen tycker jag inte den hedern betyder nåt, men säger såklart något om ens förmåga till bra prognoser.

Tror jag skrev högre priser för bostäder. Orkar inte kolla just nu på telefonen men vad säger booli och mäklarstatistik? Blir jag av med hedern?
Citera
2023-12-02, 00:26
Avstängd
Citat:

Och hur löd din egna prognos vid tillfället btw? Eller är det nu du ska börja yra om att bostaden är värd färre gurkor och sånt tjafs? Ska du justera realt får du göra det över hela linjen. Det betyder även skulderna.

Så allt annat lika; osannolikt mycket som vanligt och alla kliar sig i huvudet och undrar hur det är möjligt?
Citera
2023-12-02, 00:30
Avstängd
Citat:
Ja den blir lite intressant. Kvalitetsjustering finns ju inte längre som argument enligt experterna. Blir nog något med säsong och köpläge trots recession och vår fortfarande skenande kärninflation. Tror inte elpriserna nämns, alternativt att V-journalisterna vill ha elstöd och andra bidrag igen. Sen ska väl tomträttsavgifterna efterskänkas. Blir att poppa lite popcorn när detta kraftiga ras presenteras.

Men klart spännande hur statistiken skall läggas fram. Trots allt bor väl typ 40% av alla Svenska journalister på kniv-söder varav de till största delen bor i bostadsrätter där (orkar inte gräva fram fakta i frågan, men går det såklart om någon önskar). Oklart vad en journalist tjänar men jag skulle gissa på 50k/månad i snitt, ja det blir väl en knaper vegansk jul för dessa BLT´s.

Uppdatering,

"Hornstull på Södermalm i Stockholm
FOTO: Axel Andén
Här bor journalisterna
5 OKTOBER, 2023
Sveriges journalister bor i högre grad än befolkningen i stort i tätorter, större städer – och i Stockholm. Den som bor på Södermalm har i snitt 40 meter hem till närmaste journalist.
Det visar kartläggningen Där bor journalisterna, som Institutet för mediestudier låtit göra för femte gången och som bygger på hemadresserna till Journalistförbundets drygt 10 000 yrkesaktiva medlemmar.

Studien visar att 94 procent av de svenska journalisterna bor i tätort, att jämföra med 88 procent av alla svenskar i arbetsför ålder.

Andelen journalister som bor i Stockholms kommun har ökat sedan senast studien utfördes, 2018, och är nu 37 procent. Drygt varannan journalist bor i Stockholms län. Andelen journalister innanför tullarna har dock minskat, till under hälften. På Södermalm bor 2023 cirka 300 färre journalister än 2018."

Representativt sa Bill, kommunister sa Bull. Kul med trenden såklart om att de börjar bli utprisade och nu i mer utsträckning få leva med MENA-folk. Inte konstigt politiken kunnat ändrats
https://www.journalisten.se/nyheter/har-bor-journalisterna

Du kan ju börja med att sluta kika på brus och extrapolera bruset i ännu mer brus. Vi kan ju kika när SCB kommer med lagfartena. Fortfarande en del brus men klart bättre än husmask är min bedömning.
Citera
2023-12-02, 00:32
Medlem
Citat:
Och hur löd din egna prognos vid tillfället btw? Eller är det nu du ska börja yra om att bostaden är värd färre gurkor och sånt tjafs? Ska du justera realt får du göra det över hela linjen. Det betyder även skulderna.

Självklart kan du inte räkna likadant på skulderna då folk normalt sett har lön i SEK som skulderna sedan ska betalas i. Dvs, pris på produkter har gått upp snabbare än lönerna och huset är värt mindre räknat i till exempel bilar/mobiltelefoner/{insert any importerad vara}.
Citera
2023-12-02, 00:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Självklart kan du inte räkna likadant på skulderna då folk normalt sett har lön i SEK som skulderna sedan ska betalas i. Dvs, pris på produkter har gått upp snabbare än lönerna och huset är värt mindre räknat i till exempel bilar/mobiltelefoner/{insert any importerad vara}.

Jag hoppas du skojar nu.
Citera
2023-12-02, 00:48
Medlem
Citat:
Jag hoppas du skojar nu.

Nej. I nuvarande situation där räntorna OCH priserna på varor har stigit så är problemet större för de som har stora lån eftersom de får problem åt två håll:

1: de får själva mindre och mindre ekonomiskt utrymme efter att räntor är betalda.
2: bankerna kan inte ge lika stora lån i förhållande till lön som tidigare eftersom räntorna är högre (med andra ord finns det mycket färre köpare än tidigare för varje prisnivå).

Att hus tappat både i SEK och ännu mer i världsvalutorna är förstås mycket värre än om de bara tappat i SEK. Till exempel om SEK hade haft en väldigt positiv utveckling gentemot USD eller Euro. Ett relevant exempel: en modest vinst i SEK för en såld villa hade för ett pensionerat par kunnat räcka till en fantastisk ålderdom i olika sydeuropeiska länder. Med en förstörd valuta är situationen en helt annan. Bara titta på hur Schweizare haft det: de kan resa runt som kungar i hela Europa tack vare en stark valuta. Och konsumera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in