2023-12-01, 17:24
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
OK. Jag tänkte om det fanns förmildrande omständigheter eller så, när båda vårdnadshavarna sitter inne. (Inte Z då utan de andra barnen).
23-10-24:
Kollusionsfaran är extremt stark. De misstänkta ska inte få möjlighet att kommunicera med varandra och därmed få möjlighet att anpassa sina utsagor till den utredning som de nu fått del av. Skälen för restriktioner är
desamma. Lunds tingsrätt Jour, Målnr: B 6683-22
https://gofile.io/d/7BUNpr
Senast redigerad av Taggad 2023-12-01 kl. 17:27.
Citera
2023-12-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Artikel från SvD som menar 2 nya saker framkommit under dagens förhör med pappan:

”Två helt nya och uppseendeväckande påståenden gjordes under rättegången. Det första stod åklagare Ingegerd Jigin för, när pappan frågades ut om varför det dröjt så länge – närmare en timme – för dem att ge sig av till sjukhuset.
– Vi misstänker att detta hänt tidigare och ni först trodde att ni skulle klara ut det själva, sade åklagaren,
Det öppnar alltså för att att intaget av ättika 23-24 december inte ska ha varit det första och enda, utan att flera tvångsintag av ättika kan ha skett. Åklagaren har tidigare spekulerat i att föräldrarna använt en slang för att tvinga i henne den starkt frätande vätskan.

Det andra kom när pappan ombads kommentera de uppgifter dottern lämnat i förhör: att hon suttit inspärrad i tvättstugan, att hon fått äta rester ensam ur en gammal glassburk, att hon varit bunden.
– Varför berättar hon som hon gör? Vad tänker du när du hör henne? frågade åklagaren.
– När hon pratar är det inte hennes prat, svarade pappan. Hon har blivit instruerad vad hon ska säga.
– Menar du att någon skulle ha hittat på en historia åt henne?
– Ja, det är möjligt att det skulle kunna vara så. Nån som varit i närheten av henne. Vårdpersonal, socialpersonal … de som är med henne.
Åklagare Ingegerd Jigin uppehöll sig också vid händelseförloppet under förgiftningsnatten.
– Hon ska ha gått upp ur resesängen, gått ut i köket, in i tvättstugan, tänt ljuset, tagit sig upp på torktumlaren, tagit glaset som stod inne vid väggen bakom en hög med kläder och druckit ättika. Vad hittar du för förklaring till det?
– Uppenbarligen var hon törstig. Hon kan dricka precis vad hon vill, sade pappan.
– Hon dricker alltså ättika för att hon är törstig, svarade åklagare. Skulle du själv kunna dricka ett glas ättika?
– Nej”

Tycker det framgår ganska tydligt att händelsen 24/12 inte var första gången om man läser i sms-konversation mellan J och D, utan att händelsen 24/12 var då det helt gick överstyr.

Läser man sms skickade från J till D, när han befinner sig på sjukhuset med flickan, så skriver J flertalet gånger bland annat: ”aldrig mer ättika”, ”hädanefter är ättika helt förbjudet”, osv.

Kollar man också Js inköpslistor till D så är det väldigt ofta det ombeds att köpa med ättika, såpass att det framstår som orimliga mängder.

Vad jag dock vågar påstå, så är det att flickan omöjligt frivilligt hällt i sig ättikan.

Jag har själv bevittnat när en vuxen man på 45 bast, svept en shot på 4cl ren ättika (Perstorp 24% som även gäller i detta fall) med en påföljd av extrema andningssvårigheter, hostattacker samt kräkningar, inte en, utan två gånger, och vid två olika tillfällen
Citera
2023-12-01, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av somersville
OK. Jag tänkte om det fanns förmildrande omständigheter eller så, när båda vårdnadshavarna sitter inne. (Inte Z då utan de andra barnen).

Förmildrande omständigheter? För vem/vilka och i vilket syfte?
Citera
2023-12-01, 17:30
Medlem
Rasande-Roses avatar
Herregud vilka knäppskallar. Oavsett om de är skyldiga till allt eller inte så måste föräldrarna låsas in på rättspsyk. Av deras sms-konversationer att döma så verkar ju båda föräldrarna ha mental funktionsnedsättning.
Citera
2023-12-01, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
För att nå glaset som stod längst in mot väggen så krävdes det att Z ställde sig på kanten av trumman i torktumlaren , i köket hade hon lätt tagit en köksstol för att nå upp till vattenkranen

Z har även berättat att hon satt fastspänd i bilbarnstolen vid händelsen.

Vid rekonstruktion i ett av förhören sitter hon i en likadan stol som dessa monster använt till henne, och när hon sträcker sig allt hon kan med armarna upp i luften, så mättes totalhöjden till 49cm.

Glaset, som enligt allas berättelse, stått längst in på torktumlaren mätte en höjd på 85cm
Citera
2023-12-01, 17:37
Medlem
Citat:
Ja det är skillnad på små barn som upptäcker sin omvärld än att 6-åringar aktivt skulle dricka parfym, diskmedel och ättika för att de skulle vara törstiga.
Och episoden med en droppe diskmedel är något de får låta som om det var något som förekom , ganska säker på att väldigt många barn nyfiket smakat på tvål också särskilt hård tvål om den ser god ut
Citera
2023-12-01, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maradona1
Z har även berättat att hon satt fastspänd i bilbarnstolen vid händelsen.

Vid rekonstruktion i ett av förhören sitter hon i en likadan stol som dessa monster använt till henne, och när hon sträcker sig allt hon kan med armarna upp i luften, så mättes totalhöjden till 49cm.

Glaset, som enligt allas berättelse, stått längst in på torktumlaren mätte en höjd på 85cm
Fastspänd hade hon inte nått och om hon skulle gått in och tagit glaset hade det krävts att hon inte nått glaset utan att ha stått på något
Citera
2023-12-01, 17:43
Medlem
Taggads avatar
Med tanke på varje barns ovillkorliga rätt till oresarverad kärlek.
Från kontot WallabeJoy:
Ang att MÄ skulle omhändertas efter brottet uppdagades motsade sig inte föräldrarna detta, det med hänvisning till att barnet var hjärnskadat. De vill inte ha barnet boende i sin familj mer.
(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Citera
2023-12-01, 17:46
Medlem
Vaxads avatar
Vidriga människor. Hoppas bägge två får den behandling de förtjänar i finkan, av några vettiga medfångar.
Citera
2023-12-01, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Fastspänd hade hon inte nått och om hon skulle gått in och tagit glaset hade det krävts att hon inte nått glaset utan att ha stått på något

Nej, precis det jag menar.

Har väldigt svårt att tro att Z ljuger om att hon satt fastspänd och att pappa kom in till henne (som hon berättar i förhör).

Och som jag skrev här ovan, det är helt omöjligt att hon frivilligt druckit ättikan, då jag personligen bevittnat när en man på 45bast svept en shot på 4cl med ren 24% ättika, och en påföljd med extrema andningssvårigheter, hostattacker samt kräkningar, två gånger vid två olika tillfällen, och samma påföljd.
Citera
2023-12-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ja absolut, det finns ingen logik i deras försvarstal.
Att Z tidigare skulle druckit allt möjligt som parfym och diskmedel är deras uppdiktade lögner för ättikan inte skulle verka onormal.

Nu har jag inte varit själv i TR och hört live men lögnerna måste vara påtagliga och genomskinliga mtp alla tekniska bevis och det som hittills framkommit.

Det är lögner. Men tyvärr tror jag det finns lite sanning i det som då att dom experimenterat med henne och tvingat henne att dricka och äta allt möjligt. Det kanske inte är så men jag får den känslan.
Citera
2023-12-01, 17:51
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Hon kommer inte anses ha en allvarlig psykisk störning. Förstår inte varför det ens utreds. Tror på max 10 år för båda och ute efter högst 7 år.
Samma här. Rättspsyk ser jag som helt uteslutet. Ur psykiatrisk perspektiv självklart störda ( personlighetsstörda - patologiska empati brister), ur juridisk perspektivet ej allvarlig psykisk störning dvs att brottet skulle ha begåtts under psykos eller mani.
Fängelse och har svårt att se att någon slipper. Skulle inte förvåna mig om häxan får kvinnorabatt och att det inte går att bevisa att hon tex har förmått mannen begå övergrepp, och att han då enligt feministisk praxis får ett högre straff.

Kom ihåg lilla hjärtat. Tingsrätten dömde häxan till 1.8 års fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in