Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Nej jag håller inte med om detta. Jag vet av erfarenhet att barn och syskon kan vara förövare och njuta av sitt övertag och av att vara utvalda. Det mesta tyder på att så även är fallet i den här familjen.
Jag förstår att majoriteten kommer att hålla fast vid sin barnatro om att barn alltid är goda, och om de utför onda handlingar så beror det på vuxna, men det är inte så det fungerar.
Boken Flugornas herre rekommenderas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flugornas_herre
Så du tänker att ondska är genetiskt och tt S, om hon bott i en annan frisk och bra familj hade varit sån här ändå?
Jag har så väldigt svårt att tro detta. Barn är inte "goda", vi har alla förmåga till både ont och gott i oss.
Att långvarigt plåga en annan människa hör dock inte till vanligt mänskligt ont, utan är tecken på att det gått väldigt fel i den empatiska förmågan..och dess förmåga är beroende av omgivningen.. Vi är inte isolerade öar.
Och vad gäller Flugornas herre så hade ju de barnen också ett liv innan ö-helvetet.. Som kan ha påverkat dem att utveckla värderingar..
Visst kanske vissa individer har en fallenhet att göra mer eller mindre gott från start.
Vi är olika och det finns givetvis variationer här. Men även när det är så, så är ju omgivningen och hur den responderar avgörande.
Jag tror inte på obotlig ondska hos barn.
Hos vuxna däremot, kan det ha satt sig och vara försent.
Det är ju därför vi måste bli bättre på att upptäcka barn som far illa
.Om ondska vore helt medfött och inget som går att påverka,så kan vi ju strunta i att försöka avprogrammera S.