2023-11-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Men är du dum i hela huvudet? Du får mig inte att behandla Gud som om han vore en del av skapelsen.

not gonna happen, dude!

Läs igen lilla du! Läs mitt inlägg lika noga som du läser bibeln så lär du inte missa fler gånger.
Klarar du alltså inte av att svara på den raka och enkla frågan - Anser du, utan att blanda in någon gud , att det är logiskt och rationellt att tro på påståenden som inte kan falsifieras eller bevisas?

Det är en filosofisk fråga, så svara nu?
Citera
2023-11-30, 18:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja jag har uppenbarat konceptet om det högsta primtalet för dig så vad har du för bortförklaringar till att inte besvara frågorna?

Hur är det uppenbart att någon upprättat verkligheten utanför sig själv och om det inte kan falsifieras hur kan man då tro på det överhuvudtaget?

Det du påstår är så bortom din sketna lilla existens sitter du här och hävdar att alla borde kunna förstå, men med vilka medel?
Att du skulle vara högsta primtalet må du hävda, men
var är relevansen med dig som högsta primtal, den som omedelbart infinner sig när vi talar om Gud, vad är förklaringsvärdet med en hypotes om dig som högsta primtal?
Jag diskuterar inte ett gudsbegrepp som töms på hela eller delar av sitt innehåll för att du önskar det.
Citera
2023-11-30, 18:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Läs igen lilla du! Läs mitt inlägg lika noga som du läser bibeln så lär du inte missa fler gånger.
Klarar du alltså inte av att svara på den raka och enkla frågan - Anser du, utan att blanda in någon gud , att det är logiskt och rationellt att tro på påståenden som inte kan falsifieras eller bevisas?
Svara du på detta: anser du att en entitet som är auktoriteten i fråga om sanning, ja, som sanningen härrör från, skulle kunna falsifieras? Falsifieras när han är sanningen själv? Anser du att en bevisföring som förnekar essensen i den entitet som ska bevisas är önskvärd och seriös?
Så svara nu - eller klarar du inte av att svara på den raka och enkla frågan, lilla du?

praeterea censeo atheismum delendum esse
Citera
2023-11-30, 18:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Med den logiken är alla heliga böcker sanna. Inget särskiljer bibeln från koranen eller vedaskrifterna. Så jag antar att du även anser att de är sanna? Annars framstår du som intellektuellt ohederlig.
När det handlar om att vara dum i huvudet är det naturligtvis så att de som lägger värde i cirkelbevis har ett betydligt svagare intellekt än de som inte gör det.
Varför kallar du dem alla heliga?
Varför hävdar du att inget skiljer från Bibeln från Koranen etc.?
Du framstår som intellektuellt lågpresterande.
Cirkelargumentation har inte framförts av mig, så är du säker på att du inte menar någon annan nu, t.ex. dig själv?
Citera
2023-11-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Varför ska han göra det fetade?
Citera
2023-12-01, 10:29
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Det behövs ingen an, anledning till att inte tro på Gud, man tro inte helt enkelt.

Att tro för att det skulle vara fördelaktigt för en själv verkar vara en tro som styrs mer av rädsla för vad som kan hända om man inte tror.
Citera
2023-12-01, 10:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför kallar du dem alla heliga?
Därför att de troende hävdar det, precis som du.

Citat:
Varför hävdar du att inget skiljer från Bibeln från Koranen etc.?
För att när det gäller sanningshalten i dem är de lika obevisade.

Citat:
Du framstår som intellektuellt lågpresterande.
Du framstår som dum i huvudet.

Citat:
Cirkelargumentation har inte framförts av mig, så är du säker på att du inte menar någon annan nu, t.ex. dig själv?
Att det som står i bibeln skulle bevisa bibeln är ett cirkelargument. Oc det är ju det enda argumentet du har.
Citera
2023-12-01, 15:49
Medlem
Citat:
Med den logiken är alla heliga böcker sanna. Inget särskiljer bibeln från koranen eller vedaskrifterna. Så jag antar att du även anser att de är sanna? Annars framstår du som intellektuellt ohederlig.
När det handlar om att vara dum i huvudet är det naturligtvis så att de som lägger värde i cirkelbevis har ett betydligt svagare intellekt än de som inte gör det.

Vad baserar du det fetade på?
Citera
2023-12-01, 16:32
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Därför att de troende hävdar det, precis som du.
...
Så du är oförmögen att bedöma vilka skrifter av dem som faktiskt, objektivt, är heliga. Varför skulle din oförmåga göra alla de skrifterna likställda och värda namnet "heliga"? Varför kan det inte vara så att det är du som är körd, helt enkelt, överlag med noll kompetens och noll auktoritet i frågan om gudomlig inspiration av skrift?
Citera
2023-12-01, 16:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
För att när det gäller sanningshalten i dem är de lika obevisade.
...
Och med "bevisade" menar du "gillade och stadfästa av mig, kung Dum, som sanna"?
Citera
2023-12-01, 16:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Att det som står i bibeln skulle bevisa bibeln är ett cirkelargument. Oc det är ju det enda argumentet du har.
Om Bibeln är ofelbar i allt den lär* är det givetvis rätt och det enda rätta att med den avgöra frågor som den yttrar sig om. Endast en intellektuellt kollapsad ateist och jämförbart folk, de med grava hjärnskador och -sjukdomar, säger emot detta. Och det ligger i sakens natur. För vem vill ha berömmet "du är sannfärdig" av en dåre och/eller en person med svårt nedsatt hjärnfunktion?

*och den är just det: ofelbar i allt den lär
Senast redigerad av Calovius 2023-12-01 kl. 16:40.
Citera
2023-12-01, 17:26
Medlem
Citat:
Så du är oförmögen att bedöma vilka skrifter av dem som faktiskt, objektivt, är heliga. Varför skulle din oförmåga göra alla de skrifterna likställda och värda namnet "heliga"? Varför kan det inte vara så att det är du som är körd, helt enkelt, överlag med noll kompetens och noll auktoritet i frågan om gudomlig inspiration av skrift?

På vilket sätt avgöra man om en bok är objektivt helig eller inte.
Hur går man tillväga menar jag?

Jag har en bok här framför mig på skrivbordet just nu?

Hur exakt går jag tillväga för att avgöra om den är helig eller inte. Berätta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in