2023-12-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Jag missade inte poängen, skärp dig.

Din sista mening kopplad till Topic. Hjälpte inte familjen varandra? Mobbade inte familjen Z?

Lästips om mänsklig genetik och gruppdynamik: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lucifer_Principle

"Skärp dig?" Varför denna otrevliga , förmyndaraktoiga ton?

Jag ser fortfarande inte att du uppfattar min poäng.

Det är väldigt svårt att bevisa vad som är naturligt och man måste ju vara tydlig med vad man menar med begrepp som "naturligt"

Du hävdar att flickan S nog är ond av naturen och att hennes ondska (mobbning mot Z) inte har utvecklats som följd av ett dysfunktionellt system där föräldrarna mobbat Z. Åtminstone är det det du opponerat dig emot, när några har sagt det i tråden. Att hon utvecklat ett beteende för att få maximal upplevelse av att vara älskad och accepterad av flocken, om än illusoriskt.
Du menar att sådant här beteende,som S visar upp inte är en miöjöfakor, utan ont och naturligt och att vi därför ska hålla käften och sluta diskutera S beteende som en miljöfaktor i största grad,då mobbning är "naturligt hos människor..

Vi har olika åsikter här. Forskningen säger att mekanismerna bakom mobbing är genetiskt nedärvda men att det inte är något som med bestämdhet förklarar varför en individ mobbar. I goda tider, gynnsamma miljöer, så behöver inte denna drift mot exkludering, som också finns i oss människor, ske.
.

Att det är "naturligt" betyder inte att det är mer naturligt än det mänskliga beteendet att välja att inte mobba, att skapa samarbete och att göra gott.. uppenbarligen. Miljoner människor gör det, dagligen. Ändå kallar vi knappast det naturligt.

Vi vet f.ö.inget om S genetiska predisposition. Det kan vi bara spekulera i
.Det vi vet är att hon vuxit upp i en vidrigt dysfunktionell miljö, som stöttar den typen av beteende.

Forskning om rasism visar att jo,enligt denna logik jag tecknar ovan så är rasism i viss mån baserat på en nedärvd grund, då det har med gruppmekanismer att göra, och gruppens överlevnad.

Det betyder inte att Förintelsen var 'naturlig". Eller att det ofrånkomligt är så att människor måste utveckla rasism..

Upplever att du inte alls vill ta in mina argument
Och det är väl ok. Men då finns ju föga grund för att diskutera vidare.
Senast redigerad av Ericcca 2023-12-01 kl. 12:48.
Citera
2023-12-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte kallar du väl ditt barn:

* ”KIOSKTROLL”
* ”MINNE SOM EN GULDFISK”
* ”MÖGET”
* ”ZOMBIESKRÄKSPYA”
Ursäkta att jag är så obildad men vad är "möget"? Och kiosktroll?
Citera
2023-12-01, 12:53
Medlem
Tuors avatar
Herregud, vad är detta för jävla missfoster till föräldrar egentligen? Jag blir bara mer och mer förskräckt.

En sak är säker och det är att tvångssterilisering bör nog diskuteras igen.
Citera
2023-12-01, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast om det handlade om Münchhausen så borde flickan ha varit perfekt. Dessutom ingå i Münchhausen att man söker andras uppmärksamhet genom att t ex hela tiden söka vård.
Det är också svårt att tänka sig att två med samma diagnos skulle sammanstråla och agera gemensamt såsom dessa gjort.

Att något är rejält skevt hos båda är ju ganska klart - men vad - och att både har empatistörning, däremot är det tveksamt att båda helt saknar empati.

Att flickan var oönskad och störde deras liv och planer känns också skevt - hon har ju yngre syskon. Om ett barn lade sådana hinder i vägen - varför skulle de skaffa fler.

Ja, jag vet ju inget om den diagnosen.
Tycker bara att det är märkligt att se det som ett utslag av genuin empati att mamman hela tiden tjatade om och utåt sätt visade omsorg för V. Det har ju ifrågasatts hur mkt hon har behov av den där masken.
Det jag menar att det mer verkar ha handlat om hennes (mammans behov) av att vara en bra vårdare/duktig mamma etc.
Det visar snarare på hennes begränsningar..
Vilken störd människa som helst kan ju visa empati när offret beter sig som den störde vill och bekräftar hen
.Men den är godtycklig och beror på hur väl offret spelar rollen
.Men jag spekulerar.
Tror bara vi ska akta oss för att de mamman som empatisk på något sätt..
Det mesta har hon gjort för att det passar henne
Sen är jag helt med på det du i övrigt förklarar, om en förklaring till varför Z valdes it som syndabock, blev utstött
.
Senast redigerad av Ericcca 2023-12-01 kl. 12:56.
Citera
2023-12-01, 12:54
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InFlandersFields
Ursäkta att jag är så obildad men vad är "möget"? Och kiosktroll?

Mög = skit på skånska
Kiosktroll = ful, äcklig, ser ut som fan etc...
Citera
2023-12-01, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Från SkD:

Inte kallar du väl ditt barn:

* ”KIOSKTROLL”
* ”MINNE SOM EN GULDFISK”
* ”MÖGET”
* ”ZOMBIESKRÄKSPYA”

Undrar vad dom syftar på med minne som guldfisk. Att dom inte lyckas knäcka henne helt och hållet kanske...
Citera
2023-12-01, 13:04
Medlem
S.Jorgens avatar
Det finns inget straff som är hårt nog!

Är inte insatt i ämnet eller tråden men det som framkommer i media nu är hårresande.
Ren ondska blandat med dåliga gener och missbruk är bilden jag får.

En liten flicka, hjälplös, som blir utsatt för detta i ett hem som ska vara den trygga platsen i livet.
Helt obegripligt, vilken mardröm! Men för livet! Blir fan ledsen!!!

Inga som såg tecken? Skola, grannar eller bekanta?
Citera
2023-12-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast om det handlade om Münchhausen så borde flickan ha varit perfekt. Dessutom ingå i Münchhausen att man söker andras uppmärksamhet genom att t ex hela tiden söka vård.
Det är också svårt att tänka sig att två med samma diagnos skulle sammanstråla och agera gemensamt såsom dessa gjort.

Att något är rejält skevt hos båda är ju ganska klart - men vad - och att både har empatistörning, däremot är det tveksamt att båda helt saknar empati.

Att flickan var oönskad och störde deras liv och planer känns också skevt - hon har ju yngre syskon. Om ett barn lade sådana hinder i vägen - varför skulle de skaffa fler.
J har steriliserat sig efter sista barnet .
Inget av barnen var planerat men tanken kan ha varit att det var ok med mellanrum mellan syskon mellan J och V och mellan V och yngsta sonen för där är det ju rimlig åldersskillnad
Citera
2023-12-01, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
"Skärp dig?" Varför denna otrevliga , förmyndaraktoiga ton?

Jag ser fortfarande inte att du uppfattar min poäng.

Det är väldigt svårt att bevisa vad som är naturligt och man måste ju vara tydlig med vad man menar med begrepp som "naturligt"

Du hävdar att flickan S nog är ond av naturen och att hennes ondska (mobbning mot Z) inte har utvecklats som följd av ett dysfunktionellt system där föräldrarna mobbat Z. Åtminstone är det det du opponerat dig emot, när några har sagt det i tråden. Att hon utvecklat ett beteende för att få maximal upplevelse av att vara älskad och accepterad av flocken, om än illusoriskt.
Du menar att sådant här beteende,som S visar upp inte är en miöjöfakor, utan ont och naturligt och att vi därför ska hålla käften och sluta diskutera S beteende som en miljöfaktor i största grad,då mobbning är "naturligt hos människor..

Vi har olika åsikter här. Forskningen säger att mekanismerna bakom mobbing är genetiskt nedärvda men att det inte är något som med bestämdhet förklarar varför en individ mobbar. I goda tider, gynnsamma miljöer, så behöver inte denna drift mot exkludering, som också finns i oss människor, ske.
.

Att det är "naturligt" betyder inte att det är mer naturligt än det mänskliga beteendet att välja att inte mobba, att skapa samarbete och att göra gott.. uppenbarligen. Miljoner människor gör det, dagligen. Ändå kallar vi knappast det naturligt.

Vi vet f.ö.inget om S genetiska predisposition. Det kan vi bara spekulera i
.Det vi vet är att hon vuxit upp i en vidrigt dysfunktionell miljö, som stöttar den typen av beteende.

Forskning om rasism visar att jo,enligt denna logik jag tecknar ovan så är rasism i viss mån baserat på en nedärvd grund, då det har med gruppmekanismer att göra, och gruppens överlevnad.

Det betyder inte att Förintelsen var 'naturlig". Eller att det ofrånkomligt är så att människor måste utveckla rasism..

Upplever att du inte alls vill ta in mina argument
Och det är väl ok. Men då finns ju föga grund för att diskutera vidare.

Nej det är inte vad jag skriver. Jag skriver att det tycks som att S varit bekväm med gruppdynamiken inom familjen, och att hon fortsatt är lojal mot sin mamma. Att S valt detta betyder inte att hon är naturligt ond. dvs född ond. Det kan betyda det, men det vet vi inte. Vad vi vet är att S valt att vara ond och lojal med mamman.

Dvs vi vet inget om hur S blivit om hon vuxit upp i en annan gruppdynamik. Men det är egentligen tämligen ointressant apropå Topic. S är oavsett ond nu.
Senast redigerad av Sinestro 2023-12-01 kl. 13:16.
Citera
2023-12-01, 13:12
Medlem
MrInterceptors avatar
Fyfan vilka jävla as "förädrarna" är.
Citera
2023-12-01, 13:19
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Har inte hängt med i fallet innan, men de kallade alltså dottern ”kiosktrollet”, ”möget” och ”zombiekräkspyan” i SMS mellan varandra. Och skrattade åt hur de skrämde vettet ur henne. Men självklart känner pappan inte till någonting om detta.

Låt oss återinföra dödsstraffet. Att dessa två får finnas kvar på jorden är ett rent slöseri av syre.
Citera
2023-12-01, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Nej det är inte vad jag skriver. Jag skriver att det tycks som att S varit bekväm med gruppdynamiken inom familjen, och att hon fortsatt är lojal mot sin mamma. Att S valt detta betyder inte att hon är naturligt ond. dvs född ond. Det kan betyda det, men det vet vi inte. Vad vi vet är att S valt att vara ond och lojal med mamman.

Dvs vi vet inget om hur S blivit om hon vuxit upp i en annan gruppdynamik. Men det är egentligen tämligen ointressant apropå Topic. S är oavsett ond nu.

Men vad är det då du opponerar dig emot?
Nu vänder du och skriver i princip att du menar samma sak.
Men du började ju att tala oss tillrätta med att nej det är inte så att hon är en vanlig flicka som reagerar i enlighet med en struktur och försöker bli älskad,är lojal med sina föräldrar. A

Det där om att jag skulle vara överlägsen är en projektion..
Jag tycker den här diskussionen är intressant och att det är ok att ha olika syn på varför människor blir som de är.
Då måste man ju bena upp saker och ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in