2023-12-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ja mobbning finns överallt. Hur kan det komma sig om det inte är genetiskt betingat?

Att det tog sig fasansfulla uttryck i den här familjen har absolut mest med föräldrarna att göra.

Min poäng är att det mesta pekar på att S varit bekväm med det. Och är så fortfarande.

Du missade nog min poäng:
Mobbing är inte "naturligt" bara för att det förekommer..Våldtäkter förekommer. Barnaga likaså i stora delar av världen
Är det naturligt i bemärkelsen helt oundgängligt och ett naturgivet utfall? Det tror jag inte. Då kunde vi ju ge upp tanken på demokrati, icke-våld, mänskliga rättigheter..

Däremot finns det mekanismer i oss människor som kan utvecklas på ett ogynnsamt sätt. Dessa mekanismer är i någon mån naturliga.

Jag tog min arbetsplats som exempel men det finns ju mängder v fler exempel på när dessa exklusions-och syndabocksmekanismer inte utvecklas till var vi kallar mobbning.

Detsamma sägs om rasism, enligt forskningen..Det är till viss del naturligt att vara skeptisk emot främlingar. Men det innebär inte att fullskalig rasism är "naturligt".Steget från att vara sunt skeptisk mot främlingar, vilket nog finns nedärvt innebär ju inte att Förintelsen var naturlig

Då är det lika naturligt att hjälpa människor, att samarbeta,att göra gott
Citera
2023-12-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det talar ju mer för någon form av förlossningspsykos och inte empatistörning.
Det verkade fungerat när de hade möjlighet att slippa ha Z hemma en stor del av tiden , när hon bodde hos mormor och styvmorfar i veckor eller månad i streck . Lite som att det gick stå ut med att ha henne hemma när de bara kunde se det som tillfälligt .
Citera
2023-12-01, 12:21
Medlem
Citat:
Samtidigt uppvisar de inte det. De verkar ju ha gott om empati och omtanke om den sjuka systern, och såvitt jag förstått (har inte läst hela FUP) med de övriga syskonen.

Det innebär ju att de har förmågan till empati med andra - utöver den de två har för varandra.

Den stora frågan är varför just detta barn varit så illa utsatt.

Tror det är viktigt att se att mammans "omsorg" om sjuka V, inte är baserad på empati utan vad hon själv har för vinning med all denna omsorg och sjukdomsförklarande av syskonen..
De agerade med i hennes narrativ, helt enkelt.
Så lätt för störda mammor att få det att se ut som om de har empati när det är Münchausen.

Om något av barnen är sjukt förtjänar det omsorg, inte annars.
Det är ju så rubbat och otäckt, men väl i led med hennes störda persona..
När barnen inte längre bekräftar mammans "omsorg" genom att bli mer självständig eller kanske tillfriskna är det annat ljud i skällan
.

Men fattar vad du menar kring de dubbla måttstockarna..
De flesta störda människor kan dock, vid behov, praktisera basal omvårdnad.
Att de gör det utifrån empati är ngt annat
Citera
2023-12-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Åklagare Ingegerd Jigin bläddrar i sina papper. Hon ställer många frågor om och om igen på olika vis, men pappan har hittills hållit sig till samma version som i de 15 polisförhör han redan haft.

Märkligt att han inte "försäger sig eller annat", om ni förstår vad jag menar.

Reportern i SvD skrev han upplevdes som trotsig i rösten och fåordig. Låter som han följer röda linjen här. Inga detaljer eller onödiga utsvävningar.

Lägligt minns han inga nedlåtande sms om Z (öknamnen bla) eller kan förklara märken, frakturer, ärrbildningar, skador etc på Z kropp. Eller att hon skulle hållas inlåst, utsatt för svält eller tortyr.

Indirekt duckar han och överlåter större delen av förklaringsbördan på J.

Det är väll nästan helt i linje med relationsdynamiken dem emellan som framkommit i FUP?
Citera
2023-12-01, 12:23
Medlem
Citat:
Så brukar det gå till ja - intagna läser FUP.
Däremot så är det ju ofta så att de säger emot sig själva under utredningens gång och att det därför finns motsägelser som åklagaren kan lyfta fram.
Säger man mycket lite eller upprepar samma mantra så är det ju däremot lätt att hålla sig till en version genom både förundersökning och rättegång - såvida inget framkommer som med styrka talar emot versionen och som de måste bemöta i rättegången.

Det är däremot inte tyvärr - rättssäkerheten bygger på att den åtalade skall veta vad som hålls emot denne. Utan det har vi ingen rättssäkerhet utan åklagaren kan trolla fram vad som helt utan att den åtalade får en möjlighet att motbevisa det.

Snälla människa jag ville bara poängtera att Pappan haft en egen FUP och att det är "tyvärr" för att han kan göra efterhandskonstruktioner som försvårar för åklagaren, varken mer eller mindre.
Citera
2023-12-01, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Du missade nog min poäng:
Mobbing är inte "naturligt" bara för att det förekommer..Våldtäkter förekommer. Barnaga likaså i stora delar av världen
Är det naturligt i bemärkelsen helt oundgängligt och ett naturgivet utfall? Det tror jag inte. Då kunde vi ju ge upp tanken på demokrati, icke-våld, mänskliga rättigheter..

Däremot finns det mekanismer i oss människor som kan utvecklas på ett ogynnsamt sätt. Dessa mekanismer är i någon mån naturliga.

Jag tog min arbetsplats som exempel men det finns ju mängder v fler exempel på när dessa exklusions-och syndabocksmekanismer inte utvecklas till var vi kallar mobbning.

Detsamma sägs om rasism, enligt forskningen..Det är till viss del naturligt att vara skeptisk emot främlingar. Men det innebär inte att fullskalig rasism är "naturligt".Steget från att vara sunt skeptisk mot främlingar, vilket nog finns nedärvt innebär ju inte att Förintelsen var naturlig

Då är det lika naturligt att hjälpa människor, att samarbeta,att göra gott

Jag missade inte poängen, skärp dig.

Din sista mening kopplad till Topic. Hjälpte inte familjen varandra? Mobbade inte familjen Z?

Lästips om mänsklig genetik och gruppdynamik: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lucifer_Principle
Citera
2023-12-01, 12:32
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Följer rättegången idag och det står helt klart att pappan lider av någon form av intellektuell funktionsnedsättning....

Undrar om han ljuger när han säger att han jobbat på LSS-boende tror snare att han var brukare på ett sådant boende!

Han jobbade på Attendo, men fick inte fortsätta.

"Berätta om din relation till Daniel.
Jag har varit hans chef. Han har arbetat hos oss på Attendo i Stehag på daglig verksamhet.

Berätta om Daniels anställning.
Daniel hade ett vikariat hos oss. Han hade vikariatet december ut. Men vi hade bestämt oss för att inte förlänga hans vikariat, han skulle absolut inte få fortsätta, detta på grund av att hans kollegor uppfattade honom som obehaglig, läskig och jättekonstig. Han ställde sig bakom sina kollegor och stirrade, han var läskig och obehaglig mot de kvinnliga kollegorna. Han har också skrutit om alla bidrag som han och hans fru får och berättade att det går att fuska med föräldraledigheten och att dom har gjort det."

(Aktbilaga 202 - Vittnen Skånes Änglar - Sida 45)

- - - - - - -

Men precis som du, så var det andra som inte var säkra på om han jobbade där eller var brukare...

"Daniel sa att han arbetar mellan 08-15.30 på en daglig verksamhet, men L fick inte riktigt klart för sig om han DELTOG i dagliga verksamheten eller om han ARBETADE som anställd men pappan sa att han arbetade där när soctj försökte klargöra vilket."

(Aktbilaga 198 - Socialen - Sida 8)
Citera
2023-12-01, 12:35
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Reportern i SvD skrev han upplevdes som trotsig i rösten och fåordig. Låter som han följer röda linjen här. Inga detaljer eller onödiga utsvävningar.

Lägligt minns han inga nedlåtande sms om Z (öknamnen bla) eller kan förklara märken, frakturer, ärrbildningar, skador etc på Z kropp. Eller att hon skulle hållas inlåst, utsatt för svält eller tortyr.

Indirekt duckar han och överlåter större delen av förklaringsbördan på J.

Det är väll nästan helt i linje med relationsdynamiken dem emellan som framkommit i FUP?

Att J styr honom? Hela famlljen är kuvade av mamman J..
Känns som att han inte vågar säga nått. Då får han "se på fan"
Eller har advokaten bett honom att vara tyst tills advokaten själv ställer frågorna nu i em?
Citera
2023-12-01, 12:38
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Har det länkats bild på föräldrarna?

Bilder:
https://www.bildtagg.se/bild/be3ice2h1gspjyp7g7ezgt6
Senast redigerad av B3ck 2023-12-01 kl. 12:41.
Citera
2023-12-01, 12:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Tror det är viktigt att se att mammans "omsorg" om sjuka V, inte är baserad på empati utan vad hon själv har för vinning med all denna omsorg och sjukdomsförklarande av syskonen..
De agerade med i hennes narrativ, helt enkelt.
Så lätt för störda mammor att få det att se ut som om de har empati när det är Münchausen.

Om något av barnen är sjukt förtjänar det omsorg, inte annars.
Det är ju så rubbat och otäckt, men väl i led med hennes störda persona..
När barnen inte längre bekräftar mammans "omsorg" genom att bli mer självständig eller kanske tillfriskna är det annat ljud i skällan
.

Men fattar vad du menar kring de dubbla måttstockarna..
De flesta störda människor kan dock, vid behov, praktisera basal omvårdnad.
Att de gör det utifrån empati är ngt annat
Fast om det handlade om Münchhausen så borde flickan ha varit perfekt. Dessutom ingå i Münchhausen att man söker andras uppmärksamhet genom att t ex hela tiden söka vård.
Det är också svårt att tänka sig att två med samma diagnos skulle sammanstråla och agera gemensamt såsom dessa gjort.

Att något är rejält skevt hos båda är ju ganska klart - men vad - och att både har empatistörning, däremot är det tveksamt att båda helt saknar empati.

Att flickan var oönskad och störde deras liv och planer känns också skevt - hon har ju yngre syskon. Om ett barn lade sådana hinder i vägen - varför skulle de skaffa fler.
Citera
2023-12-01, 12:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Snälla människa jag ville bara poängtera att Pappan haft en egen FUP och att det är "tyvärr" för att han kan göra efterhandskonstruktioner som försvårar för åklagaren, varken mer eller mindre.
Och jag konstaterar att det är så det fungerar och att det är ett grundläggande moment i rättssäkerheten
Citera
2023-12-01, 12:44
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Från SvD:

Förhöret går nu över till flickans påstådda självskadebeteende.
Åklagaren frågar om föräldrarna sökt professionell hjälp för detta, vilket är högst oklart.
Det har tagits en del kontakter, men föräldrna har ofta uteblivit.
Pappan säger också att det inte i första hand är han som haft hand om dotterns läkarkontakter.

- Flickan har skador runt benen som om hon varit bunden, och vi påstår ju att hon varit bunden i tvättstugan. Har du sett dessa skador?
– Ja. Jag har undrat var de kommer ifrån.

Det fetade är indirekt ett erkännande av vanvård , eftersom mamman sagt att det var pappan som hade hand om Z. Det betyder att ingen hade hand om hennes läkarkontakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in