2023-12-01, 11:57
Medlem
”Åklagaren tar nu upp den gamla brännskada som dottern hade på ryggen. Enligt åtalet ska skadan ha uppkommit genom att modern hällt kokande vatten på dottern.
Vad såg du av den?
– Hon var illröd. Hon sa att det gjorde ont.
– Jag fick reda på att hon bränt sig i duschen.
– Hur kan man skålla sig i duschen?
– Vi hade precis flyttat in, vi visste inte att det var så varmt.
En anledning till att man inte sökt vård är att familjen varit orolig för att det skulle bli en orosanmälan, eftersom dottern hade ett självskadebeteende och många skador. Pappan menar också att han behandlat skadan korrekt, "precis som en läkare hade gjort".
Men vad tycker du själv är ett rimligt beteende om man har har ett barn som fått en akut brännskada?, frågar åklagaren.
Åka till sjukhuset, svarar pappan
Citera
2023-12-01, 12:02
Medlem
”Pappan konfronteras nu med sms-konversation mellan hans egen och mammans telefon, där de talar nedsättande om dottern.
Han säger att han inte minns att ha skrivit detta. Att föräldrarna kallat henne för "kiosktroll", "zombiekräkspya", "möget" och "har minne som en guldfisk" har han inget minne av att ha sms:at.”

Reporterns intryck:
”Generellt sett har pappan alltså uppträtt mycket samlat, och ger få eller inga tecken på att vara känslomässigt berörd av situationen, eller pressad av utfrågningen.”

Lunch
Citera
2023-12-01, 12:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det jag sett i FUP är att båda föräldrarna uppvisar extremt grava empatistörningar.

Personer med olika empatistörningar (narcissister och psykopater) anses inte enligt lag psykiskt sjuka varför de hamnar i fängelse.

Skulle bli mycket förvånad om mamman har en så pass allvarlig psykisk obehandlad sjukdom som inte ger henne fängelse vid denna ålder. Då pratar vi psykiatriska sjukdomar som ex schizofreni som ofta utbryter i tonåren om inte tidigare. Precis som med psykopati är den också mycket ärftlig.

Tror ingen av föräldrarna är rena psykopater utan att dessa är två narcissister med varianter av grava empatistörningar, båda säkert från obearbetade uppväxttrauman.
Samtidigt uppvisar de inte det. De verkar ju ha gott om empati och omtanke om den sjuka systern, och såvitt jag förstått (har inte läst hela FUP) med de övriga syskonen.

Det innebär ju att de har förmågan till empati med andra - utöver den de två har för varandra.

Den stora frågan är varför just detta barn varit så illa utsatt.
Citera
2023-12-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Åklagare Ingegerd Jigin bläddrar i sina papper. Hon ställer många frågor om och om igen på olika vis, men pappan har hittills hållit sig till samma version som i de 15 polisförhör han redan haft.

Märkligt att han inte "försäger sig eller annat", om ni förstår vad jag menar.

Nej du, satt själv häktad i ett halv år en gång, för grovt narkotikabrott, och den FUPen man får in under häktningstiden lusläser man utan och innan.

Så pappan kan nog hela FUPen utantill vid det här laget inför rättegången, tyvärr.
Citera
2023-12-01, 12:07
Medlem
Är det någon som har kunskap om hur lagar och regler ser ut i det här landet för att skydda barn. En sak jag inte förstår är varför inte tandvården, vården - vårdcentralen, skolan, förskolan och socialen inte samarbetar. Alla borde väl rapportera till en myndighet och då borde det ju vara väldigt enkelt att se att det är något som inte stämmer. Och vid misstanke om vanvård av barn varför gör man inte detektiv arbete för att ta reda på hur det står till? Tex ser man barnet lämna boendet nångång? Uppenbart är det, igen, att alla svikit den här lilla flickan.
Citera
2023-12-01, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
”Flickan har aldrig varit hos tandläkaren, trots ett stort antal kallelser.
Varför det undrar åklagaren.
– Det vet jag faktiskt inte, säger pappan.
När flickan skulle börja skola så var hon bara där vid fyra tillfällen, några timmar per gång.
– Vi pratade med skolan och det skulle göras en utredning, säger pappan.”

Han vet inget, har ingen aning. Samma mantra hela tiden.

Jag retar ihjäl mig på hans svar.
Samtidigt tycker jag det är bra han svarar hon han gör. Hans svar kommer bli hans fall.
Han kan inte redogöra för något och hans trovärdighet är lika med noll.
Hade han haft rimliga förklaringar men han bet ju inget, han minns ju inget. Fy fan för dessa föräldrar. Tvi åt smutset.
Citera
2023-12-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ja vi får se. Jag är inte kvalificerad att komma med några gissningar om detta. Har dock för mig att de kommit fram till att hon nog har en allvarlig psykisk störning, och att de ska undersöka mer senare, men jag har kanske fel?

Såg tidigare att media skrev något om detta (men tvivlar själv som sagt om hon har det). Får avvakta och se om det begärs att det ska göras en stor sinnesundersökning i slutet av rättegången.

Hon ska höras i morgon, blir intressant om och hur åklagaren berör hennes sjukdomar/det som finns kliniskt dokumenterat och framförallt responsen.
Citera
2023-12-01, 12:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Nej du, satt själv häktad i ett halv år en gång, för grovt narkotikabrott, och den FUPen man får in under häktningstiden lusläser man utan och innan.

Så pappan kan nog hela FUPen utantill vid det här laget inför rättegången, tyvärr.
Så brukar det gå till ja - intagna läser FUP.
Däremot så är det ju ofta så att de säger emot sig själva under utredningens gång och att det därför finns motsägelser som åklagaren kan lyfta fram.
Säger man mycket lite eller upprepar samma mantra så är det ju däremot lätt att hålla sig till en version genom både förundersökning och rättegång - såvida inget framkommer som med styrka talar emot versionen och som de måste bemöta i rättegången.

Det är däremot inte tyvärr - rättssäkerheten bygger på att den åtalade skall veta vad som hålls emot denne. Utan det har vi ingen rättssäkerhet utan åklagaren kan trolla fram vad som helt utan att den åtalade får en möjlighet att motbevisa det.
Citera
2023-12-01, 12:10
Medlem
Kumkums avatar
Följer rättegången idag och det står helt klart att pappan lider av någon form av intellektuell funktionsnedsättning för hans svar på åklagarens frågor går ju inte ihop med bevisning som presenterar. Han sitter i rätten och proklamerar att frun frågat efter mediciner när hon var inlagd och att han prioriterade att se till att frun fick tabletter så att hon inte ska lida. Men han har inga problem i att låta sin dotter ruttna bort instängd i ett rum på en skitig madrass full av avföring iklädd en svart sopsäck. Han är på riktigt sjuk i huvudet! Undrar om han ljuger när han säger att han jobbat på LSS-boende tror snare att han var brukare på ett sådant boende!
Senast redigerad av Kumkum 2023-12-01 kl. 12:18.
Citera
2023-12-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Samtidigt uppvisar de inte det. De verkar ju ha gott om empati och omtanke om den sjuka systern, och såvitt jag förstått (har inte läst hela FUP) med de övriga syskonen.

Det innebär ju att de har förmågan till empati med andra - utöver den de två har för varandra.

Den stora frågan är varför just detta barn varit så illa utsatt.
Hon var oönskad , graviditeten upptäcktes först när det var för sent för abort, hon föddes när stora syster bara var 10 månader , förlossning skedde för tidigt var mycket dramatiskt och krävde operation av mamman ..i deras värld förstörde hon familjen , liknande tankesätt var inte ovanlig förr när abort inte var laglig och föräldrar menat att det oönskade barnet förstört föräldrarnas liv
Citera
2023-12-01, 12:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ja vi får se. Jag är inte kvalificerad att komma med några gissningar om detta. Har dock för mig att de kommit fram till att hon nog har en allvarlig psykisk störning, och att de ska undersöka mer senare, men jag har kanske fel?
Det kan man ju inte veta innan utredningen är gjord.
Det som däremot kan vara är att det finns skäl att begära en stor rättspsykiatrisk utredning om hon blir fälld.
Citera
2023-12-01, 12:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon var oönskad , graviditeten upptäcktes först när det var för sent för abort, hon föddes när stora syster bara var 10 månader , förlossning skedde för tidigt var mycket dramatiskt och krävde operation av mamman ..i deras värld förstörde hon familjen , liknande tankesätt var inte ovanlig förr när abort inte var laglig och föräldrar menat att det oönskade barnet förstört föräldrarnas liv
Det talar ju mer för någon form av förlossningspsykos och inte empatistörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in