2023-12-01, 11:21
Medlem
Man får en bild av hur det har varit när man läst förhören med Z och Jas. Det verkar som att Z isolerats på dagarna och på nätterna när alla sover men Jas inte kan somna går hon in till Z och torterar henne. Gör hon det varje natt? eller nångång i veckan för det var blivit hennes sätt att ventilera, få ut sin ilska och frustration. Jas säger att Z brukar vara vaken på nätterna, det är ju så klart för sadisten väcker henne på nätterna för att tortera henne. Ättika verka vara nytt tortyr som hon börjat experimentera med och har antagligen testat det på Z lite försiktigare än den här gången som det då verkligen gick överstyr. Därför hon skriver i sms aldrig mer ättika.
Citera
2023-12-01, 11:22
Medlem
Mazeppas avatar
Pappans "röda tråd" i förhören är Zs självskadebeteende och "det har jag ingen aning om" som svar...
Citera
2023-12-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Åklagare Ingegerd Jigin bläddrar i sina papper. Hon ställer många frågor om och om igen på olika vis, men pappan har hittills hållit sig till samma version som i de 15 polisförhör han redan haft.

Märkligt att han inte "försäger sig eller annat", om ni förstår vad jag menar.
När han sa att han jobbade på daglig verksamhet fick han förtydliga att han inte var deltagare utan anställd , säger väl en del om hur han fungerar och hur någon har inpräntat vad han ska säga
Citera
2023-12-01, 11:37
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, och hans stående svar på att blod hittats från Z på väggen, på kläder, i sängen, blandat med föräldrarnas DNA:
"-Ingen aning."
Han tror säkert att han är trovärdig.

Åklagaren: Det är blod överallt, din dotter kom in kraftigt nedkyld, ledbruten, undernärd,smutsig och sårig till akuten och svävade mellan liv och död.

-Ingen aning. Var det så allvarligt?

Bara där har han diskvalificerats från ett liv i frihet och kvalificerar till ett liv bakom galler.
.
Jag anser att båda föräldrarna har förbrukat sin levnadsrätt. Arma barn. Följer liverapporteringen av rättegången och det är just pappans nonchalans till det brutala skick han försatt sin flicka i som provocerar mest. Han har traumatiserat henne svårt för livet både fysiskt och psykiskt, men ändå rycker han på axlarna, säger att det måste hänt av sig självt på något sätt, utan att han märkt något.

Åklagaren fattar givetvis att precis allt som kommer ur pappans mun är ren och skär smörja, så det är väl lika bra att börja snacka. Det väntar ändå förhoppningsvis 10 år bakom lås och bom samt ensamhet resten av livet. Hoppas också de åker på minst lika svår misshandel i finkan, bägge två. De skall behandlas som djur, såsom de låtit henne leva i blod och avföring.

Det som förvånar mest är dock hur hon kan ha fallit mellan stolarna helt och hållet i samtliga samhällsinstanser. 95% frånvaro från skolan, men ingen orosanmälan. Detta är ett enormt svek från hela samhället.
Senast redigerad av AllHailBoognish 2023-12-01 kl. 11:42.
Citera
2023-12-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Jag anser att båda föräldrarna har förbrukat sin levnadsrätt. Arma barn. Följer liverapporteringen av rättegången och det är just pappans nonchalans till det brutala skick han försatt sin flicka i som provocerar mest. Han har traumatiserat henne svårt för livet både fysiskt och psykiskt, men ändå rycker han på axlarna, säger att det måste hänt av sig självt på något sätt, utan att han märkt något.

Åklagaren fattar givetvis att precis allt som kommer ur pappans mun är ren och skär smörja, så det är väl lika bra att börja snacka. Det väntar ändå förhoppningsvis 10 år bakom lås och bom samt ensamhet resten av livet. Hoppas också de åker på minst lika svår misshandel i finkan, bägge två.

Japp de har en livsskuld. Det går inte att "sitta" sig fri från den, eftersom de skadat och ärrat Z för livet.

Det är pure evilness vi ser
En helt avstängd,djupt störd, livsfarlig människa som aldrig ska få komma nära ett barn eller sårbara människor mer. Helst inte någon.
.
Citera
2023-12-01, 11:41
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
När han sa att han jobbade på daglig verksamhet fick han förtydliga att han inte var deltagare utan anställd , säger väl en del om hur han fungerar och hur någon har inpräntat vad han ska säga

Herregud alltså
Citera
2023-12-01, 11:43
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Pappans "röda tråd" i förhören är Zs självskadebeteende och "det har jag ingen aning om" som svar...

”Flickan har aldrig varit hos tandläkaren, trots ett stort antal kallelser.
Varför det undrar åklagaren.
– Det vet jag faktiskt inte, säger pappan.
När flickan skulle börja skola så var hon bara där vid fyra tillfällen, några timmar per gång.
– Vi pratade med skolan och det skulle göras en utredning, säger pappan.”

Han vet inget, har ingen aning. Samma mantra hela tiden.
Senast redigerad av Lilett 2023-12-01 kl. 11:46.
Citera
2023-12-01, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Mobbning finns på de flesta skolor men det är ju inte alls bara barn som mobbar.

Det krävs en speciell dynamik av lärare som låter det ske, uppmuntrar eller tittar bort, otrygga barn,etc

Men det är ju inte unikt för skolor och bland barn.
Mobbing förekommer på vuxna arbetsplatser..
Det behöver inte alltid blomma ut i fullskaliga trakasserier, men det hör vidriga sättet att stöta ut allt som inte är som vi är en störd mekanism
.
Så mobbning förekommer ju bland vuxna, det är vi som lär barn hur de ska vara.

Tror inte världen hade sett ut som den gör om vi vuxna hade klarat av de här sakerna internt först istället för att skylla på barnen och sucka över deras ondska. Sticker ut hakan lite här men tänker att världen ser ut som den gör inte för att barn sitter vid makten och styr, utan för att vuxna gör det..
Det är vi som visar dem vad tolerans är..och vår värld är full av intolerans, hat, mobbning, krig förakt för svaghet mm. Det syns i skolan,på arbetsplatser, i familjer etc..

Jag jobbar på en arbetsplats där mobbning inte förekommer eller aldrig någonsin skulle kunna utvecklas..
En sund arbetskultur består av kombination av sunda individer och sunt ledarskap.

Och folk som säger ifrån när sådana utstötningsmekanismer visar sig. För det gör de, även i trygga miljöer, men det som är avgörande är att de ej eskalerar. Det blir oroligt, men man löser det.

Märker att det blir oroligt när saker förändras. Tex genom organisationsförändringar. Det naturliga är då, vid otrygghet att sluta sin cirkel och stänga ute allt som inte bekräftar. I en familj som är så störd som här så är reglerna för fair play totalt åsidosatta
.Det är rädda sig den som kan.

Men det måste inte bli så överallt, eller eskalera i alla miljöer, fastän det är utbrett Det beror på flera faktorer..
Och, som det brukar sägas: vi får vara oense i detta

Det är en intressant diskussion. Avrundar här då det går utanför ämnet lite.

Ja mobbning finns överallt. Hur kan det komma sig om det inte är genetiskt betingat?

Att det tog sig fasansfulla uttryck i den här familjen har absolut mest med föräldrarna att göra.

Min poäng är att det mesta pekar på att S varit bekväm med det. Och är så fortfarande.
Citera
2023-12-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ja det tror jag också. Man misstänker dock att mamman har en allvarlig psykisk störning, så hon blir förhoppningsvis inlåst för alltid. Pappan vet jag inte, förhoppningsvis livstid i fängelse, men det är väl tveksamt i Sverige.

Det jag sett i FUP är att båda föräldrarna uppvisar extremt grava empatistörningar.

Personer med olika empatistörningar (narcissister och psykopater) anses inte enligt lag psykiskt sjuka varför de hamnar i fängelse.

Skulle bli mycket förvånad om mamman har en så pass allvarlig psykisk obehandlad sjukdom som inte ger henne fängelse vid denna ålder. Då pratar vi psykiatriska sjukdomar som ex schizofreni som ofta utbryter i tonåren om inte tidigare. Precis som med psykopati är den också mycket ärftlig.

Tror ingen av föräldrarna är rena psykopater utan att dessa är två narcissister med varianter av grava empatistörningar, båda säkert från obearbetade uppväxttrauman.
Citera
2023-12-01, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det jag sett i FUP är att båda föräldrarna uppvisar extremt grava empatistörningar.

Personer med olika empatistörningar (narcissister och psykopater) anses inte enligt lag psykiskt sjuka varför de hamnar i fängelse.

Skulle bli mycket förvånad om mamman har en så pass allvarlig psykisk obehandlad sjukdom som inte ger henne fängelse vid denna ålder. Då pratar vi psykiatriska sjukdomar som ex schizofreni som ofta utbryter i tonåren om inte tidigare. Precis som med psykopati är den också mycket ärftlig.

Tror ingen av föräldrarna är rena psykopater utan att dessa är två narcissister med varianter av grava empatistörningar, båda säkert från obearbetade uppväxttrauman.

Ja vi får se. Jag är inte kvalificerad att komma med några gissningar om detta. Har dock för mig att de kommit fram till att hon nog har en allvarlig psykisk störning, och att de ska undersöka mer senare, men jag har kanske fel?
Citera
2023-12-01, 11:50
Medlem
SvD Reportern:

”Mitt intryck av pappan under denna första dryga timmes förhör är av ett slags butter trotsighet, kortfattad men inte enstavig.
Emellanåt säger han att han inte minns, men inte så ofta. Vanligare är att han har ganska tydliga förklaringar som ligger nära det som sagts under tidigare förhör.”
Citera
2023-12-01, 11:52
Medlem
Vidare:
”Åklagaren menar att flickan svultits och utsatts för svår undernäring. När hon ankom till sjukhuset vägde hon bara drygt 16 kilo, mot normala 25 kilo för en sjuåring.
Pappan säger att dottern ätit "ibland bra, ibland dåligt", att hon får mat när de andra äter.
– Flickan säger att hon har fått äta ur en glassburk, vad säger du om det?
– Det stämmer inte.
– Tänker du att hon hittar på allting, vad tänker du när du hör henne berätta? Varför berättar hon som hon gör?
– Jag tror det, när hon pratar är det inte hennes prat, att hon har blivit instruerad vad hon ska säga, säger pappan.
– Hur menar du att hon ska ha blivit instruerad?
– Det vet inte jag.
– Menar du att någon skulle ha hittat på en historia åt henne?
- Ja, det är möjligt att det skulle kunna vara så. Nån som varit i närheten av henne. Vårdpersonal, socialpersonal … de som är med henne.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in