2023-11-26, 06:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justdothis
Lite nyfiken på en sak. Har haft 5 st buprenorfinplåster på mig i 6 dagar slet av dom idag. Det var 5 mikrogram/timme.

Hur mycket har jag då sammanlagt brukat på dessa 6 dagar, någon som har koll på de?

Haha, inte bara jag som tejpar mig full med bup-plåster! Eller ja, jag tog bara två.

Jag älskar bup. Det är det allra bästa förutom kratom mot smärta, och gör en inte trött utan svagt glad.

Jag skulle vilja ha Temgesic som jag tror värktabben är. Men hur stark är den som lägst och mest? Den verkar jättesvag. Nu behöver jag inga missbruksdoser men jag tror jag hade 0,5 mg när jag självmedicinerade. Temgesic är svagare väl?

Jag längtar så efter känslan att inte ha ont och vara lite lycklig, istället för trött som jag blev av oxy.

Jag fick bup-plåster för att jag sa något som fick honom att skriva ut det, annars tyckte han inte jag skulle ha det och han ansåg att plåstret var lika beroendeframkallande som oxy. Vilket jag har svårt att få. Hur uppgraderar jag till Temgesic? Vad säger jag? Det är jättesvårt att dosera plåstret då det ska sitta en vecka och min smärtcykel är 4-5 dagar, dvs jag tar plåstret flera dagar i onödan. Jag ska sedan inte ha plåster i 1-2 veckor. Det är en bökig behandling.

Jag har ett missbruk av tram och sub flera år sedan, men min hjärna har glömt detta och vill inte ha de höga doserna, vill bara då och då kunna drämma till smärtan. Jag har tre kotkompressioner och en artros i ryggen.

Är det bara jag som tycker sub slår allt vad gäller smärtstillande (utom kratom som även har antiinflammatorisk effekt så den är dubbelt smärtstillande)? Jag skulle hellre ha en enklare medicinering som naproxen men jag får aldrig mer ta den då den kan leda till att gamla sår spricker och man får magruptur.
Citera
2023-12-01, 11:21
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpwaldny
Ni på Laro som tar Subutex, hur fick ni till att byta från subuxone? Jag står på subuxone ,men hoppas på att få byta till vanlig Subutex men, hoppas på att hitta lite tips om vad folk uppgett för biverkningar/anledning till att få byta.
Jag hoppas det inte blir så jävlas omständigt men med tanke på hur omständigt allt är på mottagningen jag går på så kommer det antagligen ta as mkt energi och tid innan jag övertalat dem.

På den mottagning jag går på så får man vanliga Buprenorfinrabletter om man sköter sig. Om man, som jag, sidomissbrukar väldigt mycket så får man nöja sig med Suboxone.
Citera
2023-12-03, 09:18
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
På den mottagning jag går på så får man vanliga Buprenorfinrabletter om man sköter sig. Om man, som jag, sidomissbrukar väldigt mycket så får man nöja sig med Suboxone.

Tackar för svar! Jag får försöka säga stt dels så har jag biverkningar men dels så fungerar även vanligt bup mycket mycket bättre på mig.
Citera
2023-12-03, 23:09
Medlem
Tjena
Hoppas på lite bra svar och information här
För en som käkat Tram i drygt 10 år,
med doser runt nästan 12–1500 mg/dag. (Nuförtiden är ju alla T på gatorna antingen under doserade, eller fyllda med skit och annat, så svårt att veta exakt vilken mg man ligger på)
Men då pausat Tram nu i ca 6 månader och använt mig av Lyrica och annan skit istället, som jag planerar att avlägsna nu.
Men vid några tillfällen har jag blivit bjuden/stoppat i mig Subutex ngn kväll där jag lyxat till det för att jaga ett litet saknat opiat rus och värme för en stund. Och det har funkat, gillat det verkligen!
Räknar ju snabbt ut i mitt huvud hur mkt billigare det är och hur mkt mer man får för pengarna vad gäller Sub, än då Tram el Oxy tex. På 4 mg Sub har jag mått dunder idag liksom, och inte ens kostat mig 50 spänn!
Om jag nu skulle köpa upp ett lager 8or Sub för att ”mysa” ett tag framöver. Hur snabbt ökar toleransen efter bara en vecka exempelvis? Blir det som med allt annat att det inte är lika nice och skönt efter (nästan) dagligt bruk ca 2-3 veckor?
Om jag klarat mig och mått bra nu på 4mg/dagen i 3 dagar i rad, när kommer ökningen?
Om jag mår bra på 4mg idag, hur skulle det se ut och hur skulle jag må och hur mkt skulle jag behöva dagligen, låt säga om två månader från idag? Om jag nu skulle köra på dagligen.
Lite rörigt inlägg kanske, men hoppas ngn hängt med och kan ge ngt tips eller vägledning.
Må bäst!

Ska kanske lägga till att jag äter antidepp (Mirtazapin)
2mg Xanor/dygn, har även Imovane och Nozinan till natten men är inget jag behöver dagligen. Detta ovan har jag på recept alltså.
Citera
2023-12-09, 01:05
Medlem
Ni som hämtar ut era Bupe på apoteket och inte längre direkt via era LARO program - får ni välja vilket fabrikat väl på apoteket?
Citera
2023-12-13, 08:35
Medlem
Står på 800 mg tramadol och ska försöka bli ren.
Finns det någon idé att hoppa på bup nån vecka/veckor och sen trappa ner den? Kommer det hjälpa mig eller går jag bara på tyngre grejer och riskerar att trilla dit hårdare?

Hur väger ni upp? En tablett är ju 8 mg och jag kanske ska ta doser på 0,2 mg till 0,5 mg

Tack på förhand.
Citera
2023-12-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Står på 800 mg tramadol och ska försöka bli ren.
Finns det någon idé att hoppa på bup nån vecka/veckor och sen trappa ner den? Kommer det hjälpa mig eller går jag bara på tyngre grejer och riskerar att trilla dit hårdare?

Hur väger ni upp? En tablett är ju 8 mg och jag kanske ska ta doser på 0,2 mg till 0,5 mg

Tack på förhand.

Hur länge har du gått på grejerna? Jag har ganska mkt erfarenhet av liknande situationer och går LARO sedan ett par år. Skulle kanske först o främst be dig söka vård på vårdmottagning där det finns avgiftning. Ska du göra det på egen hand ( vilket har ännu sämre odds att lyckas ). Du vill inte ha ett sub beroende oxå, det bästa vore om du trappade ner med tramadol i egen takt ner till 0. Men det krävs disciplin för att klara det, annars finns ju kratom som många lyckats trappa ur bra med. Men det är betydligt svagare än både tram och sub. Egentligen borde du söka vård, det är svårt o göra själv, och det absolut svåraste är att klara av att hålla sig ren även om man kommer av. Opiater har en förmåga att ta över ens psyke totalt, har själv gått många år på varor & oxy mm. Man kan oxå köpa ett 50 elr 100 pack med gabapentin men det vill man inte heller bli beroende av. Du går på en hög dos tram ungefär dubbel maxdos. Gabapentin tar bort väldigt mkt av symptomen men har ett vidrigt beroende. Kratom är billigt att köpa och lätt att dosera o trappa ur med. Man bör dock ha en våg om man ska använda kratom för att det ska bli rätt med dosering.

Så mina tips 1 : Sök vård ( Avgiftning )
2 : Trappa ur med tramadol i eget tempo 50 mg per dag.
3 : Trappa ur med kratom ( gör research )
Citera
2023-12-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Hur länge har du gått på grejerna? Jag har ganska mkt erfarenhet av liknande situationer och går LARO sedan ett par år. Skulle kanske först o främst be dig söka vård på vårdmottagning där det finns avgiftning. Ska du göra det på egen hand ( vilket har ännu sämre odds att lyckas ). Du vill inte ha ett sub beroende oxå, det bästa vore om du trappade ner med tramadol i egen takt ner till 0. Men det krävs disciplin för att klara det, annars finns ju kratom som många lyckats trappa ur bra med. Men det är betydligt svagare än både tram och sub. Egentligen borde du söka vård, det är svårt o göra själv, och det absolut svåraste är att klara av att hålla sig ren även om man kommer av. Opiater har en förmåga att ta över ens psyke totalt, har själv gått många år på varor & oxy mm. Man kan oxå köpa ett 50 elr 100 pack med gabapentin men det vill man inte heller bli beroende av. Du går på en hög dos tram ungefär dubbel maxdos. Gabapentin tar bort väldigt mkt av symptomen men har ett vidrigt beroende. Kratom är billigt att köpa och lätt att dosera o trappa ur med. Man bör dock ha en våg om man ska använda kratom för att det ska bli rätt med dosering.

Så mina tips 1 : Sök vård ( Avgiftning )
2 : Trappa ur med tramadol i eget tempo 50 mg per dag.
3 : Trappa ur med kratom ( gör research )

Vill försöka klara det själv. Jag vet inte om jag är redo att bli helt nykter, men inte hållbart för mig ekonomiskt, plus att jag inte får någon som helst effekt. I början fick bra effekt på 50 mg, nu ingen effekt på 500 mg.

1 år ungefär, men sista halvåret högre doser.

Jag köpt lyrica och även benzo som jag ska ha vid ct:en

Har tagit några frivilliga och ofrivilliga avtändningar i år. När de fysiskabesvären börjar släppa så kommer de psykiska. Därför jag vill hoppa över till en annan opiod innan jag bryter. Har kratom hemma men får inte i mig det. Kanske ska försöka köra kodein 2 veckor och tända av från den.
Citera
2023-12-14, 16:03
Medlem
KringExs avatar
De som går på Buvidal kan sluta med det utan nedtrappning. Så om man har gått på Buprenorfin länge och vill undvika avtändning så borde en injektion Buvidal göra susen?
Citera
2023-12-14, 16:36
Medlem
Citat:
Vill försöka klara det själv. Jag vet inte om jag är redo att bli helt nykter, men inte hållbart för mig ekonomiskt, plus att jag inte får någon som helst effekt. I början fick bra effekt på 50 mg, nu ingen effekt på 500 mg.

Har tagit några frivilliga och ofrivilliga avtändningar i år. När de fysiskabesvären börjar släppa så kommer de psykiska. Därför jag vill hoppa över till en annan opiod innan jag bryter. Har kratom hemma men får inte i mig det. Kanske ska försöka köra kodein 2 veckor och tända av från den.

OK! Men bens o lyrica träsket är nästan värre att fastna i, lätt att man fastnar i den fällan. Bättre o lyssna på folk som har mkt erfarenhet. Du vill inte komma av o vara beroende av något som är värre än det du ville hoppa av. Skulle avråda dig alla dem 3 du själv tänkt att ta vilket är sub/bzp/lyrica. Satsa istället på o trappa ur med tram elr kratom. Alternativt lite gabapentin o nån zopiklon. Du gör som du vill..men goda råd är dyra. Är det helt otänkbart att söka vård? Tänka mer långsiktigt, många tror att det svåra är o avgiftas...det är den enkla delen. Det svåra är att vara ren över lång tid, och det är där vården kommer in. Ofta drogar vi för att vi har trauman/diagnoser och smärtor. I vården kan man hitta grunden och medicinera den, och så försvinner behovet av att självmedicinera. Det är fortfarande väldigt stigmatiserande att söka vård för drogberoende. Lyssna på dem som kan helst av allt vården och i andra hand folk som tagit sig ur. Att lyssna på aktiva personer eller sig själv är det absolut mest ologiska man kan göra i din situation. Jag har hjälpt en hel del folk o varit stöd till dem så vill du PM:a så är det bara o göra det.
Citera
2023-12-18, 01:11
Medlem
Citat:

Var själv gravt opioidberoende (poly missbruk) men opioider var alltid grundstenen för mig och med det sagt så ska jag vara helt ärlig med dig.

Det är inte särskilt logiskt att ta till Bupe för att trappa ner ett Tramadol missbruk då Buprenorfin är mycket potentare och om du slutat få eufori av tramadol så är chansen överhängande att du kommer få någon form av eufori av ytterst små mängder buprenorfin.

Visst man kan lägga upp planer, som du - ta till benso för att ta av edgen etc.

Men det som alltid har fungerat bäst för mig över alla åren vare sig det var heroin, fentanyl eller vad det nu var jag använde så är det att klippa av helt och hållet.
Gör en snabb nedtrappning på de tramadol du har kvar, gör ett schema över max 1-2 veckor max där du relativt snabbt trappar ner dosen dagligen eller varannan dag.

Du KAN eventuellt kasta in 1 stesolid eller 2 den första veckan dag 2 till 4 MEN det är enbart om du inte redan har ett gamalt benzo missbrukstendens eller vet med dig att du har svårt att bryta.
För du kommer ganranterat få försmak för dem då din hjärna kommer börja förknippa benzon med något positivt vilket inte är bra i det dilemmat du redan sitter i och försöker komma ur.

Så därför är min rekommendation jag alltid ger folk och alltid gjort - trappa ner din dos och klipp utan hjälp.
Det kommer gå snabbast och lättast att bli clean och må bra snabbt i slutändan. Tro mig.
För allt du gör med att kasta in andra opioider som "dämpande" är att FÖRLÄNGA din avtändning.
Citera
2023-12-18, 07:36
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Var själv gravt opioidberoende (poly missbruk) men opioider var alltid grundstenen för mig och med det sagt så ska jag vara helt ärlig med dig.

Det är inte särskilt logiskt att ta till Bupe för att trappa ner ett Tramadol missbruk då Buprenorfin är mycket potentare och om du slutat få eufori av tramadol så är chansen överhängande att du kommer få någon form av eufori av ytterst små mängder buprenorfin.

Visst man kan lägga upp planer, som du - ta till benso för att ta av edgen etc.

Men det som alltid har fungerat bäst för mig över alla åren vare sig det var heroin, fentanyl eller vad det nu var jag använde så är det att klippa av helt och hållet.
Gör en snabb nedtrappning på de tramadol du har kvar, gör ett schema över max 1-2 veckor max där du relativt snabbt trappar ner dosen dagligen eller varannan dag.

Du KAN eventuellt kasta in 1 stesolid eller 2 den första veckan dag 2 till 4 MEN det är enbart om du inte redan har ett gamalt benzo missbrukstendens eller vet med dig att du har svårt att bryta.
För du kommer ganranterat få försmak för dem då din hjärna kommer börja förknippa benzon med något positivt vilket inte är bra i det dilemmat du redan sitter i och försöker komma ur.

Så därför är min rekommendation jag alltid ger folk och alltid gjort - trappa ner din dos och klipp utan hjälp.
Det kommer gå snabbast och lättast att bli clean och må bra snabbt i slutändan. Tro mig.
För allt du gör med att kasta in andra opioider som "dämpande" är att FÖRLÄNGA din avtändning.

Bra skrivet.

Benzoträsket är det värsta träsket att fastna i.
Har förstört min hjärna med den skiten, flera år av 20-25 blå / ikto per dag, fick krampanfall direkt vid abstinens, ofta psykoser. Fick väl en 6-7 seriösa grandmal anfall totalt i min karriär innan jag lyckades lägga av för gott.
Har nu som ett led i dem sista kramperna jag fick sista vändan när jag försökte lägga av själv, en allvarlig hjärtkomplikation, tydligen så störde krampen ut min hjärtrytm, låg kvar 2.5 veckor på sjukan(hjärtintensiven) med telemetri, hade 40 i puls, oregelbundna slag och 80/30 i tryck.

Visst nu är det bättre, men har något form av retledningsblocksge nu i hjärtat, ” vänstersidigt främre fascikelblock”,
Usch.

Pacemaker eventuellt när man är drygt 30-35 bast är inte så kul.
Men glad att jag lever och mår bra i övrigt, mycket tack vare Laro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in