2023-10-20, 21:27
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stacyiz
Behöver snabbt svar, tog kanske 0.8 mg sub igår klockan 23. Har 0 tolerans då jag endast tar när jag blir erbjuden men är så sugen på att köpa lite oxy. Kommer jag att få effekt om jag tar oxy klockan 23 ikv elr bör jag vänta längre?

För maximal effekt bör man vänta 5 dygn men det går att få effekt efter 2-3 dygn också.
När jag gick på 2-4 mg Buprenorfin per dag så väntade jag 2 dygn innan jag skulle ta Metadon. Jag fick en viss effekt men dag tre så blev den betydligt starkare.
Om jag inte hade varit så ivrig så skulle jag ha väntat 5 dygn men jag blev för ivrig.
En annan dag tog jag Morfin bara 24 timmar efter Buprenorfinintag; 0 effekt.
Citera
2023-10-20, 21:46
Medlem
KringExs avatar
Ni som ska testa Buprenorfin för första gången; följ inte trådens FAQ råd om att 1 mg är en bra nybörjados! Det är alldeles för starkt och det tror jag att många kan hålla med om.
En bra nybörjar dos är ca 0,2-0,4 mg nasalt. Vill man ta det sublingualt (under tungan) kan man ta 0,5 mg.
Ruset varar betydligt längre vid sublingual användning men är och andra sidan inte lika ekonomiskt som nasalt intag.
Buprenorfin är en väldigt lustig substans. Doser mellan 0,2 - 1 mg ger ett väldigt bra och euforiskt rus, men inte lika intensivt som Morfin eller Heroin.
Doser mellan 1-2 mg ger fortfarande ett bra välmående men svagare än vid de lägre doserna.
Doser på 2 mg och uppåt ger inte mer eufori utan där startar (enligt mig) Buprenorfinets terapeutiska användningsområde; man tappar drogsug på andra opioder och opiater och man blir lite allmänt slö och smärtfri.

Är det någon som tycker jag är helt ute och cyklar eller håller ni med?
Citera
2023-10-20, 22:40
Medlem
KringExs avatar
Enligt en amerikansk läkare så har Buprenorfin 3 gånger så hög affinitet än Naloxon på my-receptorn och på Fass står det Användning av Naloxon rekommenderas trots den MÅTTLIGA effekt den kan ha för att häva andningssymptomen orsakade av Buprenorfin jämfört med dess effekt på opioider med fullständig agonistisk effekt

Jag har aldrig tagit Suboxone intravenöst men om det stämmer så borde man ju inte åka på en avtändning om man tar det IV.
Eller vad säger ni som gör det?

Jag har såklart tagit Suboxone nasalt och Naloxon har en biotillänglighet på ca 47%. Jag får absolut ingen avtändning. Dock så tar det dubbelt så lång tid att få effekt än vid enbart Buprenrofin.
Tillslagstid med enbart Buprenorfin nasalt: Ca 20 min
Tillslagstid med Suboxone nasalt; Ca 40 min
Är det samma sak för er som injicerar? Förutom att ni förmodligen får effekt betydligt snabbare
Citera
2023-10-24, 13:35
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Enligt en amerikansk läkare så har Buprenorfin 3 gånger så hög affinitet än Naloxon på my-receptorn och på Fass står det Användning av Naloxon rekommenderas trots den MÅTTLIGA effekt den kan ha för att häva andningssymptomen orsakade av Buprenorfin jämfört med dess effekt på opioider med fullständig agonistisk effekt

Jag har aldrig tagit Suboxone intravenöst men om det stämmer så borde man ju inte åka på en avtändning om man tar det IV.
Eller vad säger ni som gör det?

Jag har såklart tagit Suboxone nasalt och Naloxon har en biotillänglighet på ca 47%. Jag får absolut ingen avtändning. Dock så tar det dubbelt så lång tid att få effekt än vid enbart Buprenrofin.
Tillslagstid med enbart Buprenorfin nasalt: Ca 20 min
Tillslagstid med Suboxone nasalt; Ca 40 min
Är det samma sak för er som injicerar? Förutom att ni förmodligen får effekt betydligt snabbare

Subuxone är allmänt sämre tycker jag. Behöver ca dubbelt så mycket för samma effekt som vanligt bup. Får man välja väl inne på Laro eller hur fungerar det?
Ska få börja med medicin snart, har mitt läkarbesök om en vecka ungefär, om jag blir insatt på annat än vanligt bup får man väl dra en ”klarar ej av apelsin/citrus smaken. Plus får betydligt mindre generellt drogsug med vanlig bup kontra subuxone.”
Citera
2023-10-25, 11:54
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limpwaldny
Subuxone är allmänt sämre tycker jag. Behöver ca dubbelt så mycket för samma effekt som vanligt bup. Får man välja väl inne på Laro eller hur fungerar det?
Ska få börja med medicin snart, har mitt läkarbesök om en vecka ungefär, om jag blir insatt på annat än vanligt bup får man väl dra en ”klarar ej av apelsin/citrus smaken. Plus får betydligt mindre generellt drogsug med vanlig bup kontra subuxone.”

På den laromottagning jag går på får man inte välja. Alla får börja med suboxone och sköter man sig eller får biverkningar av suboxone då får man byta. Men jag lämnar ständigt positiva urinprov på den ena substansen efter den andra så jag måste gå på suboxone
Citera
2023-10-29, 10:02
Medlem
Silverstöllens avatar
Citat:
Ni som ska testa Buprenorfin för första gången; följ inte trådens FAQ råd om att 1 mg är en bra nybörjados! Det är alldeles för starkt och det tror jag att många kan hålla med om.
En bra nybörjar dos är ca 0,2-0,4 mg nasalt. Vill man ta det sublingualt (under tungan) kan man ta 0,5 mg.
Ruset varar betydligt längre vid sublingual användning men är och andra sidan inte lika ekonomiskt som nasalt intag.
Buprenorfin är en väldigt lustig substans. Doser mellan 0,2 - 1 mg ger ett väldigt bra och euforiskt rus, men inte lika intensivt som Morfin eller Heroin.
Doser mellan 1-2 mg ger fortfarande ett bra välmående men svagare än vid de lägre doserna.
Doser på 2 mg och uppåt ger inte mer eufori utan där startar (enligt mig) Buprenorfinets terapeutiska användningsområde; man tappar drogsug på andra opioder och opiater och man blir lite allmänt slö och smärtfri.

Jävla bra att du lyfter det KringEx… Folk underskattar i regel hur mycket en viss dos varierar från person till person och sen är sub som du skrev en lustig substans. Vissa dagar alternerade det från nykterhet till noddande med 1-1,5h intervaller och det är väldigt olikt något annat. Kan inte understryka nog hur obehagligt det är att ta för mkt i början… Jag tyckte jag ”safe-ade” och körde halva det som stod i faq’en och jag spydde som en gris i 12h. Bättre att testa en gång med 0.2mg och se hur det ter sig, får du ingen effekt så kan man testa dubbla nästa dag/tillfälle. Skulle säga att alla borde tänka så när det gäller opi’s överlag, rätt betydande risk att man inte får möjlighet att testa en gång till annars.

Fridens
Citera
2023-11-11, 09:21
Medlem
Hej!

En fråga till er Kvinnor som finns här, jag har gått på Sub i ett par år nu och jag slutade få min mens förra året där i vintras/våras.
Jag vet att det är vanligt att detta händer tjejer/kvinnor, MEN jag vill jätte gärna höra hur det har varit för er med det här? Efter hur länge på sub försvann eran mens, har det kommit tillbaka någon gång efter ett par månader/år utan den? Och mår ni bra ö
Övrigt annars trots ingen mens?
Jag har ej varit till någon läkare för det här så om ni träffat läkare osv för det så tänkte jag att alla tips och råd är välkomna för mig.

Mvh
Citera
2023-11-11, 19:46
Medlem
Citat:

100 % instämmer
Citera
2023-11-11, 19:56
Medlem
Kan man alternera sub och tramadol om man tar sub i små doser som 0,5-1mg om man vill få lite skon effekt själv tycker jag som tagit sub nasalt i många år inte ger skönt rus efter 1-2 mg ända gången är om man är utan ofrivilligt hamnar på häktet psyket eller liknande dock får ja inte samma effekt som tramadol nu som innan när man började med opiater då hade ja iofs aldrig tagit sub men saknar tramadol känslan då ja tyckte den hade lite av en aktiverande effekt som sub saknar ..
Citera
2023-11-21, 16:48
Medlem
limpwaldnys avatar
Ni på Laro som tar Subutex, hur fick ni till att byta från subuxone? Jag står på subuxone ,men hoppas på att få byta till vanlig Subutex men, hoppas på att hitta lite tips om vad folk uppgett för biverkningar/anledning till att få byta.
Jag hoppas det inte blir så jävlas omständigt men med tanke på hur omständigt allt är på mottagningen jag går på så kommer det antagligen ta as mkt energi och tid innan jag övertalat dem.
Senast redigerad av limpwaldny 2023-11-21 kl. 17:02.
Citera
2023-11-21, 21:26
Medlem
Lite nyfiken på en sak. Har haft 5 st buprenorfinplåster på mig i 6 dagar slet av dom idag. Det var 5 mikrogram/timme.

Hur mycket har jag då sammanlagt brukat på dessa 6 dagar, någon som har koll på de?
Citera
2023-11-24, 04:58
Medlem
3.6 mg om jag inte räknat helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här