Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
I en uppåtgående ekonomi, med stigande löner och fastighetsvärden som kanske överträffar den genomsnittliga inflationen stämmer det ju. Lånen blir allt mindre i förhållande till disponibel inkomst. Men i det svenska nuläget är det väl mer tveksamt. Vi har ju närmast deflation just nu.
Sen anser jag att det är alldeles för stort fokus på räntan. En sund ekonomi ska klara att ha tillväxt med en normal räntenivå på säg 5%. Att ekonomin är beroende av i princip nollränta för att fungera är ett varningstecken.
Sverige har länge haft för hög arbetslöshet och har därmed ett dåligt utgångsläge inför den här nedgången och det beror i mångt och mycket på den oflexibla och utdaterade "svenska modellen", med allt ifrån en stel arbetsmarknad till en icke fungerande hyresmarknad för bostäder.
Jag håller med.
- Jag är övertygad om, utan en djupgående analys av ekonomiska och politiska faktorer, att skattepengar slösas bort utan att generera önskad effekt. Om vi hade haft en mer effektiv användning av dessa medel, skulle det troligen ha varit möjligt att sänka skattesatserna betydligt, kanske till så lågt som 10%, jämfört med dagens 30% och däröver.
- Anställning och företagsverksamhet verkar vara för kostsamma i dagens läge. Diskuterade nyligen med en vän inom spelindustrin som uttryckte hur utmanande det är att driva sitt eget företag inom den sektorn. Exempelvis kan användningen av en spelmotor innebära att en viss andel av vinsten går till dem, när du sedan publicerar din produkt på plattformar såsom Steam eller liknande tar de också en del av vinsten, och därefter kommer den svenska staten och kräver ytterligare andel i form av skatt. Det blir en sammansättning av avgifter och skatter som väsentligt påverkar den faktiska vinsten och gör det utmanande för företagare att verka lönsamt inom branschen.
- Vidare har Sverige varit återhållsamt när det gäller elproduktion. Möjligen borde vi ha investerat i både kärnkraftverk och kolkraftverk, eftersom ett modernt samhälle är starkt beroende av el och efterfrågan förväntas öka.
- Invandringen kostar 300 miljarder per år och genererar inget annat är problem på samhällsnivå.
Hade velat kikat in i ett parallellt universum 20 år bakåt i tiden där de Nordiska länder skapade en Union, satsade på kärnkraft och har 0 asylinvandring och 0 importerad religion.