2023-11-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Konkurserna i Sverige har ju ökat 16 månader i rad så inte så överraskande: https://www.dagensps.se/foretag/nytt-rekord-i-konkurser-i-november/
Ja precis och efter konkurserna brukar arbetslösheten följa.
Citera
2023-11-30, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
BNP har minskat.
Din egna ekonomi är fullständigt irrelevant.. Fattar du inte det?

Vems ekonomi är det som avgör när jag ska känna mig fattig då?
Citera
2023-11-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Tja, vi har troligtvis Europas sämsta regering. Finansminister är en inkompetent ruggUggla.
Det här beror inte på finansen om du nu trodde det. Det beror på att RB inte höjde räntan i tid.
Citera
2023-11-30, 13:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Det betyder att det är nu är kört för oss bolånetorskar när Riksbanken kommer höja räntan till 10%. Åtminstone om man får tro alla makroekonomiska-profeter här på FB.

Och med Bolånetorsk menas oss som belånat våra bostäder och gjort profit (som ej går att jobba ihop) på dessa under åren med billiga pengar.

10%? ska man lita på de här i forumet kommer den att sitta på 10000% samtidigt som banken kommer att tända eld på ditt hus.

De enda som vinner är de som sitter i hyresrätt där absolut inget kommer bli dyrare.

Nä men seriöst. Har man bra buffert och bra koll på in och utflöden kommer man kunna spara lite mindre men rida ut stormen.
Citera
2023-11-30, 13:07
Medlem
Först lockar man med 0-ränta sen när tillräckligt många huggit drar man hårt i spöet och krokar dom, sen blir dom en lydig inkomst för resten av deras liv, vaccinera dom året om, inflationera dom, de är tacksamma om de får gå till jobbet och betala skatt
Citera
2023-11-30, 13:10
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Sverige har nu haft fallande BNP i två på varandra följande, kvartal.

Vad betyder detta för framtiden?

Kommer räntan att stiga?

Kommer räntan att sjunka?

Kommer arbetslösheten att öka?

https://sverigesradio.se/artikel/sverige-gar-in-i-recession
Det kommer att gå någon vecka innan de rapporterar om minskad inflation och en ljus Svensk framtid.
Det var väl ungefär en vecka sedan som dom avblåste krisen?
Dom håller ju på så där, jag tror inte de vet själva dom vill bara ha oss på tå och framåtlutande så att vi lyder minsta vink.
Citera
2023-11-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Vems ekonomi är det som avgör när jag ska känna mig fattig då?
Jag kan inte svara på när du känner dig fattig.
Citera
2023-11-30, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I en uppåtgående ekonomi, med stigande löner och fastighetsvärden som kanske överträffar den genomsnittliga inflationen stämmer det ju. Lånen blir allt mindre i förhållande till disponibel inkomst. Men i det svenska nuläget är det väl mer tveksamt. Vi har ju närmast deflation just nu.

Sen anser jag att det är alldeles för stort fokus på räntan. En sund ekonomi ska klara att ha tillväxt med en normal räntenivå på säg 5%. Att ekonomin är beroende av i princip nollränta för att fungera är ett varningstecken.

Sverige har länge haft för hög arbetslöshet och har därmed ett dåligt utgångsläge inför den här nedgången och det beror i mångt och mycket på den oflexibla och utdaterade "svenska modellen", med allt ifrån en stel arbetsmarknad till en icke fungerande hyresmarknad för bostäder.

Jag håller med.

- Jag är övertygad om, utan en djupgående analys av ekonomiska och politiska faktorer, att skattepengar slösas bort utan att generera önskad effekt. Om vi hade haft en mer effektiv användning av dessa medel, skulle det troligen ha varit möjligt att sänka skattesatserna betydligt, kanske till så lågt som 10%, jämfört med dagens 30% och däröver.

- Anställning och företagsverksamhet verkar vara för kostsamma i dagens läge. Diskuterade nyligen med en vän inom spelindustrin som uttryckte hur utmanande det är att driva sitt eget företag inom den sektorn. Exempelvis kan användningen av en spelmotor innebära att en viss andel av vinsten går till dem, när du sedan publicerar din produkt på plattformar såsom Steam eller liknande tar de också en del av vinsten, och därefter kommer den svenska staten och kräver ytterligare andel i form av skatt. Det blir en sammansättning av avgifter och skatter som väsentligt påverkar den faktiska vinsten och gör det utmanande för företagare att verka lönsamt inom branschen.

- Vidare har Sverige varit återhållsamt när det gäller elproduktion. Möjligen borde vi ha investerat i både kärnkraftverk och kolkraftverk, eftersom ett modernt samhälle är starkt beroende av el och efterfrågan förväntas öka.

- Invandringen kostar 300 miljarder per år och genererar inget annat är problem på samhällsnivå.

Hade velat kikat in i ett parallellt universum 20 år bakåt i tiden där de Nordiska länder skapade en Union, satsade på kärnkraft och har 0 asylinvandring och 0 importerad religion.
Citera
2023-11-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det kommer att gå någon vecka innan de rapporterar om minskad inflation och en ljus Svensk framtid.
Det var väl ungefär en vecka sedan som dom avblåste krisen?
Dom håller ju på så där, jag tror inte de vet själva dom vill bara ha oss på tå och framåtlutande så att vi lyder minsta vink.
Nja parametrarna brukar följa efter varandra

1) Höjd inflation.
2) Höjda räntor.
3) Fallande inflation (beroende på 2).
4) Ökande antal konkurser (beroende på 2.
5) Ökande arbetslöshet (beroende på 4).
6) Stabil och låg inflation (beroende på 5 och 6).

Vi befinner oss vid 3,5 i cykeln, ungefär.
Citera
2023-11-30, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Asså jag förstår inte den här hysterin. Vi är en barnfamilj på 4 st. Bor i villa, lån på 1,5~. Medelklass jobb båda två. Strax under 80k i inkomst. Vi har det hur bra som helst. Sparat snitt 10k i månaden sista 5 månaderna (dvs sparat ihop 50k) medan alla skriker att ekonomin går under. Har dessutom köpt mer julklappar till ungarna än vad jag någonsin gjort tidigare. Vad är det jag missar? Har verkligen folk det så jävla svettigt?
Det visar om något att räntorna kommer att höjas markant i närtid.
Citera
2023-11-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Först lockar man med 0-ränta sen när tillräckligt många huggit drar man hårt i spöet och krokar dom, sen blir dom en lydig inkomst för resten av deras liv, vaccinera dom året om, inflationera dom, de är tacksamma om de får gå till jobbet och betala skatt
Ja, Det stora felet var att man inte höjde räntorna signifikant, efter pandemin.
Citera
2023-11-30, 13:37
Medlem
Det finns ett sätt att rädda hela ekonomin och göra Sverige till den starkaste ekonomin i hela EU. Men ni vill ju aldrig lyssna på vad jag säger.
Senast redigerad av Sskrruvdrucken 2023-11-30 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in