2023-11-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Kommunerna och regionen blöder pengar som såll samtidigt och de lär ju vara skyldiga en del även om staten är lågt belånad?

Så sant, där finns det också ofantliga skulder.
Citera
2023-11-30, 10:21
Medlem
Konkurserna i Sverige har ju ökat 16 månader i rad så inte så överraskande: https://www.dagensps.se/foretag/nytt-rekord-i-konkurser-i-november/
Citera
2023-11-30, 10:46
Medlem
Prokloss avatar
Tja, vi har troligtvis Europas sämsta regering. Finansminister är en inkompetent ruggUggla.
Citera
2023-11-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Tja, vi har troligtvis Europas sämsta regering. Finansminister är en inkompetent ruggUggla.

Ojdå en sosse som inte kan se att detta som händer nu inte poppat upp på kort tid.
Citera
2023-11-30, 11:33
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Men herregud är du dum i huvudet eller vill du bara leka duktig?

Finns många med betydligt lägre löner än er som tagit stora lån. Lån på 2-3miljoner och rörliga lån är ganska vanligt.

2 500 000 i lån och en ränta på 5% ger ju 125k bara i ränta. Lägg därtill övriga poster som blivit dyrare energi osv..

Vad som är ekonomiskt smart är en annan diskussion, detta är verkligheten för många idag..

Efter ränteavdrag blir det 7479kr mån. Vad kostar det att hyra 4 rum kök + parkering+el ? I mindre stad där jag bor ligger det mellan 13-15tkr. Det är i stort sätt samma peng som för ett hus per månad.
Citera
2023-11-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Asså jag förstår inte den här hysterin. Vi är en barnfamilj på 4 st. Bor i villa, lån på 1,5~. Medelklass jobb båda två. Strax under 80k i inkomst. Vi har det hur bra som helst. Sparat snitt 10k i månaden sista 5 månaderna (dvs sparat ihop 50k) medan alla skriker att ekonomin går under. Har dessutom köpt mer julklappar till ungarna än vad jag någonsin gjort tidigare. Vad är det jag missar? Har verkligen folk det så jävla svettigt?
BNP har minskat.
Din egna ekonomi är fullständigt irrelevant.. Fattar du inte det?
Citera
2023-11-30, 12:00
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Ojdå en sosse som inte kan se att detta som händer nu inte poppat upp på kort tid.

Idiot! Vad får dig att tro att jag är sosse ? tror du allt kretsar sig kring 8 riksdags partier

Fick jag bestämma så skulle jag definitivt reformer om nuvarande skattesystem Och bidragssystemet….
Citera
2023-11-30, 12:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Läs? Jag har varit med i två kriser och lågkonjunkturer tidigare. Du inser att ett bostadslån på 800k på nittiotalet var enormt? Ja vissa strök med, men de som höll ut vann. Polaren köpte en stor villa med pool i ett eftertraktat område 2008, för 2.4m. Folk trodde han var GALEN, sen kom krisen och han fick höra att han skulle gå under. Sålde för 8.5m 2019.

Så här har det hållit på varje kris sedan åtminstone andra världskriget, men du, ja du och dina gelikar, har DEN RIKTIGA SANNINGEN

Grattis, lycka till i livet 👍🏼
Läs lilla vän, tror du på allvar att vi kommer ha samma resa igen som vi gjort från 80 talet? Tror du det? Vi kommer gå från en hårt reglerad ekonomi till en öppen, från fast växelkurs till flytande, från högt statligt budgetunderskott och höga marginalskatter till lågt budgetunderskott och sänkta inkomstskatter. Från en värld fylld med handelstullar till handelsavtal och globalisering, kraftigt ökad produktivitet tack vare digitalisering och internet samt fallande räntor tack vare mindre regleringar för kapital. Ett penningtryckande utan like som blåst upp tillgångspriser för fastigheter och aktier.

Lycka till
Citera
2023-11-30, 12:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I en uppåtgående ekonomi, med stigande löner och fastighetsvärden som kanske överträffar den genomsnittliga inflationen stämmer det ju. Lånen blir allt mindre i förhållande till disponibel inkomst. Men i det svenska nuläget är det väl mer tveksamt. Vi har ju närmast deflation just nu.

Sen anser jag att det är alldeles för stort fokus på räntan. En sund ekonomi ska klara att ha tillväxt med en normal räntenivå på säg 5%. Att ekonomin är beroende av i princip nollränta för att fungera är ett varningstecken.

Sverige har länge haft för hög arbetslöshet och har därmed ett dåligt utgångsläge inför den här nedgången och det beror i mångt och mycket på den oflexibla och utdaterade "svenska modellen", med allt ifrån en stel arbetsmarknad till en icke fungerande hyresmarknad för bostäder.
Problemet är att folk verkar tro att vi per automatik kan göra samma resa en gång till som vi har gjort de senaste 35 åren och då bara inte i Sverige utan globalt.
Inflation äter penningvärde, lånen tappar i värde med det gör allt noterat och ägt i samma valuta.
Sjunkande köpkraft gör dessutom att det blir svårt att hålla igång priskarusellen vilket vi ser.
Citera
2023-11-30, 12:35
Avslutad
Det är ju omöjligt! Vi har ju tagit emot halva Mellanöstern och det skulle löna sig... Kanske om 100 år?
Citera
2023-11-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Landet dalar kraftigt nu. Tycker extremt synd om er som äger bostäder eller annat baserat på svenska kronan. Ni kommer förlora ALLT.

Allt ja, tak över huvudet antar jag. Om man har en bra marginal eller bundna lån i 10 år.
Citera
2023-11-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Recession är nyttigt - skiljer ax från vete...

Recession är en översyn, en korrigering...

Recession är existentiellt...

Recession är en förutsättning...
Absolut är det så i den situation som råder nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in