2023-11-06, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
ja
speciellt i början av medicinering är det strängare än när patienten har bevisats att det får det att fungera, men man har såklart aldrig 100% garanti på att man inte får psykos eller hjärtstopp när man kör bil, det är helt naturligt att det är strikt om det är fara också, men vet i Norge att det finns bipolära personer som kör både lastbil och buss där medicineringen har fungerat perfekt i många år...

Det är nog större chans att han tog självmord på grund av den kommande ensamheten i nord Norge.
När han inte fick köpa en hund kanske det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Om Terje faktiskt hade fobi för tunnlar kan resan till Muskö varit en utlösande faktor för självmordet.
Man får även känslan att resan ut till Muskö kanske var menad som The End, det fanns ingen återvändo, antingen måste han igenom tunneln igen, eller så fick livet ett slut i havet.
Citera
2023-11-06, 11:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Det är nog större chans att han tog självmord på grund av den kommande ensamheten i nord Norge.
När han inte fick köpa en hund kanske det var droppen som fick bägaren att rinna över.
Om Terje faktiskt hade fobi för tunnlar kan resan till Muskö varit en utlösande faktor för självmordet.
Man får även känslan att resan ut till Muskö kanske var menad som The End, det fanns ingen återvändo, antingen måste han igenom tunneln igen, eller så fick livet ett slut i havet.

Ja, folk har tagit livet av sig av så många anledningar så en läskig tunnel kan säkert vara en anledning till att bägaren välter och absolut allt blir svart
men nu var syftet med huset i norr i första hand att använda som fritidshus och ev. hyra ut så att det skulle betyda något ensamhet tvivlar jag lite på, men man vet aldrig vad som händer i någons huvud och hunden verkade betyda något för honom också...

och det finns några som säger att de åker till andra ställen än vad de faktiskt gör när de tar livet av sig för att undvika att någon som kan förstå vad som ska hända kommer och hindra dem...
att gissa och tänka vad som egentligen hände Terje är inte lätt det är säkert...
Citera
2023-11-06, 16:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Ja, folk har tagit livet av sig av så många anledningar så en läskig tunnel kan säkert vara en anledning till att bägaren välter och absolut allt blir svart
men nu var syftet med huset i norr i första hand att använda som fritidshus och ev. hyra ut så att det skulle betyda något ensamhet tvivlar jag lite på, men man vet aldrig vad som händer i någons huvud och hunden verkade betyda något för honom också...

och det finns några som säger att de åker till andra ställen än vad de faktiskt gör när de tar livet av sig för att undvika att någon som kan förstå vad som ska hända kommer och hindra dem...
att gissa och tänka vad som egentligen hände Terje är inte lätt det är säkert...

Nä, det är ofta det som "stör". Om det finns omständigheter som skulle kunna vara indikation på så kallat "foul play" men likväl kunna vara gjort av ett BO själv för att den i vissa situationer inte agerar som genomsnittliga normala människan. Schizofrena i psykos har ju ofta ganska specifikt beteendemönster som friska människor kan ha svårt att tro på och därför har svårt att tro på eller acceptera att hen gjort det själv (exempelvis stängt in sig i ett trångt utrymme).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-06 kl. 16:41.
Citera
2023-11-07, 09:15
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, det är ofta det som "stör". Om det finns omständigheter som skulle kunna vara indikation på så kallat "foul play" men likväl kunna vara gjort av ett BO själv för att den i vissa situationer inte agerar som genomsnittliga normala människan. Schizofrena i psykos har ju ofta ganska specifikt beteendemönster som friska människor kan ha svårt att tro på och därför har svårt att tro på eller acceptera att hen gjort det själv (exempelvis stängt in sig i ett trångt utrymme).

Ja, självklart i en depressiv psykos kan ett självmord ske på sätt och platser som inte ens den vildaste fantasi kan föreställa sig...
om detta är sjukdomsrelaterat så är det inte lätt att komma på ställen att leta efter Terje, även om det var kallt och mörkt när han lämnade bilen så kunde han i teorin ha gått en bra bit innan han antingen gjorde något själv eller någon har hänt han...
Citera
2023-11-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsQK
Här är vi på samma spår och snokar. PÅL och Terje är inte helt olika till utseendet om man inte har dom bredvid varandra och kan kolla och jämföra. Terje var aldrig på Muskö! Det är en teori.

Jag tror inte heller Terje tog sig ut på Muskö och jag tror inte på någon psykoshistoria. Däremot är jag inte helt säker på att Terje skulle vara död… nånting säger mig att han har pengar och hållet sig gömd. Hur kommer Lollans case in i det här?
Citera
2023-11-30, 02:02
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obmud
Jag tror inte heller Terje tog sig ut på Muskö och jag tror inte på någon psykoshistoria. Däremot är jag inte helt säker på att Terje skulle vara död… nånting säger mig att han har pengar och hållet sig gömd. Hur kommer Lollans case in i det här?
För er som inte att Terje befann sig på Muskö återstår några aaker att förklara. Systerdottern blev uppringd från Terjes mobil då den befann sig på Muskö. Enligt henne var det Terje som ringde. Skulle det vara någon annan som ringde innebär det att systerdottern ljuger och är inblandad i försvinnandet eller att någon ringde upp henne och utgav sig för att vara Terje och att denne lyckades lura henne. Inget av alternativen känns direkt trovärdigt tycker jag . Dessutom uppgav vakten att det var Terje han pratade med ca 17:30 och att han frågade efter en adress.

I dag är det förresten på dagen 2 år sedan han satte sig i bilen och åkte iväg för att slutföra köpet av stugan i Nordnorge och fortfarande spårlöst försvunnen. Vad fan hände egentligen..?
Senast redigerad av bottenpaflaskan 2023-11-30 kl. 02:04.
Citera
2023-11-30, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
För er som inte att Terje befann sig på Muskö återstår några aaker att förklara. Systerdottern blev uppringd från Terjes mobil då den befann sig på Muskö. Enligt henne var det Terje som ringde. Skulle det vara någon annan som ringde innebär det att systerdottern ljuger och är inblandad i försvinnandet eller att någon ringde upp henne och utgav sig för att vara Terje och att denne lyckades lura henne. Inget av alternativen känns direkt trovärdigt tycker jag . Dessutom uppgav vakten att det var Terje han pratade med ca 17:30 och att han frågade efter en adress.

I dag är det förresten på dagen 2 år sedan han satte sig i bilen och åkte iväg för att slutföra köpet av stugan i Nordnorge och fortfarande spårlöst försvunnen. Vad fan hände egentligen..?

Det har hänt förr att släktingar beställer mord för att ärva tex, känns som det enda logiska i det här sammanhanget. Inte omöjligt att mördaren ringde systerdottern för att säga att det var klart.
Att Terje, om det nu var han, ringer systerdottern är för mig obegripligt.
Terje hade ju knappat in PÅLs adress redan i Norge, kanske finns det kopplingar till Kårstaligan och systerdottern, eller om systerdottern kände Louise.
Senast redigerad av Enotroligkille 2023-11-30 kl. 09:20.
Citera
2023-11-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille

Du tar fan inte livet av dig när du äntligen har köpt ditt drömställe för semester och fiske. Och det var inte Terje som körde in bilen i bommen. Du använder inte din nyinköpta stora 4x4 pickup för att köra ner en bom som du inte har en kod till, du kastar över ett rep och drar skiten iväg.

Hade Terje verkligen fobi för tunnlar? Som jag förstår det så gillade han inte dem, det är inte samma sak som fobi. Om han verkligen hade haft en fobi hade han aldrig kört till Muskö.
Senast redigerad av Sharkimedes 2023-11-30 kl. 10:50.
Citera
2023-11-30, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Du tar fan inte livet av dig när du äntligen har köpt ditt drömställe för semester och fiske. Och det var inte Terje som körde in bilen i bommen. Du använder inte din nyinköpta stora 4x4 pickup för att köra ner en bom som du inte har en kod till, du kastar över ett rep och drar skiten iväg.

Hade Terje verkligen fobi för tunnlar? Som jag förstår det så gillade han inte dem, det är inte samma sak som fobi. Om han verkligen hade haft en fobi hade han aldrig kört till Muskö.

Möjligt att systerdottern ljuger?
Ingen vet ju vad som sades i telefonen, att det ringdes ett samtal lär polisen kollat upp förmodar jag.
Men man ska inte vara för säker på det heller?
Citera
2023-11-30, 17:46
Medlem
Jag säger inte att han inte var på Muskö, däremot vet vi inte ifall han var förföljd, eller hade folk i bilen. Jag betvivlar att vakten sökte av bilen med ficklampa vid det tillfället de ska ha samtalat.

Tror inte heller på någon psykos, eller dylikt. Att man som bipolär kan göra besvärliga saker när man har sina skov är jag väl medveten om, men nej jag lägger den teorin sist i min lista.
Citera
2023-11-30, 19:33
Avslutad
Citat:
Jag säger inte att han inte var på Muskö, däremot vet vi inte ifall han var förföljd, eller hade folk i bilen. Jag betvivlar att vakten sökte av bilen med ficklampa vid det tillfället de ska ha samtalat.

Tror inte heller på någon psykos, eller dylikt. Att man som bipolär kan göra besvärliga saker när man har sina skov är jag väl medveten om, men nej jag lägger den teorin sist i min lista.

Eller att det var någon som skulle möta Terje på Muskö. Att vakten inte kommer ihåg adressen som Terje skulle till är synd.
Möjligen ligger han i någon frysbox på Muskö, alternativt nedgrävd eller slängd i en brunn.
Finns det inga övergivna byggnader där?
Vill man få någon att försvinna är Muskö ett utmärkt ställe med många no-go zoner.
Senast redigerad av Enotroligkille 2023-11-30 kl. 19:38.
Citera
2023-11-30, 19:49
Medlem
Citat:

Inte jag heller tror på någon psykoeller dylikt. Möjligtvis en hjärtattack eller något dylikt. Men då borde karln ha hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in