2023-10-30, 15:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyre
Kanskje han inte er så bra på GPS?
Det er ju bara gissning forstås, men det kan va andra som har knappat inn dom adr. TJ kan va helt noob for alt vi vet?
Blir veldigt hypotetisk, men vi kan ju inte va 100 på at er TJ som knappat inn dom...

Eller ett vilseledande, eller att tanken var att han skulle dit senare, på väg uppöver? Eftersom han åkt runt kring södra S-holm, Lidingö.
Citera
2023-10-30, 15:17
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Kanskje han inte er så bra på GPS?
Det er ju bara gissning forstås, men det kan va andra som har knappat inn dom adr. TJ kan va helt noob for alt vi vet?
Blir veldigt hypotetisk, men vi kan ju inte va 100 på at er TJ som knappat inn dom...
Det har du såklart helt rätt i. Med tanke på att polisen inte ens visste att bilen hade gps så är det ju högst oklart om dom kollat den på fingeravtryck. Borde det inte gå att få fram data
från gpsen exakt vilken tid adresserna knappades in och var bilen då befann sig?
Om alla adresser lades in direkt då han körde hemifrån eller om de knappades in allt eftersom skulle ju vara ett stort steg framåt att få veta.
Citera
2023-10-30, 15:23
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller ett vilseledande, eller att tanken var att han skulle dit senare, på väg uppöver? Eftersom han åkt runt kring södra S-holm, Lidingö.
Du tänker att adresserna knappades in som ett villospår?
Det är ju såklart tänkbart men varför inte köra med den helt avslagen ist?
För då hade han ju inte lämnat några spår alls.
Citera
2023-10-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
ville varit dumt vilseledande isf. da hans mobil kan knyttas til omdedlbar nærlek till dom flesta...
Citera
2023-10-30, 18:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
ville varit dumt vilseledande isf. da hans mobil kan knyttas til omdedlbar nærlek till dom flesta...

Jo det är sant. Men man får ju intryck av att han skulle träffa folk, eller om han var ute efter något specifikt.
Citera
2023-10-31, 11:19
Avslutad
Citat:

Om inte PÅL gjorde misstaget och knappade in sin egen adress samt til Kårsta, han trodde kanske att han kunde sälja bilen till Kårstaligan.
Sedan dumpades bilen på Muskö.
Med tanke på hur klantig polisen varit förvånar mig det det inte om man missat DNA.
Eventuella hundhår skulle kunna förklaras genom att Terje planerade hundköp.
Senast redigerad av Enotroligkille 2023-10-31 kl. 11:23.
Citera
2023-10-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Om inte PÅL gjorde misstaget och knappade in sin egen adress samt til Kårsta, han trodde kanske att han kunde sälja bilen till Kårstaligan.
Sedan dumpades bilen på Muskö.
Med tanke på hur klantig polisen varit förvånar mig det det inte om man missat DNA.
Eventuella hundhår skulle kunna förklaras genom att Terje planerade hundköp.

Här är vi på samma spår och snokar. PÅL och Terje är inte helt olika till utseendet om man inte har dom bredvid varandra och kan kolla och jämföra. Terje var aldrig på Muskö! Det är en teori.
Citera
2023-10-31, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrsQK
Här är vi på samma spår och snokar. PÅL och Terje är inte helt olika till utseendet om man inte har dom bredvid varandra och kan kolla och jämföra. Terje var aldrig på Muskö! Det är en teori.

Mm finns likheter helt klart.
Rånet skedde någon annanstans.
PÅL kan ha kollat GPSn hur långt han hade hem om han hade ont om bensin i tanken. Har man nyss stulit en bil vill man nog inte tanka det första man gör.
Citera
2023-10-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Mm finns likheter helt klart.
Rånet skedde någon annanstans.
PÅL kan ha kollat GPSn hur långt han hade hem om han hade ont om bensin i tanken. Har man nyss stulit en bil vill man nog inte tanka det första man gör.

Jag kan inte sluta tänka på det här med att hans telefon slogs av i Täby på kvällen den sista november… och om man kollar på Kårstaligan när dom kidnappade den där mannen och höll honom i instängd i Kårsta så användes en lägenhet i Täby för att locka fram den här mannen som dom skulle kidnappa, om jag inte är helt ute och cyklar.

Det som talar emot allting är ju att han pratar med sin systerdotter som jag uppfattar det mellan att han stött på vakten och att bommen ska ha forserats.

Men å andra sidan, vem säger att bilen övergavs där och då? Eftersom dom boende inte hittade bilen förrän dagen därpå, kanske man åkte dit och ställde den där senare på kvällen? Man kanske inte ska ta för givet att bilen placerades där vid samma tillfälle som bommen forcerades!

Och stollarna i Kårsta verkar ju ha koll på hur man gömmer folk, inte ett spår av Louise sedan hennes försvinnande vid ungefär samma tidpunkt som Terje. Vart hon en för stor risk när man insåg att saker började gå söderut? Kanske skulle hon få dom fällda för mord ifall hon började prata och man valde att likvidera risken.
Citera
2023-11-01, 00:17
Medlem
Skyliner.s avatar
Jag tror fortfarande den där vakten vet mer.
Antagligen beordrad från högre höjder att sudda ut eventuella faror som skulle kunna kopplas till spionage, informationssök, utmarkeringar, foto/dokumentering av området, för rikets säkerhet må tro?

Det är som sagt i ett militärområde.
Kvällstid.
Terje ställde antagligen 1 eller flera frågor för mycket till vakten. På norska.
Uppträdde annorlunda.
Misstankar fattades.
Utraderas från jordens yta.
Fake crimescene iordningställs utan spår.
Mission accomplished?
Nobody gonna know.
Yes detta verkar mest sannolikt enligt mig.
Desto längre tiden går desto mer övertygad är jag.
Och vakten kommer knappast tjalla.

Sen varför Terje var just där, just då- det vet endast han själv och en handfull fler personer.
Och dessa personer kommer antagligen heller aldrig tjalla med risk för att bli utraderade även dom. Eller med risk att de blir misstänkta för något de aldrig gjort, eller påkomna för nånting annat som inte har med just dödsfallet att göra.

Så jag tror helt enkelt aldrig att vi kommer få veta. 🤷🏻‍♀️
Citera
2023-11-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jag tror fortfarande den där vakten vet mer.
Antagligen beordrad från högre höjder att sudda ut eventuella faror som skulle kunna kopplas till spionage, informationssök, utmarkeringar, foto/dokumentering av området, för rikets säkerhet må tro?

Det är som sagt i ett militärområde.
Kvällstid.
Terje ställde antagligen 1 eller flera frågor för mycket till vakten. På norska.
Uppträdde annorlunda.
Misstankar fattades.
Utraderas från jordens yta.
Fake crimescene iordningställs utan spår.
Mission accomplished?
Nobody gonna know.
Yes detta verkar mest sannolikt enligt mig.
Desto längre tiden går desto mer övertygad är jag.
Och vakten kommer knappast tjalla.

Sen varför Terje var just där, just då- det vet endast han själv och en handfull fler personer.
Och dessa personer kommer antagligen heller aldrig tjalla med risk för att bli utraderade även dom. Eller med risk att de blir misstänkta för något de aldrig gjort, eller påkomna för nånting annat som inte har med just dödsfallet att göra.

Så jag tror helt enkelt aldrig att vi kommer få veta. 🤷🏻‍♀️
Så din teori är att en norrman ställde ”fel” fråga till vaktsoldaten på Muskö och därför likviderades?
Citera
2023-11-01, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Så din teori är att en norrman ställde ”fel” fråga till vaktsoldaten på Muskö och därför likviderades?
Det vanligaste och också mest sannolika är att någon haft ihjäl Terje på grund av något och sedan gömt kroppen eller slängt den i havet. Det där komplicerade med konspirationsteorier osv. Då hade man såklart tagit hand om bilen också o inte låtit den stå kvar med gps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in