2023-11-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja det finns olika anledningar men den allt överskuggande var den alltför låga räntan; hade räntan varit högre hade man inte behövt så mycket sjöfrakter.

Jag håller med dig att räntan borde höjts tidigare. Framförallt i små steg. Jag tror dock att Corona ställde till det för många centralbanker.

Men du får också fråga dig vad du får med sjöfrakt. Det räcker med att du tittar lite noggrannare på dina saker hemma som kläder, elektronik osv och var de kommer ifrån. Kommer dom från närområdet hade de kostat något helt annat..
Citera
2023-11-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Jag håller med dig att räntan borde höjts tidigare. Framförallt i små steg. Jag tror dock att Corona ställde till det för många centralbanker.

Men du får också fråga dig vad du får med sjöfrakt. Det räcker med att du tittar lite noggrannare på dina saker hemma som kläder, elektronik osv och var de kommer ifrån. Kommer dom från närområdet hade de kostat något helt annat..
Jag köper det mesta på second-hand.
Citera
2023-11-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Men herregud är du dum i huvudet eller vill du bara leka duktig?

Finns många med betydligt lägre löner än er som tagit stora lån. Lån på 2-3miljoner och rörliga lån är ganska vanligt.

2 500 000 i lån och en ränta på 5% ger ju 125k bara i ränta. Lägg därtill övriga poster som blivit dyrare energi osv..

Vad som är ekonomiskt smart är en annan diskussion, detta är verkligheten för många idag..

Jag kan erkänna att jag också tänker lite så där, och då tjänar jag en bra bit under median. Ingen jag känner eller någon i min familj verkar att ha det särskilt tufft, men då sitter ingen med enorma lån heller för den delen. Samliga är väl dock lägre medelklass och arbetarklass på landsbygden och då sitter man inte med höga lån så ofta. Kan förstå att det känns tungt när räntan fördubblats om man är skyldig 3 mille.

Har lite svårt att ta in när folk klagar på att maten är dyr dock, köper man inte en massa halv- och helfabrikat klarar man sig bra, men även där kan jag förstå att det är ju helheten som spelar roll när allt nu har blivit dyrare.
Citera
2023-11-30, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
I Sverige är det folket, enskilda individer som står för skulderna.
Börjar allt för många av dessa få problem så kan det bli dominoeffekter.
Kommunerna och regionen blöder pengar som såll samtidigt och de lär ju vara skyldiga en del även om staten är lågt belånad?
Citera
2023-11-30, 08:55
Medlem
Citat:
Det är ett förslag?

Ja om du har ett förslag på att sparka 2000 så kan du ju iallafall inte ha råd att anställa fler?

https://www.vardfokus.se/nyheter/kartlaggning-regionerna-som-maste-spara-i-varden/

Förslag som kommer bli realitet om inte mer pengar kommer in. Du får inte gå med brakförlust, då förlorar höga tjänstemän sina positioner - de vore väl synd.

https://sverigesradio.se/artikel/stora-besparingar-vantas-inom-varden

"Fler regioner kommer till exempel att behöva stänga vårdställen.

I Region Sörmland, i södra Sverige, kan 700 anställda behöva sägas upp. Det är oklart exakt vilka som måste sluta. Men redan nu pratar man om att ta bort tio apotekare, alltså personer som går igenom mediciner till patienter med många sjukdomar"

Flera sjukhus kommer behöva göra samma sak.
Senast redigerad av rawjudge 2023-11-30 kl. 09:01.
Citera
2023-11-30, 09:17
Medlem
Kalliss avatar
Recession är nyttigt - skiljer ax från vete...

Recession är en översyn, en korrigering...

Recession är existentiellt...

Recession är en förutsättning...
Senast redigerad av Kallis 2023-11-30 kl. 09:23.
Citera
2023-11-30, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag köper det mesta på second-hand.

Haha ok. Sums it up.

Men jag tror du fattar poängen. Titta runt lite på ditt jobb, hur du färdas dit andra ställen du vistas på så kan du nog se hur kraftigt beroende vi är av import (och export såklart).
Citera
2023-11-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Ja om du har ett förslag på att sparka 2000 så kan du ju iallafall inte ha råd att anställa fler?

https://www.vardfokus.se/nyheter/kartlaggning-regionerna-som-maste-spara-i-varden/

Förslag som kommer bli realitet om inte mer pengar kommer in. Du får inte gå med brakförlust, då förlorar höga tjänstemän sina positioner - de vore väl synd.

https://sverigesradio.se/artikel/stora-besparingar-vantas-inom-varden

"Fler regioner kommer till exempel att behöva stänga vårdställen.

I Region Sörmland, i södra Sverige, kan 700 anställda behöva sägas upp. Det är oklart exakt vilka som måste sluta. Men redan nu pratar man om att ta bort tio apotekare, alltså personer som går igenom mediciner till patienter med många sjukdomar"

Flera sjukhus kommer behöva göra samma sak.

Anställningsstopp råder redan, på de flesta vårdinrättningar förmodar jag. Saken är att de MÅSTE lägga fram denna typ av förslag för att få ihop och framförallt igenom budgeten. Gör dom inte det, då får de gå.
Citera
2023-11-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Recession är nyttigt - skiljer ax från vete...

Recession är en översyn, en korrigering...

Recession är existentiellt...

Recession är en förutsättning...

Precis så är det. Som tyskarna säger, det kommer alltid sämre tider.
Citera
2023-11-30, 09:35
Medlem
Citat:
Anställningsstopp råder redan, på de flesta vårdinrättningar förmodar jag. Saken är att de MÅSTE lägga fram denna typ av förslag för att få ihop och framförallt igenom budgeten. Gör dom inte det, då får de gå.

Precis.
Varför jag tänker att vården nu inte kommer kunna lösa arbetslösheten som många tror, "där alla ska hamna".
Citera
2023-11-30, 09:43
Medlem
Citat:
Haha ok. Sums it up.

Men jag tror du fattar poängen. Titta runt lite på ditt jobb, hur du färdas dit andra ställen du vistas på så kan du nog se hur kraftigt beroende vi är av import (och export såklart).
Javisst men ett av syftena med räntehöjningarna är ju att minska importen.

EDIT: Att jag handlar på second-hand beror på att jag inte har råd med något annat eftersom jag är en s.k. fattigpensionär.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-30 kl. 09:52.
Citera
2023-11-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Men herregud är du dum i huvudet eller vill du bara leka duktig?

Finns många med betydligt lägre löner än er som tagit stora lån. Lån på 2-3miljoner och rörliga lån är ganska vanligt.

2 500 000 i lån och en ränta på 5% ger ju 125k bara i ränta. Lägg därtill övriga poster som blivit dyrare energi osv..

Vad som är ekonomiskt smart är en annan diskussion, detta är verkligheten för många idag..

Varför så otrevlig? Ditt inlägg var ju faktiskt ganska bra om man bortser från första raden, men att börja med ”dum i huvudet, min kuk är enorm” och sedan presentera sina tankar ger ju hela inlägget ganska lågt värde i slutändan för mottagaren. Synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in