2023-11-30, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om 2-3 år är vi med i Nato och ekonomin har vänt uppåt igen. Det är min gissning. Vi kan höras då och se vem som fick rätt.

Yes, hoppas du får rätt.
Citera
2023-11-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Kronan har i år stärkts 0,46 % mot dollarn. Det är högst marginellt på snart ett helt år.
Finns egentligen inget som tyder på att kronan skulle stärkas.
Det klaraste beviset är att investerare inte ens syns i horisonten för att vilja investera här. Det är allvarligt.

Nu balanserar riksbanken mellan vad de tror folk klarar av i räntehöjning, mot att göra det mest logiska att höja den.

Får vi inte snurr på ekonomin blir det än värre i framtiden.

Sötebrödsdagarna är slut, nu kom fakturan.

Pratade kort sikt ang SEK/USD, sorry för otydligheten.

Ja fakturan för sötebrödsdagarna har kommit. Allt skräp i systemet håller nu på att blåsas ut av den höjda räntan. Ska bli intressant att se vad det för med sig. Jag tror 2024 kommer bli helt kasst. Har sett tydliga tendenser av detta i mitt jobb som brukar ligga långt fram historiskt i konjunkturscykeln.
Citera
2023-11-30, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Inflationen är ju fortfarande hög. Och man måste ju höja räntan ytterligare för att stoppa denna överhettning. Vilket innebär att man saktar ner ekonomin och skapar arbetslös.

USA:s 10 åriga statsobligationens ränta har ju ökat.

För sverige vet jag inte men tror de är samma.

Sveriges BNP utgörs av flera sektorer som har påverkats av höga räntan. Så det är inte konstigt att BNP sjunker.

Men man ska va försiktig med BNP måtten. Det är ju ändå bara några som har räknat ihop det på SCB. Kom ihåg att majoriteten av all statistik är falskt.

Skulle inte va rädd. USA:s statsskuld är 122% av BNP
Japans statskuld är 258% av BNP
Sveriges statsskuld är 32% av BNP.

Come on, those are rookie numbers. Pump up the numbers

Vad är dem bättre än oss.

I Sverige är det folket, enskilda individer som står för skulderna.
Börjar allt för många av dessa få problem så kan det bli dominoeffekter.
Citera
2023-11-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Naturligtvis är överkonsumtion en drivande faktor i inflationen.

Efterfrågan är en av grundbultarna i prisbildning; ökar efterfrågan ökar priserna.

Den andra grundbulten är tillgång. Nu efterfrågas mer elektricitet än i somras, samtidigt som vi har en sämre tillgång. Då ökar elpriset och med den inflationen.

Om folk sparade mer på el skulle energidelen av inflationen sjunka.

Nu gör de givetvis inte det men då får man höja räntorna ännu mer.

När de till sist blir arbetslösa kan de inte efterfråga lika mycket.

Har inte varit en inflation som drivits av utbud utan pga av Corona, stora störningar i fraktledet toppat med ett krig där elmarknaden och elpriset stördes kraftigt under 2022.
Citera
2023-11-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://www.dagensmedicin.se/arbetsliv/bemanning/sparforslag-sahlgrenska-ska-bli-2-000-farre-pa-ett-ar/

"Sparförslag: Sahlgrenska ska bli 2 000 färre – på ett år"

Ja tänk.. å alla trodde folk skulle komma till vården - finns inte pengar.

Det är ett förslag?
Citera
2023-11-30, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Har inte varit en inflation som drivits av utbud utan pga av Corona, stora störningar i fraktledet toppat med ett krig där elmarknaden och elpriset stördes kraftigt under 2022.
Inflationen drevs av en ökad efterfrågan på grund av att man låg kvar på alltför låg ränta för länge.
Citera
2023-11-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Om räntan sänks de kommande månaderna kan fler gå på restaurang.
Ja men det är just det man vill motverka; man vill sänka efterfrågan.
Citera
2023-11-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Inflationen drevs av en ökad efterfrågan på grund av att man låg kvar på alltför låg ränta för länge.

Ja det med. Men om du tittar på inflationskurvan hänger den ihop med fraktpriserna på sjöfrakt. Har inga grafer att jämföra med här och nu, men de är i det närmaste identiska.
Citera
2023-11-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Asså jag förstår inte den här hysterin. Vi är en barnfamilj på 4 st. Bor i villa, lån på 1,5~. Medelklass jobb båda två. Strax under 80k i inkomst. Vi har det hur bra som helst. Sparat snitt 10k i månaden sista 5 månaderna (dvs sparat ihop 50k) medan alla skriker att ekonomin går under. Har dessutom köpt mer julklappar till ungarna än vad jag någonsin gjort tidigare. Vad är det jag missar? Har verkligen folk det så jävla svettigt?

Ja du missar att folk skiljer sig, blir arbetslösa, sjuka osv. Att du lever livets glada dagar betyder inte att alla gör det. Sen har du lån på 1,5 miljoner vilket är extremt lite. Vill man bo i någon av storstäderna eller i Skåneregionen är priserna och kostnaderna helt annorlunda.

Grattis till dig och spara vad du kan till den dagen du själv drabbas av en ekonomisk eller social smäll.
Citera
2023-11-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Asså jag förstår inte den här hysterin. Vi är en barnfamilj på 4 st. Bor i villa, lån på 1,5~. Medelklass jobb båda två. Strax under 80k i inkomst. Vi har det hur bra som helst. Sparat snitt 10k i månaden sista 5 månaderna (dvs sparat ihop 50k) medan alla skriker att ekonomin går under. Har dessutom köpt mer julklappar till ungarna än vad jag någonsin gjort tidigare. Vad är det jag missar? Har verkligen folk det så jävla svettigt?

Men herregud är du dum i huvudet eller vill du bara leka duktig?

Finns många med betydligt lägre löner än er som tagit stora lån. Lån på 2-3miljoner och rörliga lån är ganska vanligt.

2 500 000 i lån och en ränta på 5% ger ju 125k bara i ränta. Lägg därtill övriga poster som blivit dyrare energi osv..

Vad som är ekonomiskt smart är en annan diskussion, detta är verkligheten för många idag..
Citera
2023-11-30, 08:42
Medlem
Citat:
Det är ett förslag?
Vården kommer att läggas på scouterna i framtiden; bryter man benet får man bevista hajker där man lär sig tälja till habila spjälor av lämpliga grangrenar som surras med vidjor man hittar i naturen. All sjukvård kommer att bedrivas i bivack.

(Kan finnas ironi i inlägget. )
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-30 kl. 08:44.
Citera
2023-11-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ja det med. Men om du tittar på inflationskurvan hänger den ihop med fraktpriserna på sjöfrakt. Har inga grafer att jämföra med här och nu, men de är i det närmaste identiska.
Ja det finns olika anledningar men den allt överskuggande var den alltför låga räntan; hade räntan varit högre hade man inte behövt så mycket sjöfrakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in