2023-11-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
I boken har han en lillebror. Jag har inget minne av en syster men det är länge sen jag läste boken nu.

Ja de var ett yngre halvsyskon. Som han ger en smäll iallafall och styvfarsan går apeshit och slår halvt ihjäl han. Vill minnas att de rätt detaljerat beskrevs hur styvfadern väljer nått verktyg som flisar huden rätt bra.
Citera
2023-11-28, 20:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Ja de var ett yngre halvsyskon. Som han ger en smäll iallafall och styvfarsan går apeshit och slår halvt ihjäl han. Vill minnas att de rätt detaljerat beskrevs hur styvfadern väljer nått verktyg som flisar huden rätt bra.
Han hade en hundpiska. Nån flätad sak med metallclips på om jag minns rätt.
Citera
2023-11-30, 00:31
Bannlyst
Nu har jag sett sista avsnittet och serien skiljer sig väldigt mycket från filmen.
Har ej läst boken, men konstigt att det är sån skillnad på filmen och serien.
Jag gillade filmen mycket bättre än serien.
Citera
2023-11-30, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regel107
Nu har jag sett sista avsnittet och serien skiljer sig väldigt mycket från filmen.
Har ej läst boken, men konstigt att det är sån skillnad på filmen och serien.
Jag gillade filmen mycket bättre än serien.
Samma här, var tydligt att man i serien valt att tonat ned våldet i slutet. Rätt besviken på sista avsnittet, hade lust att spola igenom allt med Marja, vilket var mycket.
Citera
2023-11-30, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Samma här, var tydligt att man i serien valt att tonat ned våldet i slutet. Rätt besviken på sista avsnittet, hade lust att spola igenom allt med Marja, vilket var mycket.
Ja, det finska ludret fick för mycket utrymme.
Citera
2023-11-30, 01:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Han hade en hundpiska. Nån flätad sak med metallclips på om jag minns rätt.
Fel. Jag får rätta mig själv. Ett hundkoppel var det som användes som piska mot Erik.

Sista avsnittet gjorde mig besviken. Här har de byggt upp spänningen och stämningen och hur slutade det?

Senast redigerad av Cineasten 2023-11-30 kl. 01:24.
Citera
2023-11-30, 02:52
Medlem
Kedoxs avatar
Sett tredje avsnittet och nu börjar det skilja sig från filmen mer än att det händer mer i serien
Citera
2023-11-30, 05:14
Medlem
Det största problemet är att det endast är 6 delar, med alla reklam blir det ju knappt någon mer speltid än en mastodontfilm, 8 eller 10 delar hade krävts för att fullända detta och få med alla detaljer utan att det skulle kännas påskyndat. Det är en bra serie, men synd att man inte gjorde det fullt ut när man ändå höll på!

Sömnpillret Estonia fick 8 avsnitt.
Citera
2023-11-30, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Det största problemet är att det endast är 6 delar, med alla reklam blir det ju knappt någon mer speltid än en mastodontfilm, 8 eller 10 delar hade krävts för att fullända detta och få med alla detaljer utan att det skulle kännas påskyndat. Det är en bra serie, men synd att man inte gjorde det fullt ut när man ändå höll på!

Sömnpillret Estonia fick 8 avsnitt.
Vet inte om jag håller med, man lade till väldigt mycket onödigt som tog tid från bra delar av storyn. Dessutom ändrades storyn väldigt mycket, så den handlingen som utspelade sig i serien vet jag inte om jag hade velat ha mer av.

Citera
2023-11-30, 08:50
Medlem
forumsnoks avatar
Av de recensioner jag läst av avsnitt 6 är jag inte särskilt sugen att se på det... låga förväntningar. Men, jag får helt enkelt se vad jag tycker när jag ser det senare idag.
Citera
2023-11-30, 12:36
Medlem
jarhoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Vet inte om jag håller med, man lade till väldigt mycket onödigt som tog tid från bra delar av storyn. Dessutom ändrades storyn väldigt mycket, så den handlingen som utspelade sig i serien vet jag inte om jag hade velat ha mer av.

Jag vet inte om utrymmet var problemet här. Hade ju kunnat skippa 10 minuter finska visdomsord per avsnitt. Tyckte sista avsnittet var ett stort antiklimax men jag gissar på att hämndhistorien inte funkar så bra i dagens samhälle även om det inte direkt var så att Erik la en termosbomb i Silverhielms farsas trappuppgång i boken heller
Citera
2023-11-30, 12:48
Medlem
TjejenMedLilaSkors avatar
Fantastisk serie! Kände lite ibörjan, när serien annonserades, mer typ "vafan ska de göra en remake?" men tyckte serien var väldigt bra. Aldrig läst boken, bara sett filmen, men tyckte den var väldigt bra.

Gillar att serien gjorde mamman mer empatisk. Får ge en stor applåd dessutom till rollbesättningen, att ha Gustaf Skarsgård (Silverheim i filmen) som styvpappan var ett fantastiskt val. Speciellt då deras karaktärer på visst sätt speglar varandra.

Var lite skeptisk över att Thea Sofie Loch Næss skulle spela Marja, men tyckte hon skötte den rollen bra. Bara sett henne i Delete Me innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in