2023-11-24, 11:01
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Non stop, 24/7 tortyr och ondska på en skola.

Riktigt svårt att tro att denna serie skulle vara i närheten av hur det var. Det händer liksom inget mer i avsnitt efter avsnitt än nya påhitt om hur man kan tortera. Det var det enda som hände på skolan ser det ut som. Verkar falla folk i smaken att titta på.

Den är väl ungefär lika våldsam som boken?

Wikipedia:

"Den delvis självbiografiska romanen Ondskan blev mycket utskälld för sitt våldsamma innehåll när den kom 1981. Bokens verklighetsbakgrund har senare ifrågasatts av både före detta skolkamrater till Guillou och av hans mamma."

Min son ljuger om Ondskan
__________________
Senast redigerad av iceink 2023-11-24 kl. 11:56.
Citera
2023-11-24, 11:55
  #158
Medlem
TrueCs avatar
Gillar den. Filmen väckte ett djupt raseri i mig en gång i tiden, när min egen far betedde sig som ett svin mot sin familj, även om det inte handlade om aga i den bemärkelsen.

För mig slutade det i rättegång, blott 13 år… Men i dag har vi en fantastisk relation, och del i det är för att detta raseri i mig gjorde att familjeförhållandena vi hade inte kunde fortgå!

Så det här är mer som en nostalgisk tripp i mitt undermedvetna.
Citera
2023-11-24, 17:16
  #159
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citera
2023-11-24, 18:47
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet

Citera
2023-11-24, 22:17
  #161
Medlem
Är Gustav Dahlen med i serien? Jag har aldrig hört hans namn nämnas någon gång under avsnitten?
Citera
2023-11-24, 23:15
  #162
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Då har man avverkat avsnitt 2.
Blir bättre och bättre. I filmen så är Otto högsta hönset och de andra känns mer som bi-figurer, i serien har han inte lika mycket att säga till om.
Otto ska tydligen få in en smäll på Erik (Janne) enligt reklamen, det fick han inte i filmen!

Han skickade där fram Jesper Saheln & Biffen som gjorde en John Bouvin från Nya Demokrati obscen gest! när Janne (Erik) gick igenom sitt mattegeni slaktschema vilka delar han skulle bryta av först (Janne fiction) enligt fysikbokens mest dolda lagar

När sedan Sahlen och Biffen var oskadliggjorda så bjöd Andreas Wilson på sitt allra sämsta skådespel
när han med sin låga panna försökte stirra ut Gustav Skarsgård och pekade på honom övertydligt mens han backa


Här är det Otto som bjuder upp till dans istället redan i nästa avsnitt, jag gissar att det betyder
att det kommer sluta oavgjort i fighten på nått sätt
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-24 kl. 23:19.
Citera
2023-11-25, 15:35
  #163
Avslutad
Denna serie är helt klart värdig efter filmen. Däremot föredrar jag den gamla Pierre Tanguy. Han var mycket bättre.

Saknar scenen med nazi-läraren också.
__________________
Senast redigerad av poxxaq 2023-11-25 kl. 15:37.
Citera
2023-11-25, 17:08
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bingokungen
Isac Calmroth tycker jag ser lite "gammal" ut för att spela 16 år

De såg äldre ut för sin ålder förr i tiden.
Citera
2023-11-27, 12:05
  #165
Medlem
forumsnoks avatar
Jag har sett avsnitt 1-5 och har flertal saker att säga om serien hittills. Varning för potentiell textvägg (spoilers förekommer). Vore kul att ta del av diskussionerna här och kanske bolla om hur Ondskan ska sluta.


Kom gärna med egna synpunkter. Jag är glad att jag äntligen fått detta ur 'systemet'. Slutsats: serien är bra, en solid 7.5, med ett flertal element som saknas (och som skulle tas bort) för att höja den till en 10.
Citera
2023-11-27, 22:36
  #166
Medlem
Varför lämnar man ut de från boken att han har en halvsyrra eller om de är en styvsyrra.
Citera
2023-11-28, 00:57
  #167
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Varför lämnar man ut de från boken att han har en halvsyrra eller om de är en styvsyrra.
I boken har han en lillebror. Jag har inget minne av en syster men det är länge sen jag läste boken nu.
Citera
2023-11-28, 01:03
  #168
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumsnok
Jag har sett avsnitt 1-5 och har flertal saker att säga om serien hittills. Varning för potentiell textvägg (spoilers förekommer). Vore kul att ta del av diskussionerna här och kanske bolla om hur Ondskan ska sluta.


Kom gärna med egna synpunkter. Jag är glad att jag äntligen fått detta ur 'systemet'. Slutsats: serien är bra, en solid 7.5, med ett flertal element som saknas (och som skulle tas bort) för att höja den till en 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in