2023-11-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Det är koncentration som mäts, inte mängd. Och det går inte att bedöma hur många individer den uppmätta koncentrationen härrör från.

Om du hade varit närvarande på några kemilektioner på gymnasiet så hade du vetat att "halt" är synonymt med "koncentration". Samt insett varför halten i blod eller andra kroppsvätskor i en person med nödvändighet är högre än i personens urin, eller urinen av tiotusen personer, efter att den spätts ut flera tiopotenser, med vatten från toalettspolning, duschning, disk, tvätt och allt annat som ingår i avloppsvatten!
Citera
2023-11-29, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Absolut kan han ha gjort det.
Mannen kommer från Marocko.
Fast kvinnan förekommer också på Lexbase, så hon är nog inte helt oskyldig?

När i tid är mannens dom ifrån? Den är nylig?
Citera
2023-11-29, 17:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Om du hade varit närvarande på några kemilektioner på gymnasiet så hade du vetat att "halt" är synonymt med "koncentration". Samt insett varför halten i blod eller andra kroppsvätskor i en person med nödvändighet är högre än i personens urin, eller urinen av tiotusen personer, efter att den spätts ut flera tiopotenser, med vatten från toalettspolning, duschning, disk, tvätt och allt annat som ingår i avloppsvatten!

Dock tar en något äldre ny variant, methamfetamin, bara 1-2 dygn att gå ur kroppen. Kanske går fort om personen får feber, svettas och dricker mycket. Jag gissar att ambulans som var där under första dygnet inte tog drogtest på flickan.
Citera
2023-11-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Men det förklarar AB:s artikel om dylika fynd..?

I offren? Har inte läst artikeln ifråga!

Att man regelbundet hittar påvisbara halter "knark" i avloppsvatten är nog sant, men säger mest om mätmetodernas känslighet!
Citera
2023-11-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dock tar en något äldre ny variant, methamfetamin, bara 1-2 dygn att gå ur kroppen. Kanske går fort om personen får feber, svettas och dricker mycket. Jag gissar att ambulans som var där under första dygnet inte tog drogtest på flickan.

Om du tycker att metamfetamin (svensk stavning) är "nytt" måste du ha bott under en sten sedan andra världskriget (då det under namnet pervitin regelmässigt utdelades till tyska soldater)!
Citera
2023-11-29, 17:58
Medlem
Citat:
Om du tycker att metamfetamin (svensk stavning) är "nytt" måste du ha bott under en sten sedan andra världskriget (då det under namnet pervitin regelmässigt utdelades till tyska soldater)!

Jag skrev "gammal ny", den är nyare än amfetamin som kan spåras i kroppen mellan 2-4 dagar.
Tror du än nyare varianter som designats för att undgå att klassas som narkotika och upptäckas stannar längre, eller kanske försvinner snabbare?

Är det inte dags att dags att du lägger ned din dumdryga inställning när du inte verkar begripa vad folk skriver?
Om det är ny designvariant av amfetamin hon fått i sig är det alltså inte alls självklart att man skulle detektera det om hon kom in till sjukhus ca ett dygn efter eventuellt intag.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-29 kl. 18:01.
Citera
2023-11-29, 18:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
I offren? Har inte läst artikeln ifråga!

Att man regelbundet hittar påvisbara halter "knark" i avloppsvatten är nog sant, men säger mest om mätmetodernas känslighet!

Det står inte uttryckligt ”i offren” utan bara i sammanhang med fallet. Så man får intrycket att det inte är av nödvändig relevans för fallet och dess utfall.

Omvänt är ju narkotika ofta — för att inte säga förr eller senare — motivbilden bakom grova brott, som mord. Vi behöver inte gå in på hur o varför, men nån lindrigt skarp individ kan ju här i vårt fall ha fått nåt lindrigt skarpt för sig, och familjen ifråga blivit offer för att de bebodde bostaden, kommit över densamma, eller sagt eller gjort något mot någon.

Sen finns det grader även bland droger etc men principiellt sett, och givet rubriceringen mord, givet faktumet av en 4-årings död, och givet att familjen bara bott en vecka på adressen, som ”totalrenoverats” innan de flyttade in…

Det må måhända finnas små spår av droger överallt, men plötsliga dödsfall på ens små barn som saknar all precedens o förklaring gör det inte…
Citera
2023-11-29, 18:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
När i tid är mannens dom ifrån? Den är nylig?
2002, är den förra lägenhetsinnehavarens dom ifrån, januari om jag inte missminner mig?
Citera
2023-11-29, 18:12
Medlem
Citat:
Jag skrev "gammal ny", den är nyare än amfetamin som kan spåras i kroppen mellan 2-4 dagar.
Tror du än nyare varianter som designats för att undgå att klassas som narkotika och upptäckas stannar längre, eller kanske försvinner snabbare?

Är det inte dags att dags att du lägger ned din dumdryga inställning när du inte verkar begripa vad folk skriver?
Om det är ny designvariant av amfetamin hon fått i sig är det alltså inte alls självklart att man skulle detektera det om hon kom in till sjukhus ca ett dygn efter eventuellt intag.

Jag tycker snarare det är du som är dumdryg, då du uppenbarligen inte läst särskilt mycket kemi! Ogillar att stoltsera med akademiska meriter, men såväl analytisk som organisk (samt rentav litet läkemedelskemi) ingår i min högskoleexamen!

Vad gäller sakfrågan: "nya" preparat är generellt lätt modifierade versioner av gamla, "pålitliga", och kan spåras med samma metoder som dessa; framför allt ger de mycket likartade, delvis identiska toppar på GC/MS!
Citera
2023-11-29, 18:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Nej så sant, hon spydde ju upp allt tills hon spydde galla. Och magen var såklart helt tom, och spyorna och bajset nedspolat. Och hela familjen spydde ju också.
Därav de sökte utanför altandörren om ev. spyrester fanns kvar?
Kankse de hittade något i dessa ev.kräkningar?
I övrigt var nog huset städat, då denna vän kom dit och tog hand om familjen.
Citera
2023-11-29, 18:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
2002, är den förra lägenhetsinnehavarens dom ifrån, januari om jag inte missminner mig?

Alltså tjugo år tillbaka?

Kanske moraliskt preskriberat då…?
Citera
2023-11-29, 18:25
Medlem
Citat:
Jag tycker snarare det är du som är dumdryg, då du uppenbarligen inte läst särskilt mycket kemi! Ogillar att stoltsera med akademiska meriter, men såväl analytisk som organisk (samt rentav litet läkemedelskemi) ingår i min högskoleexamen!

Vad gäller sakfrågan: "nya" preparat är generellt lätt modifierade versioner av gamla, "pålitliga", och kan spåras med samma metoder som dessa; framför allt ger de mycket likartade, delvis identiska toppar på GC/MS!

Sakfrågan är om de kan fått i sig en drog som inte upptäckts genom blodprov som togs vid ankomst till sjukhus.

Nej, jag är inte kemist. Men de kom till sjukhus först efter de varit sjuka drygt ett dygn väl? Och metamfetamin är möjligt att spåra under 1-2 dygn efter intag. Nyare droger antagligen kortare. Men du hävdar prompt att vi ska glömma att det är någon drog för att det absolut skulle ha upptäckts.
Jag tror inte ambulansen som kom efter drygt 12 timmar tog sådana blodprover, utan antagligen glukos och kanske ketonmätning med sticka.

De spåren som gjorts i omgivningen behöver förstås inte alls med nödvändighet vara relaterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in