2023-11-29, 16:31
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Du missar min poäng, nämligen att det går att detektera pyttesmå halter!

Det är koncentration som mäts, inte mängd. Och det går inte att bedöma hur många individer den uppmätta koncentrationen härrör från.
Citera
2023-11-29, 16:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Glöm droger och drogprekursorer/-nedbrytningsprodukter, snälla nå'n! Är det något svensk polis/kriminaltekniker är duktiga på att hitta så är det just sådana!

Användningen av droger i samhället övervakas ständigt genom kontinuerlig rutinanalys av avloppsvattnet i kommunerna, med halter på i storleksordningen nanogram per liter! Inte en chans att man kunnat missa toxiska halter i blod eller avföring!

Men det förklarar AB:s artikel om dylika fynd..?
Citera
2023-11-29, 16:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Hur smakar amfetaminbas? Och har det "bubblig" karaktär i gommen, typ öl/läsk?
Och hur lyckas man tappa det på ölflaska - dessa är (både för glas och aluminium) förseglade och kräver således maskinpark i förpackningsindustri?
I detta fall, hade flaskor beslagtagits och sedan fanns de kvar hos polisen och någon tog med flaskor hem och i en av flaskorna fanns detta. Förmodligen för att tillverka amfetamin?
Hon spottade ut på direkten, med det var så pass giftigt att hon först hamnade i respirator och sen dog.
Såklart var flaskorna förseglade med en metallkork, inte alls svårt att gör själv för smugglare.
Senast redigerad av rubin22 2023-11-29 kl. 16:42.
Citera
2023-11-29, 16:39
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nej inte om det är ovanligt? Detta ämne var ju snarlikt amfetamin men inte samma.
Men proven skickades iväg och där fann de alltså dessa ovanliga ämnen, som tydligen polisen i England varit med om ett fall tidigare och bistår nu Sverige i letandet.
Citera
2023-11-29, 16:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Ja fast det är nog inte pyttesmå halter av droger i Söderhamns reningsverk.Gott om både missbrukare samt de som har legal förskrivning för typ adhd.

Om du menar analys av exvis kroppsvätskor hos dem så vet jag inte om det kan ha betydelse ifall det är någon ny kemisk sammansättning. Amfetamin i sin vanliga form är väl ganska vätskedrivande.

Edit: man skapar ofta kontinuerligt nya syntetiska droger med sammansättning för att undgå att hamna i klassificering som just narkotika. Får jag gissa så kan finnas risk att detta ökat med Ryssland och Ukraina konflikten. Kom enormt mycket mer heroin in Europa när Ryssland var i Afghanistan i slutet på 80-talet. I några fall förklarades ambassadpersonal från dåvarande östblocksländer som persona-non grata för man funnit att de var involverade.
Det blandades till och med i amfetamin.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-29 kl. 17:08.
Citera
2023-11-29, 16:45
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så mannen kan m.a.o haft möjlighet att disponera över ugnen ensam. Och lghs utrustning f.ö.
Absolut kan han ha gjort det.
Mannen kommer från Marocko.
Fast kvinnan förekommer också på Lexbase, så hon är nog inte helt oskyldig?
Citera
2023-11-29, 16:49
Medlem
Lonnrots avatar
Expressen betalvägg ;

Huvudmisstanken att de förgiftats med avsikt. Dvs tekniskt sett mord och mordförsök.

”Man misstänker fortfarande att de förgiftats med uppsåt.
– Det behöver inte betyda det, men det kan betyda det, säger Erik Lindeman vid Giftinformationscentralen som arbetar med fallet.”
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/nya-tester-kan-bevisa-teorin-om-giftmysteriet-i-soderhamn/

Nån som kan citera lite mer rörande innehållet?
Citera
2023-11-29, 16:50
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Absolut kan han ha gjort det.
Mannen kommer från Marocko.
Fast kvinnan förekommer också på Lexbase, så hon är nog inte helt oskyldig?
Åhå, jag hade fått för mig att de var från Eritrea/Etiopien.
Citera
2023-11-29, 16:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur

Jag tror de menar tidigare hyresgästen som de här flyttade in efter?
Citera
2023-11-29, 16:59
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror de menar tidigare hyresgästen som de här flyttade in efter?
Aha OK!
Citera
2023-11-29, 17:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag svarade personen jag citerade och ja de är från Eritrea, den vi diskuterade var den tidigare lägenhetsinnehavaren.
Ett tips är att läsa från start vid intresse om fallet?
Citera
2023-11-29, 17:15
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag svarade personen jag citerade och ja de är från Eritrea, den vi diskuterade var den tidigare lägenhetsinnehavaren.
Ett tips är att läsa från start vid intresse om fallet?
Tack, jag fick just det förklarat. Har nog läst det mesta i tråden, men vid olika tillfällen och med lite splittrad uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in