2023-11-29, 17:05
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Tornedalska.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ka det inte vara väldigt norrländsk dialekt och på en dålig telefonlinje?

Citat:
Ursprungligen postat av Niaaarps
Finsk brytning

Ok, tack för raka besked, funderade på det, men mitt språköra är för obegåvat på de norrländska dialekterna.

Ett vider oavsett, får läsa ikapp och se om skampålen kommit ikapp kräket ännu.
Citera
2023-11-29, 17:08
Medlem
Frågan är varför han inte vill kännas vid detta eller tala om hur många barn han blivit far till, som han vet. Han måste ju ha gjort det för att han ville ha många barn? Kanske även för att hjälpa, det var en annan tid, sågs även med skandalen i Uppsala. Denna läkare har heller inte trott att det någonsin skulle upptäckas, helt klart.

Men det mest omoraliska är ju någonstans, dels att ljuga om vem donatorn är, men att låta så många barn växa upp som halvsyskon ovetandes om varandra. Norrbotten är inte jättestort befolkningsmässigt eller antal större samhällen. Det finns ju risk för incest.
Citera
2023-11-29, 17:13
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Problemet är att dom blev lurade gällande vems sperma som skulle användas.

Sen kan det även finnas olika grader av sterilitet och kunskapsrelaterade problem.

Låter som det holländska fallet där läkaren på fertilitetskliniken använde sin egen sperma istället för en anonym donator. Även där fanns det fall där kvinnans partners sperma skulle användas.

https://www.cbc.ca/documentaries/the-passionate-eye/they-went-to-a-renowned-fertility-doctor-he-secretly-impregnated-them-with-his-own-sperm-1.6636476#: ~:text=Karbaat%20died%20in%202017.,that%20he%20fat hered%2022%20children.
Citera
2023-11-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Ok, tack för raka besked, funderade på det, men mitt språköra är för obegåvat på de norrländska dialekterna.

Ett vider oavsett, får läsa ikapp och se om skampålen kommit ikapp kräket ännu.

Alltså jag håller med om att det är väldigt omoraliskt, men du måste sätta det i kontext för sin tid. Läkaren var medelålders redan på 70-talet och kom från en ännu äldre tid. Etik och moral inom sjukvården var HELT annorlunda. De hade väl inga donatorer. Det var (tror jag) vanligare att man hade en annan biologisk pappa än den som uppfostrade en. DNAtest fanns inte. Man tänkte framåt och funderade inte lika mycket på ”vem är jag” som vi gör nu.
Citera
2023-11-29, 17:18
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag tror det är *ll*n T*mm 94 år. *=a

https://runeberg.org/statskal/1978/0599.html

Har han estniskt ursprung, eller härstammar han från adelsätten? Verkar vara de två huvudgrenarna i Sverige.

Edit
Citat:
Det är svårt att svara på men det tror jag inte med hittills 7 kända barn. Frågan är hur många fler det finns, och alla de här männen kan inte varit sterila eller haft usla spermier. Nä, det har jag svårt att tro. Inte lär man få reda på det heller eftersom varenda journal/papper har förstörts.
Läkaren kan ha haft intention att ha hjälpt till, men inte tänkt tillräckligt långt på efterföljderna.
Han lade ner när lagstiftningen ändrades.

Om han inte klarat av att ”tänka till” är han direkt lågbegåvad.
Senast redigerad av skoputs 2023-11-29 kl. 17:22.
Citera
2023-11-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Har han estniskt ursprung, eller härstammar han från adelsätten? Verkar vara de två huvudgrenarna i Sverige.

Född i Kanada uppfattar jag det som. Frun även känd och avliden i år och förmodligen finska/Est.

Jag ser att hans rötter är i Estland trots sin födelseort.
Senast redigerad av Browser 2023-11-29 kl. 18:21.
Citera
2023-11-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Vad yrar du om? Det troliga är väl att han velat hjälpa ledsna par på ett smidigt sätt.
Varför skulle det vara ett övergrepp eller ett svek? Han har ju inte sövt ner dem för att semiters dem, de har vetat vad han skulle göra, fint för dem att få lite bildat folk i släkten.
En av kvinnorna skulle få sin makes säd men istället fick hon läkarens. Det ville hon inte ha. Om det var så jävla bra det läkaren gjorde så skulle han ha varit ärlig och sagt det till paren som sökte hans hjälp men han smusslade och ljög. Han visste att han gjorde fel.
Citera
2023-11-29, 17:32
Medlem
otellos avatar
Känner igen detta, visst har det hänt förut?
Citera
2023-11-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/avslojar-lakaren-anvande-egna-spermier-till-insemination-forsta-svenska-fallet--17squ3

Det hela känns som taget ur ett avsnitt från South park. Konsekvensen av detta borde vara att motverka inavel som förmodligen redan plågar det lilla samhället där uppe i träskmarkerna.
Djupt oetiskt och kan leda till t.ex att syskonengifter sig med varandra.
Citera
2023-11-29, 17:45
Medlem
Citat:
Jag tror det är *ll*n T*mm 94 år. *=a

https://runeberg.org/statskal/1978/0599.html
Bra grävt! Här är hans fb:
https://www.facebook.com/alltam/?locale=sv_SE
Citera
2023-11-29, 17:47
Medlem
jymdjakets avatar
Skoj att folk tvångsmässigt drar till med incest och skit. "Snubbens strategiska sarrande är inte illa nog i sig, för visst fan förtjänar mina gener egentligen att spidas vitt och brett", som jag tolkar det.
Citera
2023-11-29, 18:18
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ka det inte vara väldigt norrländsk dialekt och på en dålig telefonlinje?

Men vilket jävla äckel, rent ut sagt! Hur kan han ens få för sig att det är okej att genomföra? Detta är ju fel på så många plan att jag inte ens vet var man ska börja.
Som moder hade jag känt det som ett övergrepp, som pappa ett extremt svek, som barn måste det ju vara traumatiskt att få reda på.
Hur ser gubbens hälsa ut? Övervägde han sjukdomar som kan ärvas etc?

Kommer familjerna kompenseras på något sätt och i så fall av vem?

Hade han inte gjort det så hade inte barnen existerat idag så de borde ju vara tacksamma i alla fall. Och deras föräldrar hade aldrig fått just de barnen och borde väl också vara tacksamma då. Egentligen.

Men absolut omoraliskt. Tänk så det kan bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in