2023-11-29, 16:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Först måste det ju finnas en gud att förneka. Det finns inget som påvisar existensen av en sådan.
Se där, redan i meningen efter förnekade du Gud.
Här Ps 19, med några här tillämpliga verser fetade:
Himlarna vittnar
om Guds härlighet,
himlavalvet förkunnar
hans händers verk.
Den ena dagen talar om det
för den andra,
den ena natten kungör det
för den andra,

utan tal och utan ord,
deras röst hörs inte.
De når ut över hela jorden,
deras ord når till världens ände.
Åt solen har han gjort en hydda
i dem,
den är som en brudgum
som går ut ur sin kammare,
den gläder sig som en hjälte
att löpa sin bana.
Den går upp vid himlens
ena ände
och går sin kretsgång
till den andra.
Ingenting undgår dess hetta.
HERRENS undervisning
är fullkomlig,
den ger själen nytt liv.
HERRENS vittnesbörd är sant,
det gör enkla människor visa.

HERRENS befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Hans bud är klart,
det upplyser ögonen.
HERRENS fruktan är ren,
den består i evighet.
HERRENS domslut är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Genom dem blir din tjänare varnad,
den som följer dem får stor lön.

Vem märker själv
hur ofta han felar?
Förlåt mig mina hemliga brister.
Bevara också din tjänare
för fräcka människor,
låt dem inte ha makt över mig,

så blir jag fullkomlig
och fri från svår överträdelse.
Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
HERRE, min klippa
och min återlösare.
Citera
2023-11-29, 16:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fl.assback
Hade Gud varit god hade han avvecklat sig själv.
Hade du varit vis hade du inte skrivit det där.
Citera
2023-11-29, 16:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absurdopinions
Är det rimligt att ha en stark tro på något som inte kan bevisas existera? Det går inte bevisa icke-existens heller, så kanske är det orimligt att tro starkt på detta också.
Alla har alltid trott, med undantag av en liten klick skränande självkloka ateister och en minonritet vankelmodiga agnostiker.
Vilket indikerar Guds existens också det - spåren av honom är för starka för att förnekas av gemene man. Transcendent störda ateister kan inte ändra på detta hur mycket de än gormar sin materialism i sin ekokammare.

stöddiga och irrelevanta
Citera
2023-11-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då översättas - orden du ger är inte översättningar utan svenska.
Andligt intellekt är något som andligt autistiska människor saknar, somliga av dem även förnekar existensen av.
Ords 1:7:
Att frukta HERREN
är början till kunskap,
men vishet och förmaning
föraktas av dåren.

"Att frukta HERREN är början .. ."? En psykopat-gud som hotar och skrämmer är inget jag skulle bry mig om eller respektera ens om det visade sig att den skulle existera.

Men som sagt. Det är ett icke-problem eftersom ingen kunnat det!
Citera
2023-11-29, 16:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Rationella skäl är en grundförutsättning för rationella slutsatser och övertygelser.
Något annat är inte möjligt.

Att tro därför tro på något som inte kan falsifieras och bevisas kan således aldrig per definition vara rationellt.
Hur skulle man kunna falsifiera honom som är upphovet till skapelsen? Nej, man ska tro på honom som inte kan falsifieras!
Citera
2023-11-29, 16:36
Medlem
Citat:
Hur skulle man kunna falsifiera honom som är upphovet till skapelsen? Nej, man ska tro på honom som inte kan falsifieras!

Du kan inte heller falsifiera att en osynlig enhörning som bara jag kan se och interagera med följer mig överallt i livet inte faktist existerar? Så tror du nu på det också?
Citera
2023-11-29, 16:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du kan inte heller falsifiera att en osynlig enhörning som bara jag kan se och interagera med följer mig överallt i livet inte faktist existerar? Så tror du nu på det också?
Vilket förklaringsvärde har en sådan osynlig enhörning? Det enda förklaringsvärde jag ser f.n. är att du genom att hänvisa till den menar dig (subjektivt!) kunna undkomma en diskussion om Gud evidenta existens. Det räcker inte. Etablera ett påtagligt, objektivt förklaringsvärde för existensen av "osynlig enhörning".
Kan jag skicka dig en bild på en enhörning, som du kan dela fritt till ateistkompisar? För jag vet att ni tycker om enhörningar - de är ett kärt ämne i era kvasi-intellektuella monologer.
Citera
2023-11-29, 17:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Se där, redan i meningen efter förnekade du Gud.
Här Ps 19, med några här tillämpliga verser fetade:
Himlarna vittnar
om Guds härlighet,
himlavalvet förkunnar
hans händers verk.
Den ena dagen talar om det
för den andra,
den ena natten kungör det
för den andra,

utan tal och utan ord,
deras röst hörs inte.
De når ut över hela jorden,
deras ord når till världens ände.
Åt solen har han gjort en hydda
i dem,
den är som en brudgum
som går ut ur sin kammare,
den gläder sig som en hjälte
att löpa sin bana.
Den går upp vid himlens
ena ände
och går sin kretsgång
till den andra.
Ingenting undgår dess hetta.
HERRENS undervisning
är fullkomlig,
den ger själen nytt liv.
HERRENS vittnesbörd är sant,
det gör enkla människor visa.

HERRENS befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Hans bud är klart,
det upplyser ögonen.
HERRENS fruktan är ren,
den består i evighet.
HERRENS domslut är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Genom dem blir din tjänare varnad,
den som följer dem får stor lön.

Vem märker själv
hur ofta han felar?
Förlåt mig mina hemliga brister.
Bevara också din tjänare
för fräcka människor,
låt dem inte ha makt över mig,

så blir jag fullkomlig
och fri från svår överträdelse.
Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
HERRE, min klippa
och min återlösare.
Jag blir inte imponerad av bibelcitat. Självklart kan inte bibeln bevisa att bibeln är sann, det kallas cirkelbevis och har noll värde.
Citera
2023-11-29, 17:43
Medlem
Citat:

Citat:
Vilket förklaringsvärde har en sådan osynlig enhörning? Det enda förklaringsvärde jag ser f.n. är att du genom att hänvisa till den menar dig (subjektivt!) kunna undkomma en diskussion om Gud evidenta existens. Det räcker inte. Etablera ett påtagligt, objektivt förklaringsvärde för existensen av "osynlig enhörning".
Kan jag skicka dig en bild på en enhörning, som du kan dela fritt till ateistkompisar? För jag vet att ni tycker om enhörningar - de är ett kärt ämne i era kvasi-intellektuella monologer.

Förklaringsvärdet har inget med saken göra. Det var du som för ett inlägg sedan (se ovan) sa att man ”ska tro på honom som inte kan falsifieras”. Inte jag!

Och nu sitter du alltså ett inlägg senare och istället frågar om ett ”påtagligt, objektivt förklaringsvärde för existensen” av något annat, som inte heller kan falsifieras?

Hur ska du ha det egentligen? Är påståenden som inte kan falsifieras värda att tro på? Eller ska man bara tro på sådant som det finns objektiva bevis för? Välj nu Calovius? Du kan inte hävda både och?
Citera
2023-11-29, 19:01
Medlem
Citat:
En obevisad gud har inget förklaringsvärde alls.
Citera
2023-11-29, 21:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag blir inte imponerad av bibelcitat. Självklart kan inte bibeln bevisa att bibeln är sann, det kallas cirkelbevis och har noll värde.
Bibeln övertygar om sig själv, vilket ligger i sakens natur om och eftersom Bibeln är Guds ord.
Du, en barnrumpa i dessa sammanhang (inget ont om barn, dock), vill att Bibeln ska övertygas vara Guds ord från annan instans än sig själv, vilket säger tillräckligt om nivån som dina tankar rör sig på.
En skrift som är Guds ord kan givetvis inte bevisas vara Guds ord av en mer auktoritativ, högre instans.

Ateister är just så här dumma i hela huvudet. Om det kan ge en smula (oförtjänt) tröst: du är inte ensam!
Senast redigerad av Calovius 2023-11-29 kl. 21:33.
Citera
2023-11-29, 21:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Förklaringsvärdet har inget med saken göra. Det var du som för ett inlägg sedan (se ovan) sa att man ”ska tro på honom som inte kan falsifieras”. Inte jag!

Och nu sitter du alltså ett inlägg senare och istället frågar om ett ”påtagligt, objektivt förklaringsvärde för existensen” av något annat, som inte heller kan falsifieras?

Hur ska du ha det egentligen? Är påståenden som inte kan falsifieras värda att tro på? Eller ska man bara tro på sådant som det finns objektiva bevis för? Välj nu Calovius? Du kan inte hävda både och?

Hur skulle Gud kunna falsifieras som är själva sanningen och varifrån alla andra sanningar emanerar som underordnade? Fånigare krav får man leta efter!
Vad har dina enhörningar för förklaringsvärde - ange det. Vad förklarar de? Ingenting? Din ateism? Det räcker inte, och jag då skulle tro på dem, nej, det blir inget med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in