2023-11-29, 12:50
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Står i dagens Aftonbladet att IVO ska granska Eslöv kommun gällande det här fallet. Jippi!
Det står i ett av de korta ”telegrammen” som heter Aftonbladet Direkt, publicerat idag 10.47.

https://www.skd.se/2023-11-29/eslov-...d-flicka-oqBxb

Den då sexåriga flickan var iskall och hennes magsäck var förstörd av ättika när hon dök upp på barnakuten i Lund natten till julafton förra året.

Nu inleder Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) en tillsyn av Eslövs kommun, rapporterar P4 Malmöhus
Citera
2023-11-29, 13:03
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Tack för tipset!
Jag klistrar in texten från inlägget så alla kan läsa det här:

Skånes Änglar - Facebookinlägg - 27 December 2023

"Viktigt meddelande från Skånes änglar
Vi står inför en tid av stor sorg och chock. Det som ingen någonsin vill eller bör uppleva har inträffat. Ett oskyldigt barn, en flicka som vi på Skånes änglar har haft förmånen att träffa under två julfiranden, har utsatts för fruktansvärda handlingar, handlingar som är svåra att greppa och ännu svårare att acceptera.

Vi vill vara tydliga med att vi på Skånes änglar, liksom andra involverade instanser, inte hade några misstankar om vad som pågick bakom stängda dörrar. De händelser som nu kommit till ljuset är chockerande och var helt oväntade för oss alla.

Det är en påminnelse om hur viktigt vårt arbete är, och hur vaksamma vi alla måste vara för att skydda de mest sårbara i vårt samhälle. Våra tankar går till flickan och alla andra barn som lider i tystnad.

Vi på Skånes änglar är mer engagerade än någonsin att arbeta för att skydda och stötta de som behöver det mest. Vi uppmanar alla att vara uppmärksamma och aldrig tveka att agera eller rapportera om ni misstänker att ett barn far illa.

Tillsammans kan vi göra en skillnad.

#SkånesÄnglar #Gemenskap #SkyddFörBarn"

Det fetade;

Lite väl fräckt inlägg ändå?
Det låter ju precis som om att SÄ hade full koll på vad som pågick, att dom mycket väl visste att Z var utsatt och nu har bidragit till att få bort henne från helvetet.

Grejen är att i detta fallet var dom ju allt annat än just ”uppmärksamma”..??
Dom som ändå träffade Z vid mer än ett tillfälle, och ganska nära inpå vid tiden då hon läggs in, dom hade ju ingen aning om vad som försiggick?!

I förhören i FUP framkommer det ännu tydligare att dom missat tecken efter tecken på hur det verkligen stod till bakom stängda dörrar hos familjen, dom såg ingenting.
Utan tvärtom, i förhören är det ju snarare så att Jasmine och Daniel höjs till skyarna som ”parents of the year”.
Inget kunde dom göra fel!

Är det så organisationen arbetar så sätter åtminstone inte jag någon större tilltro till dom.

Skrivs inte en rad om att dom som organisation, som (dom själva påstår) ska märka sånt här, att dom faktiskt totalt failade här?
Dom som säger sig jobba för utsatta barn, men i ett ärende som detta där en liten flicka vanvårdas å det grövsta, det missar man?
Dom var ju t.o.m. hemma hos familjen..

Inte mycket till självinsikt i det inlägget inte..
Citera
2023-11-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvadheterduuuu
Läser man FUP är det ganska tydligt att inte någon av syskonen känner Z, i hur dom at svarar hur hon är och vad hon tycker om, ingen kan ge en förklaring som ger en tydlig bild av vem Z är.

Och att hennes underliv skulle se ut som en ny förlöst kvinnas underliv tyder mycket på att det inte endast kan vart mammas fingrar som använts. Så vidriga , usch.
Klart de inte känner henne hon var boende hos mormor i veckor i streck sedan hon var året , syskonen har fått noll band till henne
Z hade inte ens en egen plats i de olika hemmen utan sov instängd på första stället och på madrass på olika platser i senaste hemmet .
Den gröna kökstolen Z sa var hennes stol ställdes ute och togs in när det skulle ätas de ggr hon åt tillsammans med familjen vilket verkar vara bara ibland med tanke på syskonen tror att hon ibland inte ville äta eller äta instängd på rummet i gamla bostaden.

Rummet ingen ville vara i för det var äckligt med gömd mat , Z sa att när hon var i tvättstugan och fick mat sparade hon en del för att ha nästa dag eftersom menar att hon oftast bara fick mat av pappa och det på kvällen . Redan i första boendet lär hon ha gömt mat för att senare
Citera
2023-11-29, 13:12
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Tack för info. Hade inte läst detta tidigare, men det öppnar ju upp för att Z kanske ville vara pojke ett tag. Jag låter det vara osagt tills vidare.

Tänk vad fantastiskt att ett barn i 4-års åldern är så medveten om könstillhörighet och att denne också tas på allvar! Jag hoppas verkligen att alla småflickor som gillar blått, superhjältar och att busa med pojkar också förstår att de egentligen är födda i fel kön.

Finns det något som var rätt med Z enligt föräldrarna?? Både hennes tidpunkt för ankomst, könstillhörighet, psyke och intelligensnivå verkar ju tyvärr olyckligt nog ha blivit fel.
Citera
2023-11-29, 13:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Klart de inte känner henne hon var boende hos mormor i veckor i streck sedan hon var året , syskonen har fått noll band till henne
Z hade inte ens en egen plats i de olika hemmen utan sov instängd på första stället och på madrass på olika platser i senaste hemmet .
Den gröna kökstolen Z sa var hennes stol ställdes ute och togs in när det skulle ätas de ggr hon åt tillsammans med familjen vilket verkar vara bara ibland med tanke på syskonen tror att hon ibland inte ville äta eller äta instängd på rummet i gamla bostaden.

Rummet ingen ville vara i för det var äckligt med gömd mat , Z sa att när hon var i tvättstugan och fick mat sparade hon en del för att ha nästa dag eftersom menar att hon oftast bara fick mat av pappa och det på kvällen . Redan i första boendet lär hon ha gömt mat för att senare

Fetade;

Detta reagerade jag på när jag läste, visst var det lillebror M som berättade om stolen?

För inte bara sa han precis det du har skrivit, utan också något i stil med ”och om det regnar när den står lägger vi plast över den”.

Minns jag bilden på matbord + stolar korrekt så var det väl t.o.m. en plaststol?

Nu är ju M inte så gammal och dom minsta svävar ju iväg och säger ju de mest underliga saker i förhören, men just detta var konstigt.

Varför tyckte han att det var så ”viktigt” att berätta i förhör att stolen stod under plast när den stod ute..?
Kan ju betyda absolut ingenting, men det kändes som en udda detalj för ett så litet barn att ha koll på bara.
Citera
2023-11-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Som sagt, läser du inte den och får hela bilden så borde du ju inse att det finns saker där som tagits upp (bla om J) som du således inte har en aning om.

Ändå ger du dig in i diskussioner om det, och när andra påpekar att du har fel så kan du inte ta det.

Fattar du verkligen inte det?

Tidningarna ljuger då eller? Att J är en verklig skräckmorsa har väl inte jag förnekat! Just därför att det finns sådana föräldrar bl a. så måste samhället satsa på bra Soc, soc.sekr. har det inte lätt i dessa tider! Jag blir förbannad när jag bara tänker på det så mycket skit dom (soc.sekr. alltså) fått utstå pga konspirationsteorier från visst håll!
Senast redigerad av Havskung 2023-11-29 kl. 13:54.
Citera
2023-11-29, 13:15
Medlem
Citat:
Sökfunktionen då, den fungerar inte den heller?
Eller bara att läsa bak något inlägg?

FUP har postats säkert minst en gång om dagen den senaste veckan.

Herregud..

Sparka inte på den som redan ligger 😉 Sökfunktionen har aldrig funkat här. Jag brukar behöva googla mig fram. Dessutomm dör länkar på nolltid nu för tiden och en tråd med så mycket inlägg är inte lätt att famla sig fram i.
Citera
2023-11-29, 13:15
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Till att tvätta med, vilket faktiskt också jag gör.

Just ättika och bikarbonat till allt från städ till tvätt, luktborttagning har det ju skrivits flitigt om (som ”mirakelmedel”) i nästan varenda tidningsbilaga det senaste året.

Tror snarare att de ville få bort lukten av Z då modern ständigt klagade på hennes stank och inte ens ville gå in där.
Citera
2023-11-29, 13:16
Medlem
Citat:
Det fetade;

Lite väl fräckt inlägg ändå?
Det låter ju precis som om att SÄ hade full koll på vad som pågick, att dom mycket väl visste att Z var utsatt och nu har bidragit till att få bort henne från helvetet.

Grejen är att i detta fallet var dom ju allt annat än just ”uppmärksamma”..??
Dom som ändå träffade Z vid mer än ett tillfälle, och ganska nära inpå vid tiden då hon läggs in, dom hade ju ingen aning om vad som försiggick?!

I förhören i FUP framkommer det ännu tydligare att dom missat tecken efter tecken på hur det verkligen stod till bakom stängda dörrar hos familjen, dom såg ingenting.
Utan tvärtom, i förhören är det ju snarare så att Jasmine och Daniel höjs till skyarna som ”parents of the year”.
Inget kunde dom göra fel!

Är det så organisationen arbetar så sätter åtminstone inte jag någon större tilltro till dom.

Skrivs inte en rad om att dom som organisation, som (dom själva påstår) ska märka sånt här, att dom faktiskt totalt failade här?
Dom som säger sig jobba för utsatta barn, men i ett ärende som detta där en liten flicka vanvårdas å det grövsta, det missar man?
Dom var ju t.o.m. hemma hos familjen..

Inte mycket till självinsikt i det inlägget inte..
Håller med. SÄ försöker få det att framstå som att DE räddat flickan från sitt helvete medan faktum är att SÄ gjorde inte ett skit.
Citera
2023-11-29, 13:17
Medlem
Citat:
Fetade;

Detta reagerade jag på när jag läste, visst var det lillebror M som berättade om stolen?

För inte bara sa han precis det du har skrivit, utan också något i stil med ”och om det regnar när den står lägger vi plast över den”.

Minns jag bilden på matbord + stolar korrekt så var det väl t.o.m. en plaststol?

Nu är ju M inte så gammal och dom minsta svävar ju iväg och säger ju de mest underliga saker i förhören, men just detta var konstigt.

Varför tyckte han att det var så ”viktigt” att berätta i förhör att stolen stod under plast när den stod ute..?
Kan ju betyda absolut ingenting, men det kändes som en udda detalj för ett så litet barn att ha koll på bara.
Ja ,det kan vara en plaststol den var väldigt udda och det kan vara ett av de andra barnen som sa att de skyddade den med plast om det regnade
Z ville ha den gröna stolen som om det var bland det enda hon räknade som sitt eget
Citera
2023-11-29, 13:23
Medlem
Citat:
Det finns inget som antyder att Z ville vara pojke.

Jo vid förhör med flickan säger hon att förhörsledaren ska säga han och inte hon om henne. i slutet av förhöret.
Citera
2023-11-29, 13:28
Medlem
Citat:
Klara antydningar om att pappan regelbundet våldtar Z. Säkert deltog båda föräldrarna emellanåt.

Spelade de kanske också in detta, och sålde via nätet?

Eftersom flickan säger att det är mamman så tror jag inte detta är våldtäkt utav pappan. Jag tror det är ytterligare en form utav misshandel av mamman. Mamman sprack och fick stora problem efter förlossningen med Z och jag tror J straffar Z med att skada henne i underlivet. Hon var öppen som efter en förlossning säger sjukvården. De har aldrig sett något liknande på en liten flicka. Z föddes i säte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in