Ultima Thule spelade under Sverigedemokraternas landsdagar, vilket videodokumenterades och lades upp av Björn Söder på plattformen X. Nu florerar en inzoomning av videon, publicerad av vänsterkontot
arkiv_s på Instagram, där det påstås att Åkesson heilar.
Här är en länk till originalvideon:
https://x.com/bjornsoder/status/1728...053454902?s=20
Till höger ser vi Åkesson stå och krama om sin nya flickvän i publiken, och det är alltså under första refrängen ”här vill jag leva, här vill jag dö” som högerarmen dyker upp. För en närmare bild i repeat hänvisar jag till nämnda konto på Instagram. Åkesson konfronteras i nuläget för detta på X, så detta kan vara något vi kommer få höra mer om i media.
Jag tycker definitivt att det ser ut som att det är personen
bredvid Åkesson som heilar, om intentionen nu är att heila och inte en klassisk konsertarm som höjs när man diggar med i musiken. Man skymtar personen bakom och armen kommer från fel vinkel som det ser ut, för högt upp och för mycket från sidan. Men som
arkiv_s pekar ut så ser det ut som att armen sedan kliar Åkesson i håret, vilket kanske gör det hela lite mer mystiskt. Kontot menar också att det egentligen vore lika illa om det är en kompis till Jimmie som heilar (han interagerar gladeligen med personen bredvid sig precis innan), och att han helt enkelt inte reagerar eller markerar emot detta.
Vad säger Flashback? Är det en heil vi ser, och är det Jimmies arm? Om inte, är hans icke-reaktion ändå talande?