2023-11-28, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fast i detta fallet är det väl så att syskonen faktiskt själva vill träffa sina föräldrar..?
Dvs jag tror knappast att någon ”tvingar” dom.

I deras ögon har föräldrarna inte gjort något fel, det är ju Z det är ”fel på”, det har dom ju uppfostrats till att tro under hela hennes livstid.

Är ju bara att läsa stycket om deras återförening, där var Z överlycklig, syskonen tror jag nog mest var glada över att se varandra (och inte just Z).
Det hela slutade ju med att dom föll in i sina gamla roller och till sist uteslöt henne från deras lek.

Står det i FUP att samtliga syskon var med och uteslöt Z från lek? Jag har tidigare i tråden läst att det var något av barnen som var elakt mot Z men inte alla.

(Har inte läst FUP och kommer nog inte göra det heller, den här tråden är tung nog för mig pga egna tidigare erfarenheter.)
Citera
2023-11-28, 15:19
Medlem
Citat:
Märkligt hur 🔍 inte heller verkar fungera i denna tråden med tanke på hur många ggr om dagen just den frågan postas..
En del är väl lite bekväma, ska själv erkänna att delar av fupen var svårläst pga teckensnittet och dåligt med styckeindelning , men skam den som ger sig så nog tog jag mig igenom i stort sett allt
Citera
2023-11-28, 15:23
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Ja fast är inte Hanna noga med att påpeka också att Z sa du får inte tvätta I snippan också,.

Ja, för att någon gjort henne illa i snippan, med betoning på just I?
Citera
2023-11-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyrJompen
Några frågor som jag funderar på.

1. I minst två förhör med sjukvårdspersonal så berättar sjukvårdspersonalen att de frågar D om kontaktuppgifter till föräldrarna, för att kunna få kontakt om Z skulle försämras. D ger då ut sitt eget mobilnr men svarar att J inte har någon mobil. (Vilket personalen uppfattar som mycket märkligt i dagens samhälle) Samtidigt som D lämnar dessa uppgifter så sitter han enligt FUP och sms med J. - Varför, vad har han för motiv att säga till sjvpersonal att J inte har något mobilnr?

Detta reagerade jag också på. Dessutom säger Jasmine i minst ett av smsen till Daniel att hon borde ringa upp läkaren och prata då hon inte var nöjd med hur Daniel verkade hantera situationen.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att Daniel verkligen inte ville att Jasmine skulle ha kontakt med vården. Varför kan man bara spekulera i. Troligen för att han ville ha kontroll över informationsutbytet, eller för att han visste att det fanns stor risk att J skulle bete sig på ett sådant sätt att det drog misstankar till sig.
Citera
2023-11-28, 16:04
Medlem
F3ttans avatar
FUP

Del 1: https://gofile.io/d/DzywSA
Del 2: https://gofile.io/d/5khE04
Del 3: https://gofile.io/d/wHb0J7
Citera
2023-11-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyrJompen
Några frågor som jag funderar på.

1. I minst två förhör med sjukvårdspersonal så berättar sjukvårdspersonalen att de frågar D om kontaktuppgifter till föräldrarna, för att kunna få kontakt om Z skulle försämras. D ger då ut sitt eget mobilnr men svarar att J inte har någon mobil. (Vilket personalen uppfattar som mycket märkligt i dagens samhälle) Samtidigt som D lämnar dessa uppgifter så sitter han enligt FUP och sms med J. - Varför, vad har han för motiv att säga till sjvpersonal att J inte har något mobilnr?

2. I de förhör jag hunnit läsa så anger de att syskonet har en "lungsjukdom", både läkare, ssk, usk och föräldrarna anger bara ordet "lungsjukdom". Personalen återger såklart bara vad föräldrarna uppgett. (Har som sagt inte läst hela FUP, så det kanske framkommer mer specifikt). Men tycker det är märkligt att J bara uppger det så ospecifikt, då hon tex i sms till D vill verka vara väldigt medicinskt påläst. Hon slänger sig med medicinska ord som jag ser att hon inte riktigt förstår innebörden av, och försöker dumförklara D då han inte förstår. Hade barnet haft en diagnos så känns det som att hon skulle ha viftat med det latinska namnet så fort hon fått chansen.

3. Tidsspannet natten till julafton. De säger att hon druckit ättikan runt 02-03. Enligt sjukvårdens rutiner när någon förtärt en stark syra eller bas så ska en gastroskopi utföras mellan 12-24 h efter förtäringen. Anledningen enligt FUP är att om de går ner för tidigt (innan 12 h) så har oftast inte skadan hunnit visa sig i sin fulla kraft, och efter 24 h så kan vävnaderna vara så pass skadade/nekrotiserade att risken att komma ut i bukhålan med instrumenten är för stor. Nu gick de ner med instrument runt 13-14 dagen därpå har jag för mig. Dvs 11-12 h efter när D och J uppgett att Z intagit ättikan. Det de möts av är död vävnad, så mörk att första läkaren tror att han kommit fel och ser levern eller kommit ut i bukhålan. Det visar sig senare att det är magsäcken. Magsäcken är ju alldeles för skadad enligt vad tidsfönstret (11-12 h) medger. Hon borde alltså ha fått i sig ättikan mycket tidigare på kvällen den 23:e. Och alla förhörsuppgifter om vad som hände innan de åkte till sjukhuset borde förkastas som lögn.

En sista iakttagelse. D säger någon gång till någon sjukvårdspersonal att de har lås på kylskåpet. Någon som vet om det stämmer? Om inte, varför tror ni han ljuger om det då?

Edit: Jag har som sagt inte hunnit läsa hela Fupen, utan har börjat bakifrån och sparar Vissa förhör till sist. Så kanske det här är ett dumt inlägg där alla svar redan finns i fupen.

Intressanta reflektioner, som någon annan användare också skrev.

Något stämmer inte här.
- Åklagaren visade bilder tagen av mammans mobil.
- D säger vidare att han skriver till J när han är på sjukhuset, för att hålla henne informerad om Z tillstånd.

Samtidigt säger D att mamman har ingen mobil?
Är det dotterns de kommunicerar med eller ljuger dem?
Senast redigerad av Riley.B 2023-11-28 kl. 16:21.
Citera
2023-11-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miseryman
Detta reagerade jag också på. Dessutom säger Jasmine i minst ett av smsen till Daniel att hon borde ringa upp läkaren och prata då hon inte var nöjd med hur Daniel verkade hantera situationen.

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att Daniel verkligen inte ville att Jasmine skulle ha kontakt med vården. Varför kan man bara spekulera i. Troligen för att han ville ha kontroll över informationsutbytet, eller för att han visste att det fanns stor risk att J skulle bete sig på ett sådant sätt att det drog misstankar till sig.

Tror du är nära sanningen här..
Citera
2023-11-28, 16:34
Medlem
Funderar på de märkliga sår Z hade runt underlivet och bak på rumpan. Följande sms konversation kan man läsa i näst sista bilagan där de tömmer mobilerna.

J: Du la inte på sådant yokko air pulver
J: Det vore riktigt illa om så
D: Nej, jag sprejade bara
J: Då kommer du aldrig hem
J: Det är ättika bara då

Sedan undersöker poliserna vad yokko air pulver är och det är i själva verket yocoair-pulver. Och det används som ”Effektiv lukttätare som tar bort stank & odör istället för att dölja dem med andra dofter”

Tror ni att såren kan ha varit pulver som D sprayat över underlivet och att såren på så vis uppstått ( för att få bort ”stanken”)? Läkarna lyckades ju aldrig helt förklara dessa sår då utslagen borde sett annorlunda ut om det var urin/avföring som orsakat sår. Då är det mer sammanhängande sjok. Det låter ju onekligen som att det där pulvret inte var något bra alls.
Citera
2023-11-28, 16:41
Medlem
Citat:
Fast i detta fallet är det väl så att syskonen faktiskt själva vill träffa sina föräldrar..?
Dvs jag tror knappast att någon ”tvingar” dom.

I deras ögon har föräldrarna inte gjort något fel, det är ju Z det är ”fel på”, det har dom ju uppfostrats till att tro under hela hennes livstid.

Är ju bara att läsa stycket om deras återförening, där var Z överlycklig, syskonen tror jag nog mest var glada över att se varandra (och inte just Z).
Det hela slutade ju med att dom föll in i sina gamla roller och till sist uteslöt henne från deras lek.

Vet du i vilken del det står om deras återförening?
Fy vad sorgligt och eländigt.
Hoppas att Z får hjälp att genomskåda detta så hon inte lägger det på sig själv!
Hon måste skyddas från llt inflytande fr föräldrarna, även syskonen (hur mkt barn de än är).
Citera
2023-11-28, 17:04
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulligannanas
Funderar på de märkliga sår Z hade runt underlivet och bak på rumpan. Följande sms konversation kan man läsa i näst sista bilagan där de tömmer mobilerna.

Sedan undersöker poliserna vad yokko air pulver är och det är i själva verket yocoair-pulver. Och det används som ”Effektiv lukttätare som tar bort stank & odör istället för att dölja dem med andra dofter”

Tror ni att såren kan ha varit pulver som D sprayat över underlivet och att såren på så vis uppstått ( för att få bort ”stanken”)? Läkarna lyckades ju aldrig helt förklara dessa sår då utslagen borde sett annorlunda ut om det var urin/avföring som orsakat sår. Då är det mer sammanhängande sjok. Det låter ju onekligen som att det där pulvret inte var något bra alls.
Det är sannolikt så att du har rätt.
Yocoair Pulver:
JÄRN(II)SULFAT, MONOHYDRAT
ALUMINIUMSULFAT 17-18 % OORGANISKT SALT
Vid hudkontakt
Tag av förorenade kläder.
Skölj genast huden med mycket vatten.
Om symptom uppkommer, kontakta läkare
Om inte "mamma" och "pappa" vore sadistiskt lagda så skulle dom valt att hålla sin dotter ren för att slippa stanken🤬
Senast redigerad av Taggad 2023-11-28 kl. 17:22.
Citera
2023-11-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulligannanas

Av det som står i ditt inlägg hade jag snarare tolkat det som att han har det i tvätten, med tanke på J's sista sms..
Var kan man läsa detta? Hittar inte den här konvon i FUP
Citera
2023-11-28, 17:48
Medlem
Precis, man kan tycka att det vore rimligast att duscha och byta blöja (låta henne gå på toaletten) istället för att hälla frätande pulver på henne men dessa två individer verkar djupt störda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in