2023-11-28, 13:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyrJompen
Några frågor som jag funderar på.

1. I minst två förhör med sjukvårdspersonal så berättar sjukvårdspersonalen att de frågar D om kontaktuppgifter till föräldrarna, för att kunna få kontakt om Z skulle försämras. D ger då ut sitt eget mobilnr men svarar att J inte har någon mobil. (Vilket personalen uppfattar som mycket märkligt i dagens samhälle) Samtidigt som D lämnar dessa uppgifter så sitter han enligt FUP och sms med J. - Varför, vad har han för motiv att säga till sjvpersonal att J inte har något mobilnr?

Väldigt intressanta reflektioner du gör!
Uppgiften om att mamman saknar mobil är dessutom en lögn. I hennes mobil finns två nummer men däremot inte BankID eller Swish. Motiv till den lögnen skulle kunna vara att D ville ha kontroll över kommunikation med sjukvården eller att J skulle slippa hantera den.

Citat:
2. I de förhör jag hunnit läsa så anger de att syskonet har en "lungsjukdom", både läkare, ssk, usk och föräldrarna anger bara ordet "lungsjukdom".

Tycker också detta är märkligt. Astma är väl det vanligaste hos barn. Kan föräldrarna ha lyckats tjata sig till en CPAP-maskin utan en tydlig diagnos?

Citat:
3. Tidsspannet natten till julafton. De säger att hon druckit ättikan runt 02-03.
Hon borde alltså ha fått i sig ättikan mycket tidigare på kvällen den 23:e. Och alla förhörsuppgifter om vad som hände innan de åkte till sjukhuset borde förkastas som lögn.

Redan vid 23-tiden messade J till äldsta dottern S med uppmaningen att hålla tyst. Det finns några sidor tillbaka i tråden.
Så det verkar mycket troligt att förgiftningen är i görningen tidigare.
Min teori är att de gav Z ättika istället för det sedvanliga sömnmedlet med hjälp av en spruta, varefter hon fick ett glas vatten.
Detta kan ha skett vid läggdags kring 20-21.
Citera
2023-11-28, 13:28
Medlem
Var kan man hitta FUPen?
Den på sida 1 funkar inte.
Citera
2023-11-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Detta är en missuppfattning. Föräldrar kan inte få umgängesrätt med sina barn. Det är barnen som har umgängesrätt med sina föräldrar i normala fall. Barnen har ingen skyldighet att umgås med sina föräldrar, och socialtjänsten kan begränsa umgängesrätten till skydd för barnet. Beslutet ska omprövas var tredje månad.
Ju äldre barnet är desto mer hänsyn kommer man att ta till barnets önskemål.
Nja, föräldrarna kan överklaga umgängesrätten till förvaltningsrätten ( och ytterligare efter förvaltningsrättens dom överklaga till Kammarrätten), om Socialtjänsten begränsar eller utesluter umgänge.
Tyvärr många barn som tvingas till umgänge med föräldrar.
Många gånger ser familjehemmen barnens vilja, men Socialtjänsten väljer ändå att genomföra umgänge. Barnens bästa….eller hur.
Och i detta fallet hoppas jag VERKLIGEN att föräldrarna ALDRIG får se röken av sina barn.
Citera
2023-11-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annapanna65
Nja, föräldrarna kan överklaga umgängesrätten till förvaltningsrätten ( och ytterligare efter förvaltningsrättens dom överklaga till Kammarrätten), om Socialtjänsten begränsar eller utesluter umgänge.
Många gånger ser familjehemmen barnens vilja, men Socialtjänsten väljer ändå att genomföra umgänge. Barnens bästa….eller hur.
Och i detta fallet hoppas jag VERKLIGEN att föräldrarna ALDRIG får se röken av sina barn.
I det här fallet är det osannolikt att barnen får umgänge under fängelsetiden med tanke på bland annat hur föräldrarna duperat alla barn att fullt friskt syskon har hjärnskador och svåra självskadebeteenden och måste bära blöja och vill vara alldeles ensam och knappt äta med resten av familjen
Citera
2023-11-28, 14:27
Avslutad
Finns det någon som har liverapportering det man inte behöver betala? Eller är det ingen rättegång idag?
Citera
2023-11-28, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Finns det någon som har liverapportering det man inte behöver betala? Eller är det ingen rättegång idag?

Nej inget idag men på torsdag och fredag är det dags igen.
Citera
2023-11-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zisteau
Var kan man hitta FUPen?

(FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)

.
Citera
2023-11-28, 14:49
Medlem
savagemamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Stort i förhållande till ett barn. En av läkarna förklarar det väldigt bra. Orkar och vill inte skriva och förklara. Som sagt en kvinnlig läkare förklarar hur stor det bör vara och vilka typer av skador de ser.

Det var det jag menar? Stort i förhållande till ett barn. Därav så har övergreppen varit betydligt värre än vad som angetts.
Citera
2023-11-28, 14:56
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zisteau
Var kan man hitta FUPen?

Märkligt hur 🔍 inte heller verkar fungera i denna tråden med tanke på hur många ggr om dagen just den frågan postas..
Citera
2023-11-28, 15:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Fast i detta fallet är det väl så att syskonen faktiskt själva vill träffa sina föräldrar..?
Dvs jag tror knappast att någon ”tvingar” dom.

I deras ögon har föräldrarna inte gjort något fel, det är ju Z det är ”fel på”, det har dom ju uppfostrats till att tro under hela hennes livstid.

Är ju bara att läsa stycket om deras återförening, där var Z överlycklig, syskonen tror jag nog mest var glada över att se varandra (och inte just Z).
Det hela slutade ju med att dom föll in i sina gamla roller och till sist uteslöt henne från deras lek.
Citera
2023-11-28, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Märkligt hur 🔍 inte heller verkar fungera i denna tråden med tanke på hur många ggr om dagen just den frågan postas..

Ja under alla mina år härinne sällan sett det och annat just i denna tråd..Att söka först är ju grundläggande, men helst ska väl en del slippa läsa FUP också och istället fråga på i oändlighet.
Senast redigerad av Riley.B 2023-11-28 kl. 15:25.
Citera
2023-11-28, 15:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Du menar att föräldrarna överklagar socialtjänstens beslut om att begränsa barnets umgängesrätt, vilket de absolut kan göra. Mindre barn har inte så mycket att sätta emot, men ju äldre barnet är desto större vikt ska man lägga till barnets vilja. Från 15 års ålder har barnet rätt att föra sin egen talan kring umgänget.
Umgänget kan också genomföras via telefon eller videosamtal.
Visst har du rätt i att barn tvingas till umgänge då socialtjänsten bedömer att det för barnets bästa.
Men om föräldrarna är dömda för att ha skadat barnet svårt, och barnet och familjehemmet är överens om att barnet inte önskar umgänge, tror jag det är svårare för föräldrarna att driva igenom en ändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in