Citat:
Ursprungligen postat av
Pliggen76
Den egenproducerande elen ska enbart förse det egna hushållet med el. Om den egenproducerade elen endast i ringa omfattning, av den totala produktionen används i näringsdelen för exempelvis belysning i ekonomibyggnader som används som förråd av ägaren kan den egenproducerade elen anses enbart komma småhuset till del.
Skatteverket har sedan tidigare efterfrågat underlag från er utförare, där vi bland annat efterfrågat: Skicka uppgifter om var solcellerna är placerade och underlag som visar vilken byggnad/vilka byggnader installationen förser med el. - bilder som tydligt visar hela insidan på ekonomibyggnaden. Inskickad text: Solcellerna är placerade på ekonomibyggnaden och det går lite belysning till ekonomibyggnaden. Nästan all el går till boningshuset.
Det finns tre bifogade bilder: En från utsidan och två från insidan utav en av byggnaderna. Det man kan utläsa av inskickade foton är att det finns spiltor med hö. Skatteverket anser därav att ekonomibyggnaden inte är ett förråd.
Skatteverket vidhåller sitt tidigare förslag till beslut och beslutar att inte betala ut det begärda beloppet.
Du har snöat in dig på fel avgränsning. Det operativa i Skatteverkets tolkning är inte
förråd, det är
används som förråd av ägaren. Elförbrukningen i en byggnad som används av ägaren som del av hushållet (som exempelvis förråd) kan, om förbrukningen understiger 5%, fortfarande vara hänförlig till hushållet. Ett stall med hästar kan i detta perspektiv inte anses vara del av hushållet. Eller så tolkar Skatteverket lagstiftarens mening med "hänförlig till hushållet". Det viktiga är inte klassificeringen av utrymmet, det är hur det används och om den användningen kan anses hänförlig till hushållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pliggen76
Då hade det ju underlättat att veta vilka förutsättningar som ska uppfyllas. Elförbrukningen eller innehåll. Det kan vara rimligt att skatteverket visar tydligt vilka krav och vad dom grundar kraven på. Det ÄR väldigt luddigt det här. Jag kunde naturligtvis satt upp en elmätare som mätte förbrukningen i byggnaden för ett år sen och varit förutseende att detta skulle bli problem. Men nu är ju beslutet avslaget på att det är ett stall i byggnaden. Så jag vet inte riktigt hur man skulle gjort.
Det är lätt att vara efterklok, men en sak du skulle gjort var att begära ett förhandsbesked ifrån Skatteverket
innan ni installerade solcellerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pliggen76
Jag vet inte vad de gör för bedömning mer än att det inte är ett förråd.
Om dom tror att det går åt mer el bara för att det är två hästar där på natten under vintermånaderna.
Borde dock få frågan och få bevisa att det inte går åt mer el än 5% av produktionen.
Men det dom baserar avslaget på är ju att det inte används som förråd. Och det kan jag inte finna något stöd för i lagtexten. Har inte full koll på förarbetena än dock.
Om jag tolkar Skatteverkets utlåtande rätt är det inte storleken på förbrukningen som avgör i detta fall, det är att elförbrukningen i stall inte kan anses hänförligt till hushållet oavsett. Ett förråd som används av hushållet är ett
exempel på sån användning som kan anses hänförlig, dock kan det finnas många andra exempel som också kvalificerar sig.
Så du har två val:
1) Dra om elen så stallet (och alla andra delar som inte är hänförliga till hushållet) frikopplas ifrån solpanelerna. Tala med Skatteverket innan och be om vägledning hur du ska göra detta rätt och eventuellt be om förhandsbesked baserat på din reviderade plan för installationen.
2) Överklaga Skatteverkets beslut. Det kommer falla på dig att visa hur hästverksamheten är en del av erat hushåll i Inkomstskattelagens bemärkelse.