Bränt igenom första 4 avsnitten nu och måste säga att serien är otroligt bra. Väldigt bra casting på i stort sett alla roller. Silverhielm framförallt eftersom Skarsgård gör en otroligt bra Silverhielm i filmen. Men Christian Fandango gör den faktiskt minst lika bra. Roligt också att Skarsgård får en ny roll som den vidriga farsan, vilket han också gör fantastiskt. Karaktärer som är lätta att hata.
Håller med om att de än så länge inte riktigt fått till relationen mellan Marja och Erik dock. Vilket är lite paradoxalt eftersom i filmen lyckas de, men trots mer tid i serien känns det som de inte fått tillräckligt mycket tid för att verkligen få samma djupa relation som i filmen. Känns som de missat några scener som behövts för att få dem närmre och bättre förklara varför hon blir så upprörd över rutan etc. Lite samma med relationen med Pierre, där tycker jag inte heller man fått tillräckligt djup i deras relation för att man ska förstå hur hårt det tar på Erik när de väljer att nå honom genom att utnyttja Pierre istället.
Håller också med er som tycker "hämnden" i rutan kom lite tidigt. Hade velat se lite mer att Erik retar fullständig gallfeber på Silverhielm, får stryk mm innan han får sin hämnd. En av mina favoritscener från filmen är när Erik kör Skitenhielm i matsalen och han fullständigt tappar det och slår sönder honom tills Marja skriker att han ska sluta. Den scenen mellan dessa skådisar hade kunnat bli tokigt bra men nu gissar jag att den inte kommer. Har inte läst boken så vet inte vad som är med där eller inte dock.
Men ser fram emot sista två avsnitten nu, eftersom jag inte läst boken vet jag inte riktigt hur det kan eskalera eftersom hela biten med att Silverhielm tar över som ordförande inte är med i filmen (tror jag?) men Bernard är ju inte ens med i filmen vill jag minnas.
Måste också klaga lite på att Silverhielm kör "Vänner igen?" i rutan, känns krystat som fan eftersom det är ett så starkt uttryck som farsan använder - inte troligt att även Otto skulle köra det? Hade som tidigare nämnt dessutom hellre sett att Ponti fick stryk tills han däckade i rutan (och inte kan krypa ut och klassas som råtta) för att sedan slå sönder Otto senare.
Då har man avverkat avsnitt 2.
Blir bättre och bättre. I filmen så är Otto högsta hönset och de andra känns mer som bi-figurer, i serien har han inte lika mycket att säga till om.
Riktigt svårt att tro att denna serie skulle vara i närheten av hur det var. Det händer liksom inget mer i avsnitt efter avsnitt än nya påhitt om hur man kan tortera. Det var det enda som hände på skolan ser det ut som. Verkar falla folk i smaken att titta på.