2023-11-27, 22:27
Medlem
Så en video häromdagen ( minns inte vart och försökt sökt )
Iaf den visar en man som kommer hem och glödlampan är trasig, han kommer av sig när nästa problem dyker upp……. Slutar med han byter motor på bilen…

Nån som vet videon kan länka?
Den beskriver en viss adhd och vill gärna dela den.
Citera
2023-11-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hildi
1) Mobiler och plattor (jo tyvärr) har sänkt människors koncentrationsförmåga. Blotta närvaron av en mobil i fickan gör att människor presterar sämre på kognitiva tester.

2) Modern svensk skola som fokuserar på att resonera, skriva fluff och ständigt utvärdera egna resultat istället för på konkret faktainlärning.

Det var det hela. 😉

Jag har märkt att jag kan ta in text bättre fysiskt än på skärmen. Det vill säga jag kommer nästan ihåg tandläkartiden då jag får det i brevform.
Citera
2023-11-27, 22:38
Medlem
Eller kusingiften i flera led
Citera
2023-11-27, 22:39
Avslutad
Under hela min skoltid ända t o m högskolan, så var det en enda barn/ungdom som jag skulle kunna tänka mig diagnosticera som adhddagnos. Personen fick byta klass en bit in i grundskolan pga störningar i undervisningen. Dvs de 3-4 som satt närmast i skolsalen drogs med i surr och okoncentration. Det var som alltid lite av hela havet stormar runt dessa bänkar. Tog livet av sig för några år sedan efter långvarigt alkoholmissbruk som inte omöjligt var en följd av adhd. Ingen i familjen hade mig veterligen några drogproblem. Visst kan jag tänka mig att många döljer sin diagnos. Men har svårt tro att mer än en på 100 kan klassas som adhdare. Det är andra samhälleliga orsaker.
Citera
2023-11-27, 22:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjour212
Skärmar och tv-spel. Barn sitter isolerade i en bubbla, får både problem med nacke, syn och social förmåga. Lär sig inte att tolka intryck och det sociala spelet med andra. Barn undviker ens blick i dag.

Uppfostran. I Sverige uppfostrar man inte barn längre. Barnet är Kung, ens bästa kompis mm som inte ens behöver lära sig hej, hejdå eller tack. Barn curlas i absurdum, får inga gränser, blir kränkta. De bestämmer men mår egentligen dåligt av detta. Barn behöver regler och rutiner och inte för många val. De behöver hjälpa till och få ansvar hemma. Det stärker deras självförtroende.
Barn måste respektera andra och sig själv.

Skolan. Lärarna och fritidspersonal har ingen rätt att tillrättavisa barn i dag. Maktlösa "snälla" låtgå vuxna skapar inte trygga barn.

Man medicinerar hellre än uppfostrar i dag. Hur kommer det sig att man i resten av världen ej har dessa problem? Kan ni tänka er ett barn med adhd i Sydamerika, Asien eller Afrika? Som är helt hysterisk, gränslös och skriker att dens föräldrar ska hålla käften..Nej just det.
Artikeln som tråden handlar om säger att ADHD-symtom inte ökat i samhället, utan att det är mängden diagnoser som ökat. Det finns alltså inte fler med ADHD nu än tidigare. Bara fler som fått diagnosen.

Den poäng du försöker göra är då att fler diagnoser sätts eftersom barn spelar tv-spel? Är det den psykiater som gör utredningen och sätter diagnosen som har barn som spelar tv-spel? Är psykiatern frustrerad på sina barns tv-spel och sätter fler diagnoser av den anledningen?
Senast redigerad av Saruman 2023-11-27 kl. 23:28.
Citera
2023-11-27, 22:49
Medlem
Spoektrikss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Eller kusingiften i flera led

Hur tänkte du nu?
Generellt anses det inte vara socialt acceptabelt i Sverige att vi gifter oss med våra kusiner. Så den teorin kan du skrota direkt.
Citera
2023-11-27, 22:57
Medlem
Trycket är enormt på att barn ska utredas. Minst lilla koncentrationssvårighet så kräver föräldrarna att barnet ska ha ADHD-testas. Mår barnet dåligt ska det även utredas för ADHD. Lite normal stökighet i klassrummet ska det utredas. ADHD är det första alla tänker. För den vägen är enkel.

Det genomförs utredningar på enorma grupper barn. Förut var man bättre på att sålla bort och endast utreda de barn som hade tydligt ADHD symtom som de
det hela livet. Nu är den spärren nästan helt borta.
Citera
2023-11-27, 23:01
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Kollegans grabb fick utredas förra året efter påtryckningar från skolans rektor. En psykiater bokades in och han kom till skolan. Grabben fick sitta någon timma med honom och lösa div uppgifter och svara på en mängd frågor.

Resultatet, ingen ADHD, inget alls inom spektrat NPF. Smart kille som var uttråkad pga undermålig undervisning och kaotiska lektioner där man blandat svenska barn med främlingar som inte är intresserade av undervisningen som erbjuds. Främlingar utan ambition till vidare studier eller mål i livet.

I det här fallet gick bra, jag tycker att psykiatern gjort ett bra jobb och inte har som mål att ställa en diagnos.

Barnet ifråga träffar jag då och då, bra betyg i skolan, alltid lugn, social och vältalig, aldrig sett eller hört han få något utbrott, ekonomisk och kan redan i ung ålder förvalta de pengar han får väl, sysslar med sporter, och är duktig på det han gör.

Det är skolorna som är problemet, inte eleverna. Givetvis finns det undantag men det är skolorna och undervisningen som behöver ses över.

Barn med annan härkomst bör inte ges tillträde till skolor där svenska barn undervisas. Lika barn leka bäst.
Citera
2023-11-27, 23:02
Medlem
Q6s avatar
Det är bekvämt för föräldrarna om deras barn får en ADHD diagnos så slipper de känna skuld för dålig uppfostran och kan fortsätta att fokusera på att uppdatera Facebook och annan djävla social media istället för att lägga krut på barnen.

Det är föräldrarna som borde få en diagnos.
Citera
2023-11-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoektriks
Hur tänkte du nu?
Generellt anses det inte vara socialt acceptabelt i Sverige att vi gifter oss med våra kusiner. Så den teorin kan du skrota direkt.
I vissa grupper finns denna vana
Citera
2023-11-27, 23:03
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
1. Barn äter mer inflammatorisk mat i låg ålder jämfört med exempelvis 60 och 70-talisterna.
Artikeln som tråden handlar om säger att antalet individer med ADHD-symtom inte ökar i samhället, utan att det är mängden diagnoser som ökar. Det finns alltså inte fler personer nu än tidigare som har ADHD, bara fler personer som fått diagnosen ADHD.

Din poäng är då att man sätter fler diagnoser än tidigare eftersom barn äter mer inflammatorisk mat? Det sambandet är inte tydligt för mig. Är det lärarens egna barn som ätit inflammatorisk mat, som gör att hen är mer benägen att rekommendera ADHD-utredning? Eller åt läraren själv inflammatorisk mat som barn och rekommenderar därför i vuxen ålder att fler med koncentrationssvårigheter bör utredas? Det är i så fall en mat-typ som är väldigt selektiv i hur den slår. Lite väl smal teori kan jag tycka.

Jag skulle själv gissa på att det handlar om en ökad medvetenhet hos lärarna som gör att man är bättre på att identifiera barn med koncentrationssvårigheter.
Citera
2023-11-27, 23:06
Medlem
pyroclasms avatar
Det är skärmhjärnorna. Förstörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in