Citat:
Ursprungligen postat av
Zloth
1. Barn äter mer inflammatorisk mat i låg ålder jämfört med exempelvis 60 och 70-talisterna.
Artikeln som tråden handlar om säger att antalet individer med ADHD-symtom inte ökar i samhället, utan att det är mängden diagnoser som ökar. Det finns alltså inte fler personer nu än tidigare som har ADHD, bara fler personer som fått diagnosen ADHD.
Din poäng är då att man sätter fler diagnoser än tidigare eftersom barn äter mer inflammatorisk mat? Det sambandet är inte tydligt för mig. Är det lärarens egna barn som ätit inflammatorisk mat, som gör att hen är mer benägen att rekommendera ADHD-utredning? Eller åt läraren själv inflammatorisk mat som barn och rekommenderar därför i vuxen ålder att fler med koncentrationssvårigheter bör utredas? Det är i så fall en mat-typ som är väldigt selektiv i hur den slår. Lite väl smal teori kan jag tycka.
Jag skulle själv gissa på att det handlar om en ökad medvetenhet hos lärarna som gör att man är bättre på att identifiera barn med koncentrationssvårigheter.