2023-11-27, 16:21
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpu
Han tar upp FJS-spåret, där Jägarnisse är central. Nilsson själv utvandrade till Brasilien (Rio de Janeiro), registrerat 1999-12-28 och avled där 2003-07-04. Ingen bouppteckning finns registrerad i Sverige.

Wall har spårat upp ett antal personer runt Övning Gustav och lyckats intervjua några av dem.

Tack för det, får läsa boken. Då har vi Cosi fan tutte, övning Gustav samt ev. Åke J Eks anhang engagerade under MOP-natten. Frågan är hur det hela hänger ihop...
Citera
2023-11-27, 17:38
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Detta saknar istort betydelse. OK fler möjigheter att någon filmat alt övervakningskamerna funnits men nu gällde det detta vad svenska folket tycker sig anse om hur de minns och om vem som utförde det.

Det andra citatet i mitt förra inlägg var inte ämnat till dig.

Citat:
Att OP skulle ha skjutis av en polis har aldrig bekräftats. Resan till Moskva -
Tja Palme for som en guttaperkaboll över världen.

Inte 1, 2 och 3 på din lista heller. Att CP eller SE hade ihjäll OP eller att ett teatermord skulle ha ägt rum är nonsens och strunt. Absolut ingenting av substans stödjer någon av dessa teorier. Däremot friar en rad fakta och omständigheter både CP och SE.

Ja, OP for runt i världen däremot skulle nästa utlandsresa gå till Moskva. OP hade inte bara blivit en börda för Sveriges djupa stat utan även för sitt eget parti. OP har gjort mer för SAP som martyr än vad han någonsin skulle kunnat uträtta levandes.

Citat:
Vi lägger till ytteligare en punkt.
5) Var det ett mord som utspelades på Sveavägen den kvällen?

Svar ja och de som planerade och utförde det gjorde det av en övertygelse. De som visste att det skulle ske innan Moskva-resan, och inte förhindrade det, var/är givetvis lika övertygade. Helst skulle det se ut som en "ensam galning". Hade det inte skett korsningen Tunnelgatan/Sveavägen så hade det inträffat någon annanstans de närmaste minuterna/timmarna/dagarna.
Citera
2023-11-27, 18:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du. Det har ju sagts att "vi har hittat mordvapnet" skulle vara den sista utvägen ur det här. Men nu fick vi ju veta att NFC inte kan avgöra om ett vapen är mordvapnet pga att kulorna är i för dåligt skick.

Ett erkännande som stöds av "någon form av" bevis? Vet inte vad det skulle vara. Ett erkännande+mordvapnet (som tekniskt på något mirakulöst sätt trots allt kan knytas till mordet) ?

Nej. Jag kan inte gissa.

Det NFC uttalar 2020 kan nog nyanseras, resoneras om och sättas i lite perspektiv.

Problemet är i första hand nog inte kulornas skick, utan snarare att spårbilderna på dem är ganska obetydliga. Det finns någon idé om att detta kan bero på att just S&W -revolvrar av vid tiden nyare tillverkning avsätter minde tydliga spår på kulor. Mer säkert är att det udda valet av ammunition bidrar till bristen på spår i och med dess "nakna" bakdel. Bly är ett i sammanhanget dåligt spårämne.

I allmänhet är det så, att avsätter en pipa tydliga spår på en kula, så påstås sådan kunna knytas till vapnet med lika stor säkerhet som ett bra fingeravtryck kan knytas till en person. Gällande palmekulorna har detta dock aldrig ansetts möjligt, som jag förstår det. Man har vid jämförande undersökningar med säkerhet inte ens kunnat säga att de båda palmekulorna utskjutits med samma vapen.

Så jag vet faktiskt inte vad som var nytt med NFC:s bedömning 2020 och varför den framhölls av åklagaren.

Det är nog ändå riktigt det NFC uttalar, att det är inte praktiskt möjligt att binda kulorna till ett vapen. Det innebär dock att måhända fara iväg vid tolkningen av detta när man tycks mena att kulorna därmed helt saknar värde som potentiell bevisning i det här avseendet.

SKL/NFC använder sin skala -4 till +4 när de bedömer (eller bedömde) undersökningsresultat. Gällande de 800 eller nåt provskjutna revolvrarna i ärendet MOP har 95% fått minus. Det vill säga, de avsätter spår på kulor som är oförenliga med spåren på palmekulorna och kan därmed avföras. 5% får nolla, om jag förstår det rätt. Dvs, avsätter inte oförenliga spår, men inte heller några som överensstämmer med palmekulornas. Eller något liknande.

Mordkulorna kan alltså inte med säkerhet bindas (+4) till ett vapen. Men det existerar ju trots allt spår på dem och dessa, om än ringa, torde kunna i åtminstone någon grad överensstämma med spår avsatta på andra kulor? Säg en överensstämmelse +1 eller +2.

Inget provskjutet vapen i ärendet MOP har fått + i ens lägsta graden.

Ett sådant vapen vore unikt i en mängd av 800 "individer". Och det vore därmed mycket kvalificerande för det, om än det inte kan binda någon till något. Men är vapnet i sig intressant, så kunde kanske 1+1 blivit 3.
Citera
2023-11-27, 18:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det NFC uttalar 2020 kan nog nyanseras, resoneras om och sättas i lite perspektiv.

Problemet är i första hand nog inte kulornas skick, utan snarare att spårbilderna på dem är ganska obetydliga. Det finns någon idé om att detta kan bero på att just S&W -revolvrar av vid tiden nyare tillverkning avsätter minde tydliga spår på kulor. Mer säkert är att det udda valet av ammunition bidrar till bristen på spår i och med dess "nakna" bakdel. Bly är ett i sammanhanget dåligt spårämne.

I allmänhet är det så, att avsätter en pipa tydliga spår på en kula, så påstås sådan kunna knytas till vapnet med lika stor säkerhet som ett bra fingeravtryck kan knytas till en person. Gällande palmekulorna har detta dock aldrig ansetts möjligt, som jag förstår det. Man har vid jämförande undersökningar med säkerhet inte ens kunnat säga att de båda palmekulorna utskjutits med samma vapen.

Så jag vet faktiskt inte vad som var nytt med NFC:s bedömning 2020 och varför den framhölls av åklagaren.

Det är nog ändå riktigt det NFC uttalar, att det är inte praktiskt möjligt att binda kulorna till ett vapen. Det innebär dock att måhända fara iväg vid tolkningen av detta när man tycks mena att kulorna därmed helt saknar värde som potentiell bevisning i det här avseendet.

SKL/NFC använder sin skala -4 till +4 när de bedömer (eller bedömde) undersökningsresultat. Gällande de 800 eller nåt provskjutna revolvrarna i ärendet MOP har 95% fått minus. Det vill säga, de avsätter spår på kulor som är oförenliga med spåren på palmekulorna och kan därmed avföras. 5% får nolla, om jag förstår det rätt. Dvs, avsätter inte oförenliga spår, men inte heller några som överensstämmer med palmekulornas. Eller något liknande.

Mordkulorna kan alltså inte med säkerhet bindas (+4) till ett vapen. Men det existerar ju trots allt spår på dem och dessa, om än ringa, torde kunna i åtminstone någon grad överensstämma med spår avsatta på andra kulor? Säg en överensstämmelse +1 eller +2.

Inget provskjutet vapen i ärendet MOP har fått + i ens lägsta graden.

Ett sådant vapen vore unikt i en mängd av 800 "individer". Och det vore därmed mycket kvalificerande för det, om än det inte kan binda någon till något. Men är vapnet i sig intressant, så kunde kanske 1+1 blivit 3.

Ett bra förtydligande för mig. Tack. Då får vi hoppas på +2 kanske då? Ett erkännande och ett vapen +2 kanske räcker. Av en person som bevisligen var på Sveavägen 23.21 och har ett signalement som stämmer. Ett motiv vore också bra naturligtvis.

Själv tillhör jag dem som tror på det här med dödsbädden. Vederbörande är säkert stolt över sin gärning och vill gå till historien som "mannen som räddade Sverige". Om nu GM lever fortfarande.
Citera
2023-11-27, 19:00
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ett bra förtydligande för mig. Tack. Då får vi hoppas på +2 kanske då? Ett erkännande och ett vapen +2 kanske räcker. Av en person som bevisligen var på Sveavägen 23.21 och har ett signalement som stämmer. Ett motiv vore också bra naturligtvis.

Själv tillhör jag dem som tror på det här med dödsbädden. Vederbörande är säkert stolt över sin gärning och vill gå till historien som "mannen som räddade Sverige". Om nu GM lever fortfarande.
Det är min tanke också, vem skulle vilja begrava sanningen utan att det finns ett avskedsbrev eller liknande? Och det är av den anledningen som jag tänker att SE inte kan vara GM eftersom han var så mediakåt.
Citera
2023-11-27, 20:13
Medlem
wpus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Tack för det, får läsa boken. Då har vi Cosi fan tutte, övning Gustav samt ev. Åke J Eks anhang engagerade under MOP-natten. Frågan är hur det hela hänger ihop...

Vad pysslade Åke J Ek och co med?
Citera
2023-11-27, 20:18
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wpu
Vad pysslade Åke J Ek och co med?

Det är en bra fråga och har inga bevis för att så var fallet men genom åren har det ju framkommit att Åke J Ek m fl åtminstone periodvis hade bevakning på Palme. Hans kontakter med WACL kittlar ju lite när man tänker på EAP och Gunnarsson exempelvis. Vi har ju även Alf Enerström nära den kretsen. Att Contra-Stig tillsammans med R Stangesjö samt ytterligare en person bevakade Palme den aktuella kvällen är ju belagt sedan tidigare.
Citera
2023-11-27, 20:42
Medlem
bartrams avatar
Citat:

OM det är en större konspiration är nog sannolikheten stor att GM eliminerades snabbt efter mordet för att sopa igen spåren. Om konspirationen bestod av ett fåtal personer, som litade på varann, förutsätter nog ditt scenario att Gm överlevt de andra inblandade. Varför skulle han annars snacka?

Jovisst, allt är bara spekulationer.
Citera
2023-11-27, 20:57
Medlem
wpus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Att Contra-Stig tillsammans med R Stangesjö samt ytterligare en person bevakade Palme den aktuella kvällen är ju belagt sedan tidigare.

Detta har jag missat. Var kommer det ifrån?
Citera
2023-11-27, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Förhör med löjtnant Lars Nilsson.

19881122 D 9440-3
https://drive.google.com/file/d/1WDO...AhmORrt2u/view

Lars Nilsson och övningen Gotland
19871119 D9440
https://drive.google.com/file/d/10QY...p_I-F2tiU/view

Intressant artikel om vapen som b.l.a Lars Nilsson hade (m58) Läs även vad artikelförfattaren säger om"vridningen" vid skjutning.Har/hade man sån kompetens om vapen som jägar-nisse hade är väl modifieringar en enkel sak.(återpostar denna artikel)

https://chefsingenjoren.blogspot.com...vapen.html?m=1
Citera
2023-11-27, 21:40
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Intressant artikel om vapen som b.l.a Lars Nilsson hade (m58) Läs även vad artikelförfattaren säger om"vridningen" vid skjutning.Har/hade man sån kompetens om vapen som jägar-nisse hade är väl modifieringar en enkel sak.(återpostar denna artikel)

https://chefsingenjoren.blogspot.com...vapen.html?m=1

https://chefsingenjoren.blogspot.com...dskap.html?m=1
Citera
2023-11-27, 23:17
Medlem
One day you will find a smart journalist willing to actually look at someone who owned the factory Olof Palme visited a few days prior to being killed and whose owner actually had a S&W and the ammunition needed - do you want to know a good way to hide? You die! BS died a little over a year later. And NO - he did not go to the local gun store and purchase the S&W - it was given to him in 1980/81 along with the leftover ammo.
Would you like to know how I know he hated OP - I had to sit and listen to that crap! Total complete hate - OP was on track to destroy his business and everything he built.
Best question: Why was the S&W not handed in to authorities? I'm certain that the wife figured the knowledge of the S&W and the ammo died in 2013 - no such luck! The lying should stop - the S&W and ammunition should be fully investigated. Don't get "gaslighted"

Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
You have pointed out BS at least ten times here and you always ask the reader to confront the son. Why is that? Where's your own contribution to solve it or contact Filip? I don't know any background on BS so I don't say you're wrong, just want to know why you don't go forward yourself.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in