Citat:
Ursprungligen postat av
bazaar
Denna påfrestning måste vara värre än att medicinera ett barn med daglig amfetamin för att rättfärdiga diagnos.
Det är uppenbart för mig att något är fel i systemet. Jag skulle föreslå att det vore förbjudet att diagnostisera någon under 18. Man bör kunna få skol och familjestöd utan diagnos och medicinering.
Förmodligen anser du att det ska vara "förbjudet" att diagnostisera pga dålig kunskap om vad ADHD är vilket inte är konstigt. Som sagt är det en diagnos väldigt många påstår sig ha även om de inte gjort någon utredning som visare att de har det. Väldigt många tror som sagt att det handlar om rastlöshet, "spring i benen" och att man kanske är lite "stökig" på lektionerna osv. Man missar helt de detaljerna som gör att folk faktiskt lider.
Det blir ju även fel att som du säga att påfrestningen för omgivningen "måste vara värre än att medicinera ett barn med daglig amfetamin", kanske missförstår jag dig men jag antar att du är sarkastisk. Oavsett så handlar det inte om att medicinera med amfetamin, det handlar om att medicinera och faktum kvarstår att väldigt många blir hjälpta av det. Att somliga lägger in värderingar i att läkemedlen är narkotikaklassade ska man nog lämna dithän. Finns mängder med mediciner som är narkotikaklassade och de skrivs inte ut för att någon ska ges möjlighet att knarka legalt. Ska man bli hög på Elvanse krävs det ganska mycket mer än vad som förskrivs.
Sen är det självklart att stöd och hjälp ska erbjudas, men det är väl alldeles ypperligt att det då också finns en diagnos så det blir enklare att utforma stödet. Det ena behöver inte utesluta det andra. Tycker du att det finns andra psykiska åkommor som inte borde diagnostiseras? Vad tänker du om ätstörningar och ångestproblematik exempelvis? Är det dumt att även i de fallen skippa diagnos och eventuella mediciner i syfte att lindra det lidande väldigt många uppenbart känner?
Vad du tycker är fel i systemet vet jag inte. Som sagt kanske jag missförstått dig men jag misstänker att du inte riktigt har koll på vad ADHD innebär. Det är inte heller överdrivet många som lider gravt. Av de ca: 3% som har diagnosen är det kanske bara 25% som lider så pass att det blir ett stort hinder i deras vardagliga liv. I de flesta fall behövs inte medicinering utan det räcker i regel med vetskap varför man mår som man gör och kunskap kring hur man kan hantera det.