2023-11-27, 17:36
Medlem
halvtomts avatar
Anledningen till att diagnoserna ökar är nog mest för att samhället inte har lika mycket plats för de normalbegåvade längre. Du måste konkurrera om toppen, och då gäller det att inte ha handikapp.

F.ö. så tar ju även många normala människor anti-depp, ångestdämpande eller illegala droger för att klara jobb/karriär också. Mest kvinnor som får av doktorn, dock. Svårt att få som man p.g.a. samhällets målsättning.

Sen har ju attityden förändras i.o.m medvetenheten om att behandling mot ADHD gör nytta, och att diagnosen inte bara är stigmatiserad som en särbarn-stämpel. Så fler söker. Förekomsten av störningen är säkert helt oförändrad. Det är bara samhället som förändrats
Citera
2023-11-27, 17:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Nä, det är konstigt. Jag tror alla digital apparatur och konstiga vaccinationer är orsaken här i det stora hela faktiskt. Det blir ju bara tokigt när man ska spela teve spel hela nätterna o inte se dagsljus förutom på väg till och från skola och "utbildningen" består till majoritet utav program på en mini platt-skärm du har och skriver på. Håller man ens i en penna idag i skolan? Rasten kollar man på digitalt gjorda teve program eller spelar med låtsasgubbar och monster med blinkande effekter som förstör hjärnan. Man tittar på teve med färg och högre upplösning än verkligheten med massa konstiga färglada snabbt rörande bildspel med gubbar och skuttar och diverse. Folk med epilepsi kan inte ens gå utanför dörren längre utan att få en digital stor-teve med färg uppkörd i ansiktet med någon reklam för resor till thailand eller neons-snören som blinkar och lyser i varje fönster, särskild vid kebaben och pizzan. Dom har alltid 5-6 stycken sådana. Skapar också ADHD så det heter duga. Nä det är kört.
Tror mer på att föräldrar som använt droger ger sin avkomma diagnoser. Folk tror att det inte ger biverkningar av att använda droger exempelvis cannabis som Folk tror botar allt från huvudvärk fotsvett och allt var det kan vara så om 10 år tror jag det blir ännu vanligare med diagnoser då många blir förstaförälder.

Om jag har rätt eller fel får framtiden visa...
Citera
2023-11-27, 17:38
Medlem
Jag tror aldrig jag träffat någon med invandrarbakgrund som inte har väldigt mycket ADHD-symtom. Till och med bland adopterade. Så det har troligtvis mycket genetiska orsaker. Sedan finns säkert en komponent i att skärmarna förstärker en genetisk sårbarhet.

Har själv blivit väldigt uppmärksam på ADHD-symtom i min omgivning de senaste tio åren och ser det överallt nu. Folk som börjar flacka med blicken eller avbryter om någon annan pratar längre än 10 sekunder.
Citera
2023-11-27, 17:38
Medlem
Tja, lycka till att lösa alla de problem du radar upp + invandringen som gjort skolan enormt mycket stökigare. Gör ett politiskt program på det du och försök få igenom...
Citera
2023-11-27, 17:41
Medlem
Vad jag har förstått är det mycket svårt och diffust att diagnostisera.

Det kan således bero på att det finns en ny kultur av att diagnostisera lösare.
Citera
2023-11-27, 17:41
Medlem
Kan det inte vara så lätt som att ungdomar vet vad dom ska säga till sin läkare för att få ritalin? För här jag bor är det allt vanligare med ritalin och dessa flaskor med lustgas ligger slängda överallt.
Citera
2023-11-27, 17:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Exakt alla blir ”hjälpta” av korrekt doserat amfetamin. Alla upplever större fokus och produktivitet. Men alla får också samma utveckling, toleransutveckling som slutar i maxdos där det inte hjälper längre. Och då är det lång väg tillbaka till ett balanserat nervsystem igen. När det gäller barn som medicinerats samtidigt som hjärnan/nervsystemet utvecklas så är frågan om de överhuvudtaget kan få ett balanserat tillstånd efter avslutad medicinering, deras kropp är byggd för amfetamin. Kronisk trötthet och total oförmåga under många år , kanske resten av livet, blir resultatet för dessa. Om de inte går över på gatutjack och blir klassiska missbrukare istället.

Det är otroligt oansvarigt att medicinera så brett med amfetamin, vi kommer få se enorma problem av detta i framtiden.

Bara för att amfetamin ger ett positivt resultat i ögonblicket betyder inte det att det löser något problem din jävla idiot. Morfin är inte en lösning på smärtproblematik heller, det gör saken värre i slutändan. Man ska vara extremt försiktig med dessa substanser, särskilt när det gäller barn. Och det är man inte i vården idag. Ditt extremt naiva resonemang är ett bevis på detta, en extrem okunnighet.
De vanligaste ADHD-medicinerna innehåller metylfenidat, vilket inte är amfetamin.

För dem som inte svarar på behandling med metylfenidat provar man preparat med små mängder amfetamin. Men som med allt annat måste man ställa riskerna mot fördelarna.
Dessa medicinerna är extremt välfungerande, och barn som tidigare misslyckades i alla skolämnen klarar med medicinerna att koncentrera sig, och klarar skolan.
Din, icke belagda, oro att medicinering mot ADHD ska skapa framtida narkomaner måste ställas mot problemet med ungdomar som hamnar utanför arbetsmarknaden. Att misslyckas i skolan får stor negativ påverkan på individen med ADHD.
Citera
2023-11-27, 17:49
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Håller inte alls med om det. När man inte orkar koncentrera sig på böckerna börjar man dampa runt i klassrummet. Kasta suddgummin på folk och vara allmänt störig. Inte alla, givetvis.
Visst är det störande för andra när man tvingar ett barn med koncentrationssvårigheter att försöka sitta still vid sin bänk och koncentrera sig. Men det är ju inte barnets fel om andra stör sig på deras försök att hålla sig stimulerade i den situationen.
Om du låser in dig i en hiss med en rörelsehindrad man i en permobil och sedan stör dig på att du slår smalbenet i permobilen, så är det inte den rörelsehindrades fel. Du skulle inte låst in dig i den där hissen från början.
Citera
2023-11-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Visst är det störande för andra när man tvingar ett barn med koncentrationssvårigheter att försöka sitta still vid sin bänk och koncentrera sig. Men det är ju inte barnets fel om andra stör sig på deras försök att hålla sig stimulerade i den situationen.
Om du låser in dig i en hiss med en rörelsehindrad man i en permobil och sedan stör dig på att du slår smalbenet i permobilen, så är det inte den rörelsehindrades fel. Du skulle inte låst in dig i den där hissen från början.

Jaha? Vad har det med saken att göra? Nyss sade du att dom inte stör andra. Nu säger du att dom stör men att det inte är deras fel. Flytta målstolpen much? Poängen jag gjorde var att dom visst stör i klassrummet såklart. Något du nu verkar hålla med om fast började prata om något annat för att förskingra dig.
Citera
2023-11-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Din, icke belagda, oro att medicinering mot ADHD ska skapa framtida narkomaner måste ställas mot problemet med ungdomar som hamnar utanför arbetsmarknaden. Att misslyckas i skolan får stor negativ påverkan på individen med ADHD.
Att det är en icke belagd oro borde ju i sig vara ett varningstecken. Skulle du inte vara intresserad av en vetenskaplig långtidsuppföljning innan du skapar dig en stark åsikt?
Citera
2023-11-27, 17:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Jaha? Vad har det med saken att göra? Nyss sade du att dom inte stör andra. Nu säger du att dom stör men att det inte är deras fel. Flytta målstolpen much? Poängen jag gjorde var att dom visst stör i klassrummet såklart. Något du nu verkar hålla med om fast började prata om något annat för att förskingra dig.
Ok, sorry, jag hade ett annat perspektiv. Upplevde att du skuldbelade barnen för skolans tillkortakommanden.
Barnen är inte störande när de är ute och leker eller har kompisar hemma. De är ofta godhjärtade och omtänksamma.
Citera
2023-11-27, 18:08
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Att det är en icke belagd oro borde ju i sig vara ett varningstecken. Skulle du inte vara intresserad av en vetenskaplig långtidsuppföljning innan du skapar dig en stark åsikt?
Jag skulle vara intresserad av en stor vetenskaplig långtidsstudie. Men faktum är att Ritalin med metylfenidat för behandling av ADHD kom redan 1956 och används än idag. Hade folk efter lång tids användning förvandlats till smurfar så hade vi känt till det, så här 67 år senare.

Men min åsikt är att trots att stora randomiserade långtidsstudier saknas så har medicinerna stor effekt för barnen som tar dem. Att vänta i decennier innan barn behandlas skulle fortsätta att skapa trauma för dem som inte klarar skolan. Medicin handlar om att väga fördelar mot nackdelar, och i det här specifika fallet tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in