Citat:
Nej. Om forskarna gör ett randomiserat urval av barn låt säga 8-12 år gamla vars föräldrar valde att inte vaccinera dem alls när de var små, så är det redan ett val som föräldrarna har gjort och inget forskarna kan påverka i efterhand när de gör sin studie = ej oetiskt.
Du fattar fortfarande inte?
Självklart, men det är ju därför som urvalet i de båda grupperna är randomiserat. Men visst, det kan trots det vara så att ovaccinerade barn har något annat relevant gemensamt, men då återstår det ju i så fall att klargöras precis vad detta är (i.e. olika möjliga "confounding variables").
Det ju inget som ska förhindra att en sådan studie alls genomförs. Tvärtom så är ju sådana möjliga variabler extremt intressanta om de pekar mot lokala miljöfaktorer, livsstil, socialgrupp, gener, etc.
Det är ju precis därför som sådana studier behövs.
Inte?
Det finns som sagt inte en enda (av ett lands ansvariga myndigheter initierad) retrospektiv epidemiologisk studie som har jämfört hälsan hos fullt ut vaccinerade barn vs helt ovaccinerade.
Det är det enda praktiskt möjliga sättet att avgöra vilka skadeverkningar samtliga vacciner sammantagna leder till i de barn som vaccineras.
Det är inte speciellt intressant, menar Du?
Och då har du naturligtvis exempel från din "befintliga omfattande forskningen" som gör att en retrospektiv epidemiologisk studie av hälsan hos fullt ut vaccinerade barn vs helt ovaccinerade diton, överflödig?
Och glöm ej att diskussionen sker mot bakgrund av att t.ex. antalet autister i t.ex. USA har gått från ca 1/10000 på 70-talet till dagens ca 1/35 (CDC).
Att en mängd autoimmuna sjukdomar också de har exploderat sedan 70-talet.
Att andelen amerikaner som idag har en kronisk funktionsnedsättning/sjukdom ligger runt 50%. 1 av 2.
Dvs, en retrospektiv epidemiologisk studie skulle en gång för alla visa hur stor del (om någon) av epidemierna av olika kroniska sjukdomar/funktionsnedsättningar som orsakats av barnvaccinerna.
Det vore väl fantastiskt om det nu stämmer det du hävdar? Att vacciner är i princip helt ofarliga? Då torde väl i så fall sådana studier visa att du har rätt?
Vilken seger för dig?
Du fattar fortfarande inte?
Självklart, men det är ju därför som urvalet i de båda grupperna är randomiserat. Men visst, det kan trots det vara så att ovaccinerade barn har något annat relevant gemensamt, men då återstår det ju i så fall att klargöras precis vad detta är (i.e. olika möjliga "confounding variables").
Det ju inget som ska förhindra att en sådan studie alls genomförs. Tvärtom så är ju sådana möjliga variabler extremt intressanta om de pekar mot lokala miljöfaktorer, livsstil, socialgrupp, gener, etc.
Det är ju precis därför som sådana studier behövs.
Inte?
Det finns som sagt inte en enda (av ett lands ansvariga myndigheter initierad) retrospektiv epidemiologisk studie som har jämfört hälsan hos fullt ut vaccinerade barn vs helt ovaccinerade.
Det är det enda praktiskt möjliga sättet att avgöra vilka skadeverkningar samtliga vacciner sammantagna leder till i de barn som vaccineras.
Det är inte speciellt intressant, menar Du?
Och då har du naturligtvis exempel från din "befintliga omfattande forskningen" som gör att en retrospektiv epidemiologisk studie av hälsan hos fullt ut vaccinerade barn vs helt ovaccinerade diton, överflödig?
Och glöm ej att diskussionen sker mot bakgrund av att t.ex. antalet autister i t.ex. USA har gått från ca 1/10000 på 70-talet till dagens ca 1/35 (CDC).
Att en mängd autoimmuna sjukdomar också de har exploderat sedan 70-talet.
Att andelen amerikaner som idag har en kronisk funktionsnedsättning/sjukdom ligger runt 50%. 1 av 2.
Dvs, en retrospektiv epidemiologisk studie skulle en gång för alla visa hur stor del (om någon) av epidemierna av olika kroniska sjukdomar/funktionsnedsättningar som orsakats av barnvaccinerna.
Det vore väl fantastiskt om det nu stämmer det du hävdar? Att vacciner är i princip helt ofarliga? Då torde väl i så fall sådana studier visa att du har rätt?
Vilken seger för dig?
Först och främst, låt oss gratulera forskarsamhället för att de aldrig tänkt på detta banbrytande koncept att jämföra vaccinerade och ovaccinerade barn. Vilken revolutionerande idé, inte sant?
Nu, låt oss säga att forskare faktiskt genomför en retrospektiv studie med ett randomiserat urval av barn som aldrig vaccinerats och jämför dem med fullt vaccinerade barn. Det är ju helt enkelt att undvika etiska problem här, eftersom föräldrarna redan har tagit beslutet att inte vaccinera sina barn. Inga problem alls, eller hur? Självklart ignoreras helt det faktum att sådana urval kan ha betydande bias baserat på socioekonomiska faktorer, kulturella skillnader, tillgång till sjukvård, och så vidare. Men vem bryr sig om lite bias i vetenskaplig forskning?
Nu till dina exempel om ökningen av autism och autoimmuna sjukdomar. Visst, det finns en tydlig ökning av dessa tillstånd. Men att dra slutsatsen att vacciner är orsaken? Varför inte skylla på ökad användning av mobiltelefoner, internet, eller varför inte organisk mat, eftersom allt detta också har ökat under samma tidsperiod? Korrelation betyder ju uppenbarligen kausalitet, eller hur?
Men skämt åsido, det finns ett antal studier som har undersökt sambandet mellan vaccinationer och olika hälsotillstånd, inklusive autism och autoimmuna sjukdomar. Dessa studier är dock inte alltid enkla retrospektiva jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade barn, eftersom forskare ofta måste ta hänsyn till en rad olika faktorer för att försöka isolera den specifika effekten av vaccinationer. Och du har rätt, det finns alltid utrymme för ytterligare forskning, speciellt för att bättre förstå orsakerna bakom ökningen av vissa sjukdomar.
Så, visst vore det fantastiskt om en enda studie kunde ge alla svar. Men vetenskapen fungerar tyvärr inte riktigt så. Det krävs en helhetssyn och många olika studier för att bygga upp en robust förståelse av komplexa hälsorelaterade frågor. Men vem vet, kanske en dag kommer en sådan studie och förändrar allt vi vet om vacciner. Tills dess får vi nöja oss med den nuvarande omfattande forskningen som visar på vaccinernas säkerhet och effektivitet. Vilken besvikelse, eller hur?